کشورهای عربی مدت‌هاست که رؤیای تشکیل ائتلافی نظامی را مانند ناتو در ذهن خود دارند اما با میسر نشدن این مسئله در دوره اوباما اکنون دولت جدید آمریکا تلاش‌ها در این رابطه را آغاز کرده است.

نظامیان امارات در کنار بالگرد شینوک آمریکایی در جریان عملیات نظامی یمن.

روزنامه وال‌استريت ژورنال در گزارشي اعلام كرده كه يكي از اهداف اصلي تشكيل اين ائتلاف نظامي ميان كشورهاي عربي كه به ناتوي عربي هم مشهور شده همكاري و اشتراك اطلاعات ميان اين كشورها و رژيم صهيونيستي به‌ويژه براي مقابله با ايران است.
5مقام كشورهاي عربي در گفت‌وگو با اين روزنامه اعلام كرده‌اند كه واشنگتن در حال مذاكره با مقام‌هاي كشورهاي خاورميانه ازجمله عربستان، امارات، اردن و مصر در اين رابطه است و ديگر كشورهاي عربي هم مي‌توانند به ائتلاف نظامي بپيوندند.

كشورهاي عربي براي اين ائتلاف به‌دنبال ساختاري مانند ناتو و سيستم يكپارچه سامانه‌هاي دفاعي هستند كه براساس آن حمله به يكي از اين كشورها به‌معناي حمله به همه آنها شمرده مي‌شود. پيش از اين برخي منابع كشورهاي عربي براي اين اقدام به‌دنبال تجهيزات نظامي مشترك مانند سامانه‌هاي سپر دفاع موشكي بودند. يكي از ديپلمات‌هاي عرب به وال‌استريت ژورنال گفته است كه برخي مقام‌هاي دولت ترامپ به‌دنبال استفاده از تجهيزات اسرائيل براي اين ائتلاف هستند كه پاي نيروهاي نظامي اين رژيم را به كشورهاي عربي باز مي‌كند. كشورهاي عربي مي‌گويند نقش اسرائيل در اين ائتلاف اشتراك اطلاعاتي خواهد بود و اسرائيل با اين ائتلاف همكاري نزديك نظامي دارد.

  • بهاي معامله

گفته مي‌شود يكي از محورهاي اصلي مذاكرات بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كه به واشنگتن سفر كرده هم همين مسئله بوده است. مقام‌هاي عربستان و امارات به‌عنوان محورهاي اصلي اين ائتلاف نظامي در مقابل همكاري با اسرائيل خواستار آن هستند كه دولت آمريكا قانوني را كه به خانواده قربانيان حملات 11سپتامبر مجوز شكايت عليه آنها را داده لغو كند. مقام‌هاي دولت ترامپ اعلام كرده‌اند كه براي اين منظور بايد با كنگره رايزني كنند.

  • تلاش از كمپ‌ديويد

به گفته ديپلمات‌هاي كشورهاي عربي طي هفته‌هاي گذشته مقام‌هاي كشورهاي عربي به‌صورت محرمانه در واشنگتن با مقام‌هاي آمريكايي ازجمله جيمز متيس، وزير دفاع و مايك فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ كه به تازگي مجبور به استعفا شد مذاكره كرده‌اند. قرار است متيس در سفر خود به خاورميانه در اواخر‌ماه جاري مذاكرات درباره تشكيل اين ائتلاف را ادامه دهد. فلين در سال 2015هم در كنگره خواستار تشكيل ائتلاف نظامي مشابه ناتو براي آنچه او تهديد ايران خوانده بود شد.

تلاش براي تشكيل ناتوي عربي مسئله‌اي تازه نيست. در دور دوم رياست‌جمهوري اوباما و زماني كه او ميزبان سران كشورهاي عربي بود اين پيشنهاد مطرح شد. در نشست كمپ ديويد در سال 2015كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس درباره اين مسئله با اوباما مذاكره كردند اما در آن زمان گزارش شد كه رئيس‌جمهور وقت آمريكا از اين مسئله استقبال نكرده است. اوباما در آن زمان اعلام كرده بود كه لزومي به تشكيل چنين ائتلافي نمي‌بيند اما واشنگتن متعهد به تأمين امنيت كشورهاي عربي خواهد بود.

  • رايزني اردوغان در منطقه

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه سفر خود به كشورهاي عربي را با مذاكراتش در قطر به پايان برد. او پس از سفر دوره‌اي كه به آفريقا داشت از روز يكشنبه سفري منطقه‌اي را براي ديدار از 3كشور عربي بحرين، عربستان سعودي و قطر آغاز كرد. در مرحله آخر اين سفر، اردوغان روز گذشته در قطر با توجه به گزارش‌هاي منتشر شده درباره فعاليت‌هاي مخفيانه آنكارا و دوحه گفت:

به‌صورت شفاف مي‌گويم ما هيچ دستوركار يا برنامه محرمانه‌اي با قطر نداريم و از تمامي كشورهاي منطقه بار ديگر مي‌خواهم تا دامنه همكاري بين خود را گسترش دهند. رئيس‌جمهور تركيه در پاسخ به اينكه همكاري ميان دو كشور به‌ويژه پس از تصميم احداث پايگاه نظامي تركيه در قطر به كجا مي‌رسد و اهداف احداث اين پايگاه چيست، ‌ گفت: حفظ سطح روابط سياسي عالي و توسعه آن مرتبط با همكاري مستحكم در زمينه‌هاي نظامي و دفاعي است و ما مي‌خواهيم اين كار را انجام دهيم.

کد خبر 362248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha