سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت کشور تفاهمنامه پنج ساله جامع و متنوعی درخصوص فعالیت مشترک با یکدیگر به امضا رساندند.

سازمان میراث فرهنگی

به گزارش سازمان ميراث فرهنگي اين تفاهمنامه با هدف ارتقاي شاخص‌هاي 3 حوزه ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در شهرها و روستاها به‌ امضا رسيده است.

براساس اين گزارش اين سند بر اهدافي نظير تقويت جايگاه مديريت شهري و روستايي در توسعه پايدار گردشگري، مديريت بافت‌هاي تاريخي و فرهنگي، ترويج و توسعه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي، حفظ و احياي بافت‌ها و عناصر ارزشمند تاريخي، فرهنگي، طبيعي و رشته‌هاي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي در شهرها و روستاها تأكيد دارد.

براساس اين تفاهمنامه، زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه گردشگري روستايي با رويكرد حفظ سيما و منظر روستاها متناسب با معماري بومي و ايراني‌اسلامي، ايجاد زمينه‌هاي توسعه گردشگري دريايي و مديريت طرح‌هاي سالم‌سازي دريا در مناطق ساحلي شمال و جنوب كشور با رعايت مقررات و هماهنگي سازمان توسعه عمران دريا و سواحل كشور و دفاتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري‌ها بايد ايجاد شود. همچنين ايجاد بستر مناسب براي توسعه و استفاده از ظرفيت‌هاي بخش‌هاي تعاوني، خصوصي و سازمان‌هاي مردم نهاد، كمك به ايجاد منابع درآمد پايدار براي شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و فراهم ساختن تبادل فرهنگي و معرفي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي و سنت‌هاي اصيل و بومي كشور به گردشگران داخلي و خارجي از ديگر بندهاي اين تفاهمنامه است.

تأكيد بر تكميل، مديريت و بهره‌برداري از اقامتگاه‌هاي نيمه‌تمام در شهرها و روستاهاي كشور، ارائه پيشنهادهاي مشترك براي تهيه طرح‌هاي توسعه شهري به‌ويژه طرح‌هاي تفصيلي شهرها و طرح‌هاي هدايت‌كننده روستاهايي كه ويژگي‌هاي گردشگري و تاريخي دارند با نگرش توسعه گردشگري و حفاظت و احياي بافت‌هاي ارزشمند تاريخي‌فرهنگي و صنايع‌دستي و همچنين تبادل تجربيات و يافته‌هاي پژوهشي و شكل‌گيري شبكه‌هاي اطلاعاتي بين مراكز علمي و اجرايي از ديگر موارد ذكرشده در اين تفاهمنامه هستند.

در اين تفاهمنامه مقرر شده كه در طول برنامه ششم ميان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و وزارت كشور همكاري مشترك براي تعيين 500پروژه منتخب گردشگري در شهرهايي با جمعيت كمتر از يكصد هزار نفر و برنامه‌ريزي براي تأمين زيرساخت‌هاي موردنياز گردشگري و اعطاي تسهيلات لازم به 500روستاي منتخب گردشگري و صنايع‌دستي به‌عمل آيد.

کد خبر 363981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha