مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

مافیای قاچاق کالاهای سلامت‌محور برایشان فرقی نمی‌کند، لوازم آرایشی - بهداشتی که استفاده می‌‌کنید برایتان عوارض پوستی دارد یا نه؟

قاچاق دارو

 پودر قهوه فوري با برچسب‌هاي تقلبي را به قيمت كالاي اصلي و با كيفيت بسيار نامرغوب تحويلتان بدهند يا از همان ابتدا شما را در جريان بي‌كيفيت بودن آن قرار بدهند؟ و دارويي كه با هزار اميد خريداري مي‌كنيد عارضه‌اي براي بيمارتان دارد يا نه؟ به همين دليل براي اينكه متوجه اصالت كالاي مورد نظر شويد بايد به سامانه‌هاي درنظر گرفته شده مراجعه كنيد. در سامانه كنترل اصالت كالاهاي سلامت‌محور، اصالت ديدن برچسب الصاق شده روي فرآورده‌هاي دارويي نيست بلكه براي تشخيص كالاهاي اصيل بايد استعلام بگيريد.سيدعلي فاطمي، عضو هيأت‌مديره انجمن داروسازان ايران، 10درصد از داروهاي موجود در جهان را تقلبي مي‌داند و در اين زمينه مي‌‌گويد: معضل داروهاي تقلبي و قاچاق مشكلي است كه همواره زندگي انسان‌ها را تهديد كرده اما ميزان استفاده از آن در كشورهاي مختلف متفاوت است.

طبق گفته مراجع ذيصلاح اين آمار در كشور ما حدود 5 تا 10درصد عنوان شده است. طرح رديابي، رهگيري و كنترل اصالت فرآورده‌هاي سلامت‌محور به‌دنبال طرح قبلي و با تغيير ماهيت آن به‌منظور جلوگيري از ايرادات پيشين ارائه شد. سازمان غذا و دارو، سامانه مركزي رديابي، رهگيري و كنترل اصالت را راه‌اندازي كرد كه به‌وسيله آن به‌تمامي فرآورده‌هاي سلامت‌محور نظير دارو، تجهيزات پزشكي، غذا، لوازم‌آرايشي و بهداشتي و مكمل‌هاي غذايي، شناسه رهگيري و شناسه اصالت تخصيص داده مي‌شود. دستورالعمل نظام رديابي و رهگيري و كنترل اصالت فرآورده‌هاي سلامت‌محور به تصويب كميته و رياست سازمان غذا و دارو رسيد و جايگزين كليه ضوابط قبلي شد.

رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو در اين زمينه مي‌گويد: اين طرح به اشتباه با عنوان «برچسب اصالت» شهرت يافته است؛ چرا كه اساسا اين نام، عنوان صحيح و كاملي براي طرح مذكور نيست و پيشنهاد مي‌شود نام درست اين طرح يعني «طرح شناسه‌گذاري كالا» يا «رهگيري، رديابي و كنترل اصالت» كه اساسا ماهيتي متفاوت از برچسب اصالت دارد، استفاده شود. اكبر عبداللهي درباره كد دوم موجود در برچسب گفت: اين طرح اصولا در دنيا، طرحي منحصر به ايران بوده و به اين عنوان هم ثبت شده است كه اين بخش مربوط به كنترل اصالت است و همان قسمتي است كه خراشيده شده و به شماره‌اي الصاق مي‌شود؛ يعني آخرين حلقه مصرف يا همان مصرف كننده، كد را به سامانه‌هايي كه مشخص شده‌اند، ارسال مي‌كند. اگر نفر دومي اين كد را كپي كند به مصرف‌كننده پيغام مي‌رسد كه اين فرآورده ممكن است كپي شده باشد و بايد آن را به مبادي خريداري شده برگرداند.

  • چگونه استعلام بگيريد

با استعلام مواد دارويي از 3طريق (سايت www.ttac.ir، سامانه‌ پيامكي 20008822 و همچنين اپليكيشن موبايل كه از سايت سازمان غذا و دارو قابليت دانلود دارد) مي‌توان اصالت دارو اطمينان پيدا كرد و اگر اطلاعات برچسب با اطلاعات سامانه منطبق بود اقدام به خريد و استفاده‌ آن كرد.

کد خبر 362155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha