همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز اعلام کرد: خوش‌بینی اوپک به تبعیت غیراوپکی‌ها از توافق کاهش تولید سبب شد قیمت‌های نفت در پایان معاملات سه‌شنبه سوم اسفندماه یک درصد نسبت روز پیش از آن افزایش یابد.

به گزارش ایرنا از این خبرگزاری انگلیسی، «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در یک کنفرانس نفتی در لندن گفت: آمار ماه ژانویه (دی - بهمن) نشان‌دهنده مشارکت بیش از 90 درصدی اعضای اوپک در اجرای توافق کاهش تولید است و موجودی انبارهای نفت ظرف ماههای آینده کاهش خواهد یافت.

وی افزود: همه کشورهای امضاء‌کننده این توافق (اعم از اوپک و غیراوپک) بر تصمیم خود در تبعیت از آن مصمم هستند.

دبیرکل اوپک اضافه کرد: برای پاسخ به این پرسش که آیا توافق کاهش تولید که اجرای آن از اول ژانویه (12دی) شروع شده و مدت اعتبار آن 6 ماه است، نیاز به تمدید یا تشدید حجم کاهش تولید دارد، در نشست ماه مه (اردیبهشت - خرداد) این سازمان تصمیم‌گیری می‌شود.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران نیز به تلویزیون دولتی این کشور گفت: اوپک و غیراوپک از این توافق تبعیت می‌کنند.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز بازار لندن به طور تقریبی با یک درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 56 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت دیروز به 57 دلار و 31 سنت در هر بشکه نیز رسید که بیشترین قیمت از دوم فوریه (14 بهمن) است.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس این کشور با 1.2 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به بهای 54 دلار و 68 سنت معامله شد.

از وقتی توافق کاهش تولید اوپک در اواخر سال 2016 امضا شد، دامنه نوسان قیمت‌های نفت از پنج دلار فراتر نرفته و بیشتر تمایل به افزایش دارند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هفته گذشته بیش از آنکه سهام نفتی بفروشند، اقدام به خرید سهام نفتی کرده‌اند که نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت نفت در آینده خوشبین هستند.

به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی دهم آذر در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت‌ها کمک کند.

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا در اوپک عضوند.

براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و دويست هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. اجرای این توافق از آغاز سال 2017 میلادی(دوازدهم دی) آغاز شده است و 6 ماه ادامه دارد.

ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنا شده‌اند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

اوپک و غیراوپک هنوز در مورد تمدید این توافق‌ها تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

کد خبر 362911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha