همشهری آنلاین: جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش ملی معماری ناجای آینده با اشاره به تغییرات و تحولات آینده و لزوم معماری در این زمینه، گفت: شرایط غافلگیری فوق راهبردی غیرقابل جبران است بر این اساس باید این شرایط را به آمادگی فوق راهبردی به واسطه معماری آینده تبدیل کنیم.

عبدالرحیم موسوی

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی روز چهارشنبه در همایش ملی معماری ناجای آینده با اشاره به اینکه مرکز مطالعات راهبردی ناجا، مرکزی جوان است که در همین مدت برکات بسیاری داشته است، افزود: اگر آیندگان مجبور شوند به صورت تعجیلی، وضعیتشان را رو به راه کنند، چه پیش می آید؟ در چنین شرایطی، غافلگیری فوق راهبردی ایجاد می شود که غیرقابل جبران است که باید آن را به آمادگی فوق راهبردی از طریق معماری تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه معماری با دو چالش اصلی روبه رو هستیم، گفت: یکی از مشکلات، آرمان گرایی یا واقع گرایی و دیگری این است که باید خود را به منابع محدود کرده یا فارغ از منابع به معماری بپردازیم.

امیر موسوی اضافه کرد: این مشکلات در تمام معماری ها مطرح شده است با این اوصاف در حوزه معماری ناجا پیرو ایده الیست و رئالیست نیستیم بلکه آرمان خواه و واقع نگر هستیم.

موسوی گفت: اگر منتظر سیل باشیم آن سیل ما را نابود می کند و اگر به مدل های مرسوم بسنده کنیم که بی اثر است اما باید تلفیقی از آینده شناسی و آینده نگاری داشته باشیم و شبیه سازی آینده را در نظر بگیریم.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اندیشمندان، صاحب نظران، نخبگان و خبرگان باید جمع شوند تا شبیه سازی آینده را ترسیم کنند تا یک شبیه سازی از آینده داشته باشیم.

امیر موسوی به موضوع امنیت اشاره کرد و گفت: این مساله از ابتدای وجود مهم بوده و هست و در آینده نیز امنیت جایگاه خاص خود را دارد براین اساس امنیت در معماری ناجا به عنوان کنش گر ضرورت خاص خود را دارد و در ستاد کل از مدت ها پیش اقداماتی در این راستا انجام شده و مراحل اصلی اعتبار بخشی و بر طرف کردن خلاء را پشت سر گذاشته که البته ناجا در این زمینه جلو افتاده است.

امیر موسوی اضافه کرد: آینده را باید پیش بینی کرد تا خودمان را آماده کنیم و آینده مطلوب را بسازیم و زمینه سازی آن را انجام دهیم به همین دلیل برای معماری ناجای آینده دو چراغ درخشان، تراز جمهوری اسلامی و اینکه جامعه آماده و منتظر ظهور استف وجود دارد.

وی با اشاره به استفاده از دستگاه های معرفتی اعم از مکتب دفاعی و امنیتی، اندیشه های بومی در این حوزه، سایر اسناد بالادستی و تبیین محیط آینده و ترسیم تقریبا کامل آینده، گفت: اگر ایده کامل را نتوانیم، ترسیم کنیم، آینده محتمل، قابل تصویر است.

کد خبر 362937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha