سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - نرگس خانعلیزاده: تقریبا همه کارآفرینی‌ها از یک نیاز شروع شده است؛ حالا اینکه این نیاز از چه سمت و سویی شکل گرفته باشد، شما را به حوزه موردنظرتان برای کسب و کار فعال، هل می‌دهد.

کارآفرینی

شاید دغدغه‌ داشتن برای حل مشکلات مردم، اصلی‌ترین تفاوت حوزه اجتماعی با سایر حوزه‌ها برای کارآفرینی باشد؛ مثلا اینکه یک روز در خیابان قدم بزنیم و مشکلات جامعه، بیشتر از همیشه به چشم‌مان بیاید؛ حالا اگر برای رفع یکی از آن موضوعاتی که توجهمان را جلب کرد، پیشنهادی داشتیم و به فکر اجرا و پیاده کردنشان افتادیم، آن‌وقت یک کارآفرین اجتماعی محسوب می‌شویم؛ کاری که خیلی از جوان‌ها، آن را انجام داده‌اند و حالا در همایش کارآفرینی اجتماعی حضور دارند تا از نتیجه دادنش مطمئن شوند. در این همایش پیشکسوت‌ها از نتیجه‌بخش بودن این راه گفتند و جوان‌ترها هم ایده‌هایشان را سفت چسبیده بودند تا به وقتش، برگ برنده‌شان را روکنند. البته در این بین کسانی هم بودند که فقط ایده داشتند و می‌خواستند آنجا و با کمک صاحبان سبک، راهی برای به سرانجام رساندنش پیدا کنند. با چند نفر از صاحبان ایده در این همایش صحبت کردیم تا بدانیم چطور به جایی رسیده‌اند که حالا به عنوان یک کارآفرین اجتماعی در این همایش حضور دارند.

  • صابر احمدی؛ 25 ساله

سایت Gomm.ir
ایده این سایت از یک مسئله همیشگی شروع شد. وقتی در خیابان راه می‌رفتم، می‌دیدم که سردر مغازه‌ها، مترو و هرجای دیگری، کاغذی نصب کرده‌اند که تعدادی مدارک، مقداری پول، یک عدد کیف و یا هرچیز دیگری گم شده است و به یابنده مژدگانی می‌دهند. در همین روزها بود که به فکر راه‌اندازی برنامه‌ای افتادم که با کمک دوستانم توانستیم آن را عملی کنیم. ما سایتی طراحی کردیم که اگر کسی چیزی گم کند یا پیدا کند، مشخصات آن را در سایت ما ثبت می‌کند. یعنی مشخصات گمشده‌اش را همراه با تاریخ وارد سایت می‌کند و آن دوطرف همدیگر را به راحتی پیدا می‌کنند و بدون دریافت کوچک‌ترین هزینه‌ای، گمشده‌شان پیدا می‌شود؛ در واقع از طریق این سایت می‌توانند با همدیگر تماس برقرار کنند. این را هم می‌دانستم كه در شلوغی زیارت کربلا در اربعین، این موضوع نمود بیشتری پیدا می‌کند. برای همین، شروع کارمان را از اربعین امسال قرار دادیم و با کمک ستاد عتبات عالیات، این برنامه را در کشور عراق راه‌اندازی کردیم و به 3زبان فارسی، عربی و انگلیسی در اختیار مردم گذاشتیم. در این برنامه، ما نقش واسطه را ایفا مي‌كنيم که دو طرف را به هم برسانیم. برای شروع کارمان، نتیجه روزهای اربعین خیلی خوب و مفید بود. واقعیت این است که ما به آینده این کارآفرینی خیلی خوشبین هستیم. چون طبق آمار منتشر شده در نیمه اول سال۹۴ نزدیک به223هزار مدرک ایرانی‌ها گم‌شده که به دفاتر پست تحویل داده شده و فقط 33هزار نفر برای تحویل گرفتن آنها مراجعه کرده‌اند. ماجرای جالب این است که خیلی‌ها هستند که به جز مدارک، وسیله دیگری گم کرده‌اند و از همه مهم‌تر اینکه همان کسانی که مدارکشان را گم کرده‌اند، اصلا امیدی به پیدا کردن گم‌شده خودشان ندارند ولی به نظر من با وجود این برنامه، قطعا هرکسی یک‌بار هم که شده آن را امتحان می‌کند. البته می‌دانیم که جای کار زیادی دارد و فکر می‌کنم چون نیازی است که مردم با آن سروکار دارند و از طرف دیگر، هزینه‌ای هم ندارد، با استقبال خوبی مواجه شود. درباره سوددهی هم باید بگویم که الان خیلی روی موضوع سود‌دهی‌اش مانور نمی‌دهیم. می‌دانیم که پروسه سوددهی حداقل 2سال زمان می‌برد اما برای به نتیجه رسیدن آن، به دنبال سرمایه‌گذاراني هستیم که ایده و برنامه را ببینند و بتوانیم با هم کار کنیم که تا حدودی هم موفق شده‌ایم. ما تیم خوب و با انگیزه‌ای داریم که به طور مستقیم و تمام‌وقت در حال کار کردن روی این پروژه هستیم.

  • سید محمدحسین دربندی؛ 22‌ساله

سایت شکرانه
من دانشجوی مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و فعال در حوزه بازاریابی و روابط با مشتریان هستم. چند وقت پیش، در یکی از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان داوطلب شروع به فعالیت کردم که یکی از ماموریت‌های آن، فراهم‌سازی مراکزی جهت اشتغال‌‌زایی و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار است. در این مراکز، افراد، داوطلبانه به بانوان سرپرست خانوار، مهارت‌هایی را آموزش می‌دهند تا بتوانند محصولات مختلف هنری تولید کنند و از فروش آنها در بازارچه‌های مناسبتی، درآمدی به دست بیاورند. از همان موقع، من با کمک و همفکری دوستانم که مدیریت این مراکز را بر عهده داشتند، مسائلی که در این پروسه وجود داشت را شناسایی کردیم و برای حل آنها ایده دادیم. نتیجه آن این شد که این ایده‌ها خودشان به تنهایی می‌توانند کسب و کاری با رویکرد اجتماعی داشته باشند. از همان‌جا بود که ما وب‌سایتي طراحی کردیم كه بانوان سرپرست خانوار، مشخصات خودشان و محصولات تولیدی‌شان را در سایت ثبت کنند تا راحت‌تر شناسایی شوند. البته سایت هنوز در آخرین مراحل پیش‌تولید و بازنگری است و هنوز در حال تحقیق و همفکری بیشتر با افراد فعال در این حوزه هستیم كه این طرح به صورت کاربردی‌تر ارائه شود اما تا به امروز که این طرح را در قالب شبکه‌های اجتماعی پیش برده‌ایم، نتیجه بدی نداشته است. یکی از دلایل مهمی که من حوزه اجتماعی را برای کارآفرینی انتخاب کردم این است که فکر می‌کنم در فضای فعالیت‌های اجتماعی، فرصت برای مفید بودن و باری برداشتن، خیلی زیاد است. در هر صنعتی افراد خبره وجود دارند که به فعالیت حرفه‌ای خود پرداخته‌اند، اما در این فضا هر کسی وارد نشده و عملا دور افتاده است. ما هم تصمیم گرفتیم با امکانات موجودمان، به بخشی از وظیفه‌‌مان در جامعه عمل کنیم. با این طرح، فرصتی ایجاد می‌شود تا کسانی که تمایل دارند در این حوزه فعالیت کنند بتوانند به اشتغال‌زایی و کارآفرینی اجتماعی بپردازند. در نهایت هم اینکه حتی افرادی که فرصت فعالیت‌های خیرخواهانه را ندارند، از این طریق و با خرید کالا‌های دست‌ساز این افراد، به آنها این پیام را می‌دهند که «ما حواسمان به شمایی که تلاش می‌کنید و روی پای خود ایستاده‌اید هست و هوای شما را داریم».

  • حمید کامیاب؛ 31 ساله

سایت خدمات محیط‌زیست
ما تعدادی از همکلاسی‌های دوره لیسانس دانشگاه آزاد قزوین هستیم که از ایده تا اجرای یک طرح محیط زیستی را با هم پیش بردیم. راستش من چند سالی تورلیدر طبیعت‌گردی بودم و به واسطه شغلم، جاهای مختلفی را در کشور دیده‌ام. همین دیدن‌ها باعث می‌شد که به طور خواسته‌وناخواسته، توجهم به آسیب‌های محیط زیستی جلب شود و برای حل آن به دنبال راهکار باشم. اینکه طبیعتی را می‌بینم که هر سال نسبت به سال قبل، تخریب می‌شود، من را اذیت می‌کند. برای همین با دوستانمان همفکری کردیم که چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم. با بررسی‌هایی که کردیم، به این نتیجه رسیدیم که سازمان‌های مردم‌نهادی در این زمینه وجود دارند که از نظر نرم‌افزاری با مشکل روبه‌رو هستند، به روز نیستند، علم مارکتینگ ندارند و با مسائلی شبیه به اینها مواجه هستند. ترسیم همه اینها این شد که ما وب‌سایتی برای این سازمان‌ها طراحی کنیم و به آنها خدمات بدهیم؛ مثلا این سازمان‌ها، کمپینی برای پاکسازی منطقه خاصی در طبیعت راه می‌اندازند اما ضعف‌هایی دارند؛ مثلا برای این کار تلفنی ثبت‌نام می‌کنند، شماره حساب می‌دهند تا مردم پول واریز کنند، بعد مردم باید فیش را فکس کنند و دردسرهایی این چنینی دارند. ما همه این دغدغه‌ها را در یک سایت تعریف کردیم که تمام این کارها به صورت آنلاین انجام می‌شود؛ در واقع نوعی خدمت‌رسانی به سازمان‌های مردم‌نهادی که براي کمک به محیط‌‌زیست فعالیت می‌کنند تا شرایط از چیزی که هست بهتر شود و تمایل مردم برای انجام این فعالیت‌ها بیشتر شود. این کاری بود که این سازمان‌ها تا به حال انجام نداده بودند چون از نظر مالی در مضیقه هستند و فرصت برای انجامش پیدا نکرده‌اند. ما این خدمات را به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم و از روش‌های دیگری کسب درآمد می‌کنیم. خیلی‌‌ها هستند که حوزه محیط‌زیست برایشان جذاب و بااهمیت است و برای آن هزینه می‌کنند. آنها حامی معنوی و مادی چنین کمپین‌هایی می‌شوند و ما هم مبلغ کمی از آن را برای خودمان در‌نظر می‌گیریم. حالا این وب‌سایت کاملا آماده است. البته پیش از آن در نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم و بازخورد خوبی از مردم و فعالان این حوزه که با این طرح روبه‌رو شدند، گرفتیم؛ در واقع چنین طرحی برایشان جالب بود و آنها هم مثل ما موافق بودند که این طرح می‌تواند به سازمان‌ها و براي حمایت از محیط زیست، کمک کند.

کد خبر 363505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha