یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌ن‍ژاد: امروز در سراسر جهان صحبت از یک پدیده نو ظهور است؛ پدیده‌ای که تمام جهان از وقوع آن ابراز تعجب می‌کنند؛ پدیده‌ای به نام «ترامپ».

ترامپ

بسياري از مردم جهان و حتي تحليلگران، از او با عنوان «ديوانه» ياد مي‌كنند. اما آيا واقعا ترامپ يك پديده پيش‌بيني نشده و نوظهور است؟ در جواب بايد گفت: شايد در روزهاي نخست مطرح‌شدن نام اين شخص جنجالي در رسانه‌ها ، عده‌اي گمان به عجيب و تازه بودن اين پديده داشتند ولي انتخاب ترامپ از سوي مردم ايالات متحده اين حقيقت را روشن مي‌كند كه ترامپ، ثمره درختي است كه از قلب آن جامعه برخاسته است.

واضح است درختي كه بر پايه استكبار و خود برتربيني رشد مي‌كند ميوه‌اي جز يك مستكبر نخواهد داشت. اگر چه نشانه‌هاي استكبار اخيرا در گفتار ترامپ بازتاب جهاني داشته، ولي بروز اين نشانه‌ها اتفاق تازه‌اي نيست. دست‌داشتن در حدود 200جنگ كه در طول 200سال تاريخ اين كشور اتفاق افتاد! لشكركشي و دخالت در امور داخلي و انتخابات ساير كشورها از نشانه‌هاي استكبار سياسي آمريكاست. در ساير عرصه‌ها نيز رفتار خود‌برتر بين آنان روشن است؛ از تعيين معيارهاي خودساخته حقوق بشر براي تمام جهان گرفته تا هاليوودي كه در آن تمام عناصر تأثير‌گذار يا آمريكايي‌اند يا هم‌راستا با آنها. در واقع هاليوود، فرهنگي را القا مي‌كند كه غالبا رهبر و منجي جهان يك آمريكايي است!

خداوند در جاي جاي قرآن‌كريم نشانه‌هاي استكبار و مستكبرين را گوشزد مي‌كند. از اهم اين نشانه‌ها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:
* تكيه و تأكيد بر قدرت ظاهري بدون درنظر داشتن قدرت مطلق خداوند (فصلت/15).
* توجه نكردن و اصرار به دشمني با حق و تكذيب رسولان خداوند و حتي قتل مخالفان(نوح/7، لقمان/7، بقره87).
* پيمان‌شكني و بدعهد‌بودن (غافر/42و43).
* اغواكردن و خواركردن مردم نيز از ديگر شگردهاي مستكبران است كه مي‌توان آن را در رفتار فرعون و امثال او نيز نگريست (زخرف/54).

اين نمونه‌ها كافي است تا استكبار را تشخيص دهيم. سخنان سكان‌دار تازه‌وارد كاخ‌سفيد، نمايان شدن بيش‌از‌پيش اين منش استكبارجويانه است كه سابقه‌اي درازمدت در رفتار كاخ‌نشينان اين كشور داشته است. اين مجموعه با اين روند، استكبار‌پرور است هر چند سعي در پنهان‌كردن چهره حقيقي خود داشته باشند.

کد خبر 362501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha