همشهری‌آنلاین: دکتر رضا بنابی، رئیس مرکز پزشکی دیابت کالیفرنیا و سردبیر فصلنامۀ «دیابت» ظهر روز سه شنبه ۲۶ بهمن از مرکز پژوهشی میراث مکتوب دیدن کرد.

سایت میراث مکتوب ضمن اعلام این خبر نوشت:در این دیدار دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب و دکتر بنابی دربارۀ انتشار علمی کتاب هدایة المتعلمین اخوینی با مقدمه علمی و تحقیقی جدید گفت و گو کردند. دکتر بنابی در باره کتاب تنسوخ نامه (تانكسوق نامه) خواجه رشید الدین هم اظهار علاقه کردند که به شیوه علمی شرح و تعلیق شود تا بهتر مورد استفاده جامعه پزشکی قرار گیرد. قبلا با حمایت ایشان به عنوان نخستین مجموعه پزشکی ایران هدایة المتعلمین فی الطب (نسخه کتابخانۀ بادلیان آکسفورد) به صورت نسخه برگردان با مقدمه زنده یاد ایرج افشار چاپ و منتشر شده بود.

کتاب تنسوخ نامه (تانكسوق نامه) دانشنامه ای است در پزشكی و گیاه شناسی چینی و آداب كشور داری و نظام حكومتی در چین. آنچه به نام «تنكسوق نامه یا طب اهل ختا» چاپ و یا ترجمه شده و در بین پژوهندگان متن كامل تانكسوق نامه تصور می‌شود، در حقیقت فقط شامل مقدمۀ این دانشنامۀ بزرگ و بخش نبض شناسی یا رگ شناسی از میان بخش های متعدد پزشكی وگیاه شناسی آن است. شش قسمت های تانكسوق نامه تاكنون به دست نیامده است.

احیاء میراث کهن پزشکی از اولویتهای این مؤسسه است، طبعاً تحقق این هدف نیازمند حمایتهای علمی متخصصان و پزشکان علاقه مند و مسئولان فرهنگی کشور و خیران و نیکوکاران فرهنگی است.

کد خبر 362274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha