چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

بازداشت، زندان، برکناری و اخراج؛ این کلمات در طول یک سال گذشته در رسانه‌های ترکیه و اخبار مربوط به این کشور تقریبا هر روز شنیده شده‌اند.

ترکیه

اخراج فيگن يوكسكداغ، يكي از رهبران حزب دمكراتيك خلق(حامي كردها) و محكوم‌شدن صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر ديگر اين حزب به 5‌ ماه حبس آخرين حلقه از زنجيره‌ سركوب در اين كشور به‌حساب مي‌آيد كه پس از كودتاي نافرجام هر روز رنگ تازه‌اي به‌خود مي‌گيرد و باعث هشدارهاي جهاني شده است.

ابطال نمايندگي فيگن يوكسكداغ در پارلمان تركيه پس از آن اعلام شد كه دادگاهي هم او را در اتهاماتي نظير تبليغات تروريستي گناهـــكار شناخت. صلاح‌الدين دميرتاش و فيگن يوكسكداغ هر دو از‌ ماه نوامبر گذشته و با اتهاماتي نظير «توهين به ملت تركيه و اقدام تروريستي» در بازداشت به‌سرمي‌برند.

مقام‌هاي حزب دمكراتيك خلق با اعلام نا‌اميدي از نهادهاي قضايي تركيه اعلام كرده‌اند كه در اعتراض به اين احكام به دادگاه حقوق بشر اروپا شكايت كرده‌اند. ابطال نمايندگي و محكوميت رهبران حزب دمكراتيك خلق به فاصله 2‌ماه از همه‌پرسي در اين كشور صورت مي‌گيرد كه به رجب طيب اردوغان امكان مي‌دهد تا سال۲۰۱۹ به‌عنوان رئيس‌جمهور در قدرت باقي بماند. در آستانه اين همه‌پرسي كه به اردوغان فرصت تبديل‌شدن به قدرت اول و مطلق تركيه را مي‌دهد، فشارها براي جامعه مدني اين كشور افزايش پيدا كرده است.

  • روزنامه‌نگاران زنداني؛ بيشتر از زمان حكومت نظامي

بيش از 13نفر از مقام‌هاي حزب دمكراتيك خلق در زندان به‌سرمي‌برند كه تنها بخش كوچكي از زنداني‌هاي اين كشور به حساب مي‌آيند كه شامل تعداد بسياري از روزنامه‌نگاران مي‌شود. كمال قليچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوريت خلق هشدار داده كه حداقل 150روزنامه‌نگار هم‌اكنون در زندان‌هاي اين كشور به‌سرمي‌برند كه تعدادشان حتي از زمان حكومت نظامي تركيه در دهه1980 هم بيشتر است.

به گزارش حريت، قليچدار اوغلو تأكيد كرده كه هيچ وقت حتي در دوران كودتاها در تركيه چنين وضعيتي وجود نداشته است. اين رهبر سياسي تركيه همچنين به‌شدت از اخراج‌ها و بركناري‌ها در تركيه پس از كودتاي نافرجام انتقاد كرد و گفت: پس از كودتاي 12سپتامبر1980 تنها 127نفر از استادها و معلم‌ها اخراج شدند اما پس از كودتاي نافرجام 15جولاي دولت كنوني ما 4هزار و 811معلم را اخراج كرده است. او با توصيف اعلام وضعيت اضطراري در تركيه به‌عنوان «كودتاي مدني» گفت: شما از زمان كودتا هم بدتر عمل كرديد.

  • هشدار عفو بين‌الملل درباه تركيه

عفو بين‌الملل در گزارش سالانه و جهاني خود وضعيت حقوق بشر تركيه در سال2016 را در رده بدترين كشورهاي جهان قرار داده است. در اين گزارش دولت تركيه متهم به «هجومي گسترده عليه جامعه مدني» اين كشور شده است. براساس اين گزارش بيش از ۴۰هزار نفر در طول 6 ماه وضعيت اضطراري در تركيه بازداشت شده‌اند.

۹۰هزار شهروند از كار اخراج شده‌اند، 184رسانه بسته شده و فعالان مدني و روزنامه‌نگاران شاغل در آنها در بازداشت به‌سرمي‌برند. همچنين نقض حقوق بشر و شكنجه بازداشت‌شدگان به‌خصوص در مناطق كردنشين اين كشور به‌طور گسترده صورت مي‌گيرد. عفو بين‌الملل همچنين توافق اتحاديه اروپا با تركيه بر سر بازگرداندن پناهجويان از يونان به تركيه را يك فاجعه توصيف كرده است.

کد خبر 362960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha