مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطلب زیر در مورد اینکه "چگونه لاستیک پنچر اتومبیل را عوض کنیم؟" نکات کاربردی را به شما آموزش می‌دهد.

لاستیک پنچر

1. پیدا کردن مکانی ایمن: اول از همه باید به منطقه‌ای ایمن از اتوبان یا جاده حرکت کنید. مثلاً محل پارک اضطراری که در اتوبان‌ها تعبیه شده است. اگر چنین مکانی وجود نداشت به حاشیه خاکی جاده بروید. اگر اتوبان نه حاشیه خاکی داشت و نه محل پارک اضطراری، توصیه می‌کنم که با سرعتی محدود (زیر 50 کیلومتر) و با روشن کردن فلاشرها تا پیدا کردن مکانی ایمن رانندگی کنید. هرگز در اتوبان‌های شلوغ لاستیک را تعویض نکنید. سالیانه صدها نفر در هنگام تعویض لاستیک به علت تصادف با دیگر اتومبیل‌ها جان خود را از دست می‌دهند. تلاش کنید در مکانی مسطح قرار بگیرید که شیب نداشته باشد.
پنچری لاستیک
2. ترمز دستی را بکشید. اتومبیل را در دنده عقب برای اتومبیل‌های دنده دستی و در وضعیت P برای اتومبیل‌های دنده اتوماتيك قرار دهید. سرنشینان را هم حتماً از خودرو پیاده کنید تا از وزن اتومبیل کاهش یابد و به جک آسیبی وارد نشود.

3. تکه سنگی زیر چرخ‌های دیگر قرار دهید تا از حرکت اتومبیل جلوگیری کنید. این مورد در سطوح شیب‌دار بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

4. اگر مثلث خطر دارید، به فاصله‌ی 10-15 متری از اتومبیل خود قرار دهید تا دیگر رانندگان متوجه خطر شوند.

پنچری لاستیک

5. وسایل مورد نیاز برای تعویض لاستیک را از خودرو خارج کنید.

پنچری لاستیک

6. ابتدا به وسیله آچار چرخ مخصوص، پیچ‌های لاستیک پنچر شده را کمی شل کنید. این کار برای این است که اگر بعد از بالابردن اتومبیل توسط جک بخواهیم پیچ‌ها را شل کنیم، ممکن است در اثر فشار زیاد، اتومبیل از روی جک سر بخورد. پس بهتر است قبل از بالابردن اتومبیل روی جک، ابتدا پیچ‌ها را کمی تا حد نیم دور شل کنیم . همیشه به یاد داشته باشید که 99 درصد پیچ‌ها به صورت ساعتگرد سفت (بسته) می‌شوند و بصورت پادساعتگرد شل (باز) می‌شوند. نه تنها پیچ، بلکه شیرهای آب و انواع فلکه‌ها نیز اینچنین هستند.

پنچری لاستیک

7. جک اتومبیل را در مکان مناسب زیر اتومبیل قرار دهید. فاصله جک از انتهای بدنه باید حدود 10 الی 15 سانتی متر باشد. اگر دقت کرده باشید، زیر بدنه اتومبیل لبه‌های تیزی وجود دارد که باید داخل شکاف جک قرار گیرد.

پنچری لاستیک

8. به آرامی جک بزنید و پیچ آن را توسط اهرم آن بچرخانید تا اتومبیل بالا رود تا زمانی‌که لاستیک از روی زمین حدود 2 الی 5 سانتی متر بلند شود و براحتی بتوانید آن را در بیاورید.

9. مهره‌ها را از روی چرخ باز كنید. لاستیك را به طور كامل از محل خود در آورید و در محل امنی قرار دهید كه در صورت در رفتن جك آسیبی به اتومبیل نرسد. بهترین جا زیر بدنه اتومبیل است. لاستیک جدید را جا بزنید . سوراخ‌های رینگ زاپاس را در امتداد پیچ‌ها قرار داده و با كمی فشار و به آرامی لاستیك را جا بزنید. پس از جا زدن لاستیك‌ها، مهره‌ها را ابتدا با دست ببندید و به صورت یكی در میان و ضربدری کمی با استفاده از آچار سفت كنید. اما فشار زیادی وارد نکنید چرا که ریسک در رفتن اتومبیل از روی جک را افزایش می‌دهید.

همانند شکل زیر: وقتی که مطمئن شدید پیچ‌ها را به درستی سفت کرده‌اید، اهرم جک را در جهت مخالف بچرخانید تا اتومبیل پایین بیاید. سپس با آچار چرخ به صورت ضربدری پیچ‌ها را خوب سفت کنید. اگر صدای خِرِچ شنیدید، دیگر پیچ‌ها را بیش از این سفت نکنید! چون ممکن است خورده شوند. در صورت لزوم برای سفت کردن پیچ‌ها می‌توانید از وزن خود استفاده کنید و روی آچار با پای خود فشار وارد کنید. لاستیک کهنه را در صندوق قرار دهید و در اولین فرصت به پنچرگیری ببرید و آن را درست کنید. وسایل پنچرگیری را نیز به صورت منظم در اتومبیل قرار دهید(در جای مخصوص).
نکته: اگر لاستیک زاپاس سایز دیگر لاستیک‌ها نبود، با سرعت زیر 50 کیلومتر بر ساعت تا اولین مکانیکی رانندگی کنید و آن را عوض کنید. سرعت بیشتر موجب آسیب دیدگی خودرو می‌شود.

پنچری لاستیک

کد خبر 362775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha