محمدجواد پاینده: علاوه بر قلعه‌نویی در بخش مربیگری‌، نکونام، سیدصالحی، شمسایی، محمدی،حیدریان، تیم‌ملی فوتسال و ‌سپاهان در فهرست نامزدهای نهایی بخش‌های مختلف بهترین‌های آسیا قرار گرفتند

انتظار نمی‌رفت سرمربی تیم‌ملی ایران تنها با توجه به حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها و صعود به جمع 8 تیم برتر آسیا، مدعی کسب عنوان بهترین مربی سال باشد اما شرایط و قوانین، ‌قلعه‌نویی را به شکلی غیرمنتظره به این عنوان ارزشمند نزدیک می‌کند.

شانس بزرگ امیر او را با موفقیت حداقلی در جام ملت‌ها در آستانه کسب افتخاری قابل‌توجه قرار داده است. 28 نوامبر (7آذرماه) روز انتخاب بزرگ زندگی قلعه‌نویی خواهد بود و ممکن است این مربی جوان پس از کنار رفتن از هدایت تیم‌ملی در یک روز رویایی به عنوان بهترین مربی سال 2007 فوتبال آسیا انتخاب شود.

قوانین ویژه کنفدراسیون فوتبال آسیا امیر قلعه‌نویی را در آستانه کسب این عنوان قرار داده، در حالی‌که پیش از این هیچ مربی ایرانی در فهرست بهترین مربیان سال فوتبال آسیا قرار نگرفته بود.

در حقیقت سنت انتخاب بهترین مربیان سال فوتبال با ملیت آسیایی از 3 فصل پیش رایج شد و این برای چهارمین بار است که AFC‌ با توجه به عملکرد مربیان آسیایی در معتبرترین تورنمنت‌های قاره اقدام به انتخاب برترین مربی سال فوتبال آسیا می‌کند.

جالب‌ترین و البته عجیب‌ترین نکته در انتخاب کنفدراسیون فوتبال آسیا توجه به ملیت مربیان برتر است که در حقیقت بهترین و موفق‌ترین مربیان سال را از جمع گزینه‌های نهایی خارج کرده است، در حالی که پیش از این گاس هیدینک و فیلیپ تروسیه به عنوان بهترین مربی سال فوتبال آسیا دست یافته بودند اما مربیان غیرآسیایی تیم‌های آسیایی در این انتخاب جایی ندارند و تنها موفق‌ترین مربیان آسیایی شانس حضور در فهرست نهایی را پیدا می‌کنند. حالا امیر قلعه‌نویی با استفاده از این امتیاز در جمع 3 مربی برتر فوتبال آسیا قرار گرفته و البته شانس نخست کسب این عنوان به حساب می‌آید.

 قلعه‌نویی سرمربی تیم‌ملی ایران، هاک‌بوم کیم مربی سئونگنام کره‌جنوبی و رئوف ‌ایلی‌نیف مربی ازبکستان را در این رقابت کنار خود می‌بیند که ظاهراً نسبت به این دو مربی شانس بیشتری دارد. معیار این انتخاب، عملکرد مربیان آسیایی در جام ملت‌ها و همچنین لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیاست.

در رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا، عراق به عنوان قهرمانی رسید و عربستان نایب‌قهرمان شد. ویرا و آنخوس مربیان این 2 تیم که ملیت برزیلی دارند طبیعتاً در فهرست بهترین مربیان آسیایی قرار نگرفتند. وربیک، سرمربی هلندی کره‌جنوبی و اوسیم، مربی بوسنیایی ژاپن هم که به عنوان سوم و چهارم جام دست یافتند، شانسی برای کسب این عنوان پیدا نمی‌کنند.

مربیان تیم‌های ملی ایران و ازبکستان، تنها مربیان آسیایی حاضر در جمع 8 تیم پایانی رقابت‌های جام ملت‌ها بوده‌اند و به همین دلیل در جمع 3 مربی برتر سال آسیا قرار دارند.

قلعه‌نویی در این میان با توجه به شکست در ضربات پنالتی و همچنین پیروزی مقابل ازبکستان در مرحله گروهی شانس بیشتری نسبت به ایلی‌نیف خواهد داشت.

هاک‌بوم کیم، مربی سئونگنام با توجه به حضور تیمش در نیمه‌نهایی جام قهرمانان آسیا در فهرست نهایی قرار گرفته، در حالی که مربیان 2 تیم فینالیست یعنی بوناچیچ و اوسیک ملیت کروات و آلمانی دارند.

کیم با توجه به حضور تیمش در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان و همچنین حضور در بین 2 تیم برتر لیگ کره و در حالی‌که هنوز شانس کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را دارد، به عنوان تنها مربی باشگاهی در جمع 3 مربی برتر قرار گرفته است.

 با توجه به آنکه جام ملت‌ها از اهمیت بیشتری در مقایسه با رقابت‌های باشگاهی آسیا برخوردار است، به نظر می‌رسد قلعه‌نویی نسبت به مربی کره‌ای شانس بیشتری خواهد داشت، با توجه به اینکه «کیم» سال گذشته این عنوان را به دست آورده بود و گزینه‌ای چون قلعه‌نویی سابقه کسب چنین عنوانی را نداشته، طبیعتاً امیر در اولویت قرار خواهد داشت.

ناکامی مربیان آسیایی در سال گذشته به حدی بود که موفق‌ترین آنها تنها موفق به حضور در جمع 8 تیم برتر رقابت‌های جام‌ملت‌ها شده است و این نشان‌دهنده سلطه مربیان اروپایی و برزیلی در فوتبال آسیاست،‌ هرچند AFC‌ از انتخاب آنها به عنوان برترین مربیان سال خودداری می‌کند.

دیگر عنوان مهم و در حقیقت ارزشمندترین جایزه سال AFC‌، عنوان بهترین بازیکن سال است. آخرین فهرست اعلام‌شده از سوی کنفدراسیون نام 7گزینه نهایی را در برگرفته که در این میان نام دو بازیکن ایرانی دیده می‌شود.

جواد نکونام و مهدی سیدصالحی (ایران) نشاط اکرم و یونس محمود (عراق)، یاسوهیتو اندو و شینجی اونو (ژاپن) و یاسر قحطانی (عربستان) 7 نامزد نهایی کسب این عنوان به شمار می‌روند.

در این بین نمایندگان تیم‌ملی عراق که به عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا دست یافتند، طبیعتاً از شانس بیشتری نسبت به رقبا برخوردار خواهند بود. گفته می‌شود یونس محمود، کاپیتان تیم‌ملی عراق شانس اول تصاحب جایزه بهترین بازیکن سال است.

نکونام باتوجه به درخشش در رقابت‌های جام ملت‌ها و همچنین حضور در ترکیب ثابت باشگاه اوساسونا به جمع 7 نامزد نهایی راه یافته و سیدصالحی که در فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان سپاهان را همراهی می‌کند، به عنوان گلزن برتر این مسابقات در جمع بهترین بازیکنان قرار دارد.

 3 تیم‌برتر جام ملت‌ها یعنی عراق، ‌عربستان و کره‌جنوبی، نامزد عنوان بهترین تیم‌های ملی هستند و 4 تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا که در میان آنها نام سپاهان هم دیده می‌شود، مدعی کسب عنوان بهترین باشگاه به شمار می‌روند.

نام تیم‌ملی ایران همچنین به عنوان یکی از 10 نامزد کسب جایزه بازی جوانمردانه مطرح شده، در حالی‌که تیم فوتسال کشورمان طبق معمول سال‌های گذشته، شانس اول کسب عنوان بهترین تیم سال آسیاست. همچنین حیدریان، محمدی و شمسایی، در فهرست بهترین بازیکنان سال فوتسال آسیا قرار گرفته‌اند.

 مراسم معرفی بهترین‌های سال آسیا، هفتم آذر ماه با حضور مقامات AFC،‌ نمایندگان کشورهای عضو و همچنین جمعی از نامزدهای عناوین برتر در سیدنی برگزار خواهد شد.

 به نظر می‌رسد مهم‌ترین افتخار فوتبال ایران در مراسم سال‌جاری عنوان بهترین مربی خواهد بود که امیر قلعه‌نویی شانس اول کسب آن به حساب می‌آید.

کد خبر 36380

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز