همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به تغییرات شتابان جوامع و پدیدار شدن بیماری های جدید واگیر و غیرواگیر، مهمترین چالش امروز آموزش پزشکی تطبیق برنامه های درسی با نیاز جدید جامعه است.

به گزارش مهر، دکتر باقر لاریجانی در خصوص بازبینی دروس دانشگاهی بر اساس بیماری های جدید گفت: با توجه به تغییرات شتابان ایجاد شده در جوامع و مقوله سلامتی و همچنین پدیدار شدن بیماری های جدید واگیر و غیرواگیر، چالش مهم تطبیق سریع برنامه های درسی با نیاز جدید ایجاد شده در جوامع و استفاده از شیوه های نوین در آموزش پزشکی است.

وی افزود: برای رفع این مشکل علاوه بر لزوم تطبیق برنامه های درسی با نیازهای جامعه، استفاده از شیوه های نوین آموزش با تکیه بر فناوری های نوین و همچنین تنوع بخشی به دوره های آموزشی مداوم، امکان پذیر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره گسترش توسعه علوم پزشکی در کشور گفت: گسترش کمی در حوزه پزشکی خوب بوده است و در حوزه غیرپزشکی که بعضاً به پزشکی نیز وارد شده‌اند، مثل دانشگاه‌های آزاد، آنها نیز گسترش‌هایی داشته‌اند. از لحاظ توسعه کمی کاملاً موفق بوده‌ایم و در برخی رشته‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اما توزیع نیروی انسانی در بخش ارائه خدمات با توجه به گستردگی جغرافیایی کشور، به ویژه در مناطق محروم و پوشش آن مناطق نیاز به اصلاحات دارد که در ظرف دو سال اخیر با اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون برقراری عدالت آموزشی و گسترش هدفمند رشته‌ها و دانشگاه‌ها در قالب آمایش سرزمینی تلاش شده که نیروی انسانی مورد نیاز آن مناطق از محل سهمیه ۳۰ درصد پذیرش دانشجوی بومی همان استان‌ها، تأمین شود.

لاریجانی گفت: اجرای قانون مذکور، ناظر به پذیرش بومی در سه رشته، مقطع دکتری عمومی شامل رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و همچنین رشته‌های دستیاری تخصصی بوده است.

وی جدا شدن آموزش پزشکی از سایر علوم، را علیرغم برخی چالش‌ها، برای رشد علوم پزشکی مؤثر برشمرد و گفت: این موضوع موجب شده در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها نظیر پزشکی مولکولی، سلول‌های بنیادی، علوم بیو و نانو، پیوند اعضا، علوم ترانس ژنیک، تولید دارو و واکسن و ... در حوزه سلامت پیشرفت خوبی داشته‌ایم؛ ضمن اینکه در حوزه بهداشت شبکه کشور ارتقای چشمگیری داشته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: تلاش در جهت توسعه متوازن آموزش عالی گروه پزشکی در سطح کشور و همچنین جذب قابل ملاحظه عضو هیأت علمی برای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی یکی از اقدامات مهم این حوزه بوده است. امروزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و حدود ۲۰ هزار عضو هیأت علمی مشغول در بخش دولتی و حوزه‌هایی مثل دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.

وی درباره نقاط قوت و ضعف و همچنین چالش هایی که دانش آموختگان در گروه پزشکی با آن مواجه اند گفت: همه سیستم های آموزشی دنیا نقاط قوت و چالش هایی دارند. در زمینه نقطه ضعف علمی کارهای زیادی مانند: راه اندازی اسکیل لبها (مراکز یادگیری مهارت های بالینی) که در همه دانشگاهها شکل گرفته و بازنگری برنامه های آموزشی انجام می شود.

لاریجانی افزود: راه اندازی آزمون صلاحیت بالینی (در ۳۵ دانشگاه با پوشش تمام فارغ التحصیلان گروه پزشکی) و تدوین استانداردهای بیمارستان های آموزشی انجام شده است.

وی گفت: برای بهتر شدن وظایف ارتباطی دانش آموختگان نیز اقداماتی مثل آموزش ارتباطات، تقویت نظارت ها و ... انجام شده است. نقاط ضعف احتمالی دیگر نیز بی ارتباط با آنچه در جامعه می گذرد نیست ضمنا در طرح تحول آموزشی، بر موضوعاتی مانند: اخلاق پزشکی، بازنگری برنامه های آموزشی مبتنی بر توانمندی ها و شرح وظایف حرفه‌ای در جامعه و پاسخگویی به نیازهای جامعه همچنین دانشگاه های نسل سوم، بین المللی سازی و غیره نیز تاکید شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افق ترسیم شده آموزش پزشکی کشور را کسب مرجعیت علمی دانست و گفت: هزاران موضوع است که می توانیم در آموزش مرجع و محل رجوع آن باشیم، مثلا: در زمینه های تولید دارو، تولید واکسن، بیماری های بومی، تولید سلول های بنیادی، سلول درمانی، گیاهان دارویی، ترکیبات طبیعی دارویی، انواع جراحی ها و ... زیرساخت های لازم را نیز با توجه به وضعیت کلی اقتصادی کشور تا آنجا که شده با دانشگاه های علوم پزشکی فراهم کرده ایم و من بعد هم در این زمینه ها تلاش خواهد شد.

وی یادآور شد: بازبینی برنامه آموزشی (کوریکولوم) جدید پزشکی و سایر رشته های علوم پزشکی سعی شده آموزه ها مبتنی بر وظایف حرفه ای آینده آنان باشد و دروسی که زمانی نیاز بیشتری داشتند و در حال حاضر ممکن است موضوعیت کمتری داشته باشند و بتوان حذف و با دروس جدید جایگزین شوند.

کد خبر 363106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha