یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

۱۰ روز پس از سفر وزیر دفاع آمریکا به کره‌جنوبی و همزمان با حضور نخست‌وزیر ژاپن در آمریکا، کره‌شمالی دیروز یک آزمایش موشکی انجام داد تا به گفته مقام‌های کره‌جنوبی، در همین ابتدای ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، «شرایط را محک زده باشد».

ترامپ

خبر اين آزمايش موشكي را ابتدا وزارت دفاع كره‌جنوبي مخابره و وزارت دفاع آمريكا هم بلافاصله آن را تأييد كرد. كارشناسان وزارت دفاع آمريكا اعلام كردند اين موشك مدل بهينه شده موشك بالستيك برد كوتاه «رودونگ» بوده است. ساعاتي بعد ستاد مشترك ارتش كره‌جنوبي گفت كه موشك شليك شده نوع بهينه شده موشك برد متوسط «موسودان» بوده كه تا 8هزار كيلومتر برد دارد.

جيمز متيس، وزير دفاع آمريكا، در نخستين سفرش به يك كشور خارجي، به كره‌جنوبي رفته بود تا با اين كشور در زمينه استقرار موشك‌هاي «تاد» قرارداد همكاري امضا كند. متيس همسايه شمالي سئول را تهديد كرد درصورتي كه به سلاح‌هاي هسته‌اي متوسل شود با «واكنش شديد» آمريكا مواجه خواهد شد. موشك تاد يك سپر دفاع موشكي پيشرفته است.

طبق اعلام كره‌جنوبي، موشك آزمايش شده از سوي پيونگ‌يانگ پس از طي مسافت 550كيلومتر در درياي ژاپن، جايي ميان شبه جزيره كره و ژاپن در نزديكي جزاير مورد مناقشه دوطرف فرود آمده است. اين نخستين آزمايش موشكي كره‌شمالي پس از ورود ترامپ به كاخ سفيد است.

اين كشور 5‌ماه پيش، پنجمين آزمايش هسته‌اي خود را انجام داد و در يك سال گذشته بارها مدعي شده به فناوري ساخت موشك‌هاي قاره پيما دست پيدا كرده كه به پيونگ‌يانگ امكان هدف قرار دادن خاك آمريكا را مي‌دهد.دونالد ترامپ، ديروز ترجيح داد از موضعگيري تند در قبال آزمايش موشكي كره‌اي‌ها خودداري كند و در خلال يك نشست خبري مشترك با شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن كه براي يك ديدار رسمي به واشنگتن سفر كرده، به يك جمله بسنده كند و بگويد:

«مي خواهم همه بدانند و آگاه باشند كه آمريكا از ژاپن، هم پيمان خود، 100درصد حمايت مي‌كند.» رئيس‌جمهور آمريكا حدود يك‌ماه پيش در واكنش به سخنان رهبر كره‌شمالي مبني بر توانايي اين كشور براي ساخت موشك‌هاي قاره‌پيما گفته بود: «اين هرگز اتفاق نخواهد افتاد.» ترامپ حتي چين را هم متهم به كم‌كاري براي مهار كره‌شمالي كرد. او گفت: «چيني‌ها در يك تجارت يكطرفه با آمريكا پولدار شده‌اند اما به ما براي مهار كره‌شمالي كمك نمي‌كنند؛ فوق‌العاده است!»

سخنان ديروز ترامپ در حمايت از ژاپن در حالي مطرح شد كه او خود در طول مبارزات انتخاباتي‌اش يكي از منتقدان سرسخت سياست دولت باراك اوباما به‌خاطر حمايت از كره‌جنوبي و ژاپن بود. شينزو آبه آزمايش موشكي كره‌شمالي را «غيرقابل تحمل» خواند و از اين كشور خواست به قطعنامه‌هاي سازمان ملل پايبند باشد. مقام‌هاي ژاپن و كره‌جنوبي آزمايش موشكي ديروز را تهديدي عليه خود مي‌دانند اما كارشناسان وزارت دفاع آمريكا، آن را در راستاي افزايش توانايي پيونگ يانگ براي ساخت موشك‌هاي قاره‌پيما ارزيابي كرده‌اند؛ تهديدي كه مبدا آن شرق دور و مقصدش خاك آمريكاست.

کد خبر 361876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha