عباس ثابتی‌راد: تصور تهران سال ۸۴تصور چندان دوری نیست. یک دهه پیش تهران کمتر از ۳۰۴کیلومتر بزرگراه داشت. نه بزرگراه امام علی وجود داشت و نه حتی بزرگراه همت تکمیل شده‌بود.

 وضعيت بزرگراه حكيم، آزادگان، يادگارامام و بسياري ديگر از بزرگراه‌هاي تهران خيلي مناسب نبود. تونل رسالت ساخته نشده بود و در نتيجه دو سوي بزرگراه حكيم بن‌بست بود. تونل نيايش نبود و بزرگراه صدر و نيايش متصل نبودند. تونل توحيد هم نبود تا بزرگراه چمران در ميدان توحيد متوقف شود و بزرگراه نواب نيز در ميدان جمهوري.

اما يك دهه تلاش براي تكميل معابر بزرگراهي شهر تهران، نتيجه‌اي قابل‌توجه داشت. تهران در طول يك دهه گذشته 244كيلومتر بزرگراه به بزرگراه‌هايش افزوده‌است؛ يعني در طول 10سال گذشته به اندازه 80درصد كل بزرگراه‌هايي كه در طول 100سال از تاريخ شهرداري، بزرگراه در تهران ساخته شده‌است.

  • 193پل و تقاطع تنها در 10سال

تا سال84 تنها 157پل و تقاطع در شهر تهران وجود‌ داشت. اما با ساخت بزرگراه‌هاي جديد و شكل‌گيري نهضت بزرگراه‌سازي‌ در تهران، تعداد پل‌ها و تقاطع‌هاي غيرهمسطح در شهر تهران افزايش 123درصدي يافته و هم‌اكنون به 350پل و تقاطع رسيده است.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به اينكه از سال 84تاكنون تعداد پل‌ها و تقاطع‌هاي غيرهمسطح رشد قابل‌توجهي داشته است، گفت:‌ طي يك دهه گذشته 193تقاطع غيرهمسطح به شهر افزوده شده است. توجه شهرداري تهران به افزايش تقاطع‌هاي غيرهمسطح در جنوب تهران بوده زيرا شعار مديريت شهري توجه به مناطق جنوبي بوده است اما اين بدان معنا نبوده كه توجهي به شمال تهران نداشته‌ايم. در مناطق شمالي نيز تقاطع‌هاي غيرهمسطح تأثيرگذاري به بهره‌برداري رسيده‌است.

عليرضا جاويد با اشاره به پراكنش تقاطع‌هاي غيرهمسطح گفت: پراكنش بزرگراه‌هاي تهران در تمامي جهات شهري صورت گرفته‌است و تمامي شهر از توسعه شبكه معابر شهري بهره‌مند هستند. برهمين اساس در تقاطع‌هاي غيرهمسطح كه در تقاطع بزرگراه‌هاي مختلف ساخته شده‌است هم شاهد پراكنش‌ خوبي در شهر تهران بوده‌ايم. به گفته وي، توزيع تقاطع‌ها نشان‌دهنده اين است كه شهرداري تهران سعي كرده با احداث اين تقاطع‌ها دسترسي به همه بزرگراه‌هاي شهر را براي شهروندان فراهم آورد. در واقع پراكنش تقاطع‌هاي غيرهمسطح مؤيد‌توجه مديريت شهري به توزيع عادلانه زيرساخت‌ها در غرب و شرق و جنوب تهران است. جاويد با اشاره به احداث بيشترين تقاطع‌هاي غيرهمسطح در شرق تهران افزود: جنوب شرق پايتخت تعداد بيشتري تقاطع را در خود جاي داده‌است، چرا كه اين محدوده از شهر نياز بيشتري به اين زيرساخت دارد. به گفته وي مولفه ‌اصلي مديريت شهري بر اين بوده كه فاصله شمال و جنوب كمتر شود. بنابراين در جنوب شرق نيز نياز بيشتري به احداث تقاطع وجود داشت و به همين دليل در آنجا تلاش بيشتري صورت گرفته است ولي اين به‌معناي بي‌توجهي به شمال و غرب نبوده است.

  • تقاطع فجر و تقاطع ميدان محلاتي

هنگامي كه در سال 1374تقاطع غيرهمسطح فجر در بزرگراه همت به بهره‌برداري رسيد، اين تلاش مديريت شهري در آن سال به‌عنوان يك اقدام چشمگير مورد توجه قرار گرفت. با احداث بزرگراه امام علي و در محدوده ميدان شهيد محلاتي، تقاطع غيرهمسطح بزرگ‌تري از تقاطع فجر احداث شد. تجربه احداث چنين تقاطعي يكي از اقدامات بي‌نظير مهندسي در شهر تهران قلمداد شد.

چنين تجربه‌هايي در احداث تقاطع‌هاي غيرهمسطح توانست ميزان دسترسي شهروندان تهراني به تمامي بزرگراه‌هاي پايتخت را هموار كند و باعث شود تا علاوه بر حذف دوربرگردان‌هاي متعدد در بزرگراه‌ها، امكان تردد راحت‌تر شهروندان فراهم شود.

  • روشي نوين در ساخت پل‌هاي بزرگراهي

بيش از 56پل از مجموعه 193پل و تقاطع غيرهمسطح كه از سال 84در تهران احداث شده‌است، در بزرگراه امام علي ساخته شده‌است. در واقع احداث بزرگراه امام‌علي از محل پل آغاز تا بزرگراه آزادگان، تقاطع‌هاي غيرهمسطح بسياري در مسير اين بزرگراه به بهره‌برداري رسيده‌است. نكته قابل تامل در احداث اين تقاطع‌ها، شيوه نوين در احداث آنها بود. از آنجا كه در طول ساخت بزرگراه امام‌علي، روند زندگي جاري و معمول مردم نبايد مختل مي‌شد و با توجه به اينكه اين بزرگراه از بافت‌ متراكم مسكوني مناطق 7، 8، 13، 14، 15و 16عبور مي‌كرد، در ابتدا ‌بايد تقاطع‌هاي اصلي و فرعي مسير بزرگراه احداث مي‌شد، سپس بزرگراه از تراز منفي يك عبور مي‌كرد. از اين‌رو معاونت فني‌وعمراني شهرداري تهران با اتخاذ سياستي مناسب، در ابتدا پل‌هاي مسير بزرگراه را در سطح احداث كرد و سپس با حفاري مسير بزرگراه، ساخت آن‌را ادامه داد.

عنوان تا سال 84 تاكنون درصد رشد
تعداد پل‌ها و تقاطع‌هاي غيرهمسطح 157 350 123
کد خبر 362619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha