یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

پس از تأکید یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بر ضرورت نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه ۵۸ میلیارد تومانی سازمان سینمایی برای برگزاری جشنواره‌های فیلم فجر، سازمان سینمایی این رقم را تکذیب و اعلام کرد بودجه برگزاری ۲ جشنواره فیلم فجر در سال آینده ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است؛ ۲ رقمی که اختلاف میان آنها چیزی بیش از ۵۰ میلیارد تومان می‌شود!

فجر

به گزارش همشهري، سيداحسان قاضي‌زاده‌هاشمي هفته گذشته ابتدا در گفت‌وگو با روزنامه همشهري و سپس با حضور در يكي از برنامه‌هاي تلويزيون از پيشنهاد 58ميليارد تومان بودجه براي برگزاري جشنواره‌هاي ملي و جهاني فيلم فجر در سال آينده خبر داد. عضو كميسيون فرهنگي مجلس در پاسخ به كساني كه معتقدند مجلس نبايد وارد دعواهاي سينمايي شود، گفته بود، وقتي 58ميليارد تومان بودجه براي جشنواره‌هاي فجر و 35ميليارد تومان بودجه براي توليد 10فيلم فاخر درخواست مي‌شود، مجلس چطور اين بودجه را تصويب كند و بر نحوه هزينه‌كرد آن نظارت نداشته باشد؟

  • 5ميليارد، نه 50ميليارد!

با خبرساز شدن بودجه 58ميلياردي جشنواره‌هاي فجر در سال 96، روابط عمومي سازمان سينمايي شامگاه شنبه توضيحي به رسانه‌ها ارسال كرد كه در بخشي از آن چنين آمده است: در صفحه 208 پيوست 4 لايحه بودجه در ستون اعتبارات سال مشخص است كه كل بودجه حمايت از برگزاري جشنواره‌هاي فيلم فجر 11ميليارد و 700ميليون تومان است كه با توجه به هدف كمي آن، هزينه واحد در ستون هدف كمي 5ميليارد و 850ميليون تومان براي هر جشنواره آورده شده كه حدود 10برابر بودجه پيشنهادي در لايحه بودجه سال1396 است.

  • درخواست براي شفاف‌سازي

پس از اين اطلاعيه، قاضي‌زاده پاسخي خطاب به سازمان سينمايي آماده و منتشر كرد كه در بخشي از آن با اشاره به افزايش بودجه سازمان سينمايي از 98ميليارد تومان به 201ميليارد تومان در 3سال اخير آمده است: سؤال اينجاست كه بودجه پيشنهادي براي حمايت از توليد فيلم، سفارش فيلمنامه، توليد فيلم‌هاي فاخر و توليد مشترك در 3رديف مجزا سرجمع 65ميليارد تومان اعتبار دارد كه مشخص نيست قرار است به كداميك از 800عنوان پيشنهادي سازمان پرداخت شود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در بندي ديگر از پاسخ خود به نقاط ابهام رديف‌هاي بودجه سازمان سينمايي اشاره كرده و افزوده است: درباره نحوه تفكيك و سهميه‌بندي اعتبار دستگاه‌هاي زيرمجموعه شامل بنياد سينمايي فارابي، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، مؤسسه رسانه‌هاي تصويري و مدرسه عالي سينما هيچ توضيحي داده نشده و شفاف نيست كه بودجه اين دستگاه‌هاي مهم از محل كدام بخش اعتبارهاي سازمان سينمايي تخصيص مي‌يابد و صرف چه اموري مي‌شود.

قاضي‌زاده در بند پاياني پاسخ خود به سازمان سينمايي اعلام كرده است: «براي شفاف‌سازي اعتبارها و درآمدها و همچنين نحوه هزينه‌كرد اعتبارها و درآمدهاي جشنواره از ديوان محاسبات و ساير دستگاه‌هاي نظارتي خواهم خواست گزارش مالي كامل از دخل و خرج جشنواره فيلم فجر ارائه دهند.» در واقع اين همان وعده‌اي است كه محمد حيدري، دبير جشنواره اجرايش را به دستور حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي منوط كرده بود.

  • حق با كدام طرف دعواست؟

از آنجا كه اختلاف ميان رقم‌هاي مورد نظر نماينده مجلس و سازمان سينمايي وزارت ارشاد چيزي حدود 52ميليارد و 650ميليون تومان است، شايد مراجعه به اصل لايحه بودجه سال 96 و جداول آن بتواند به شفاف شدن ماجرا كمك كند. آنچه در جدول صفحه 208 لايحه بودجه سال آينده در رديف مربوط به «حمايت از برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم فجر» به چشم مي‌خورد، رقم « 58 ميليارد و 500 ميليون تومان» است كه به ‌نظر مي‌رسد نياز به شفاف‌سازي داشته باشد.

کد خبر 363327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha