همشهری‌آنلاین: پارلمان آلمان جمعه قانونی را تصویب کرد که شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی را ملزم به ذخیره کردن گزارش همه تماس‌های مشترکان خود به مدت شش ماه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از برلین، نهادهای امنیتی المان از آغاز ماه ژانویه آینده امکان اطلاع یافتن از گزارش ذخیره شده کل تماس‌های افراد را که شامل مکالمات تلفنی و پیامهای مکتوب و الکترونیکی و فکس آنها می‌شود خواهند داشت.
قانون اصلاح شده ارتباطات آلمان [موسوم به قانون نگهداری اطلاعات (Vorratsdatenspeicherung)] به مسئولان المانی این اجازه را می‌دهد که مکالمات تلفنی وکلا و پزشکان و خبرنگاران را در چارچوب تحقیقات در خصوص جرائم سنگین، کنترل کنند.

Vorratsdatenspeicherung

بریجیتا سیپرس وزیر دادگستری آلمان که پیش نویس این قانون را ارائه کرده است گفت این موضوع آلمان را به کشوری که شبیه به برنامه تلویزیونی "برادر بزرگ" باشد تبدیل نخواهد کرد بلکه به شکلی کارامدتر دولت را در مبارزه با جرائم و تروریسم یاری خواهد کرد. در برنامه "برادر بزرگ" دوربین‌ها به طور بیست و چهار ساعته همه شرکت کنندگان در این برنامه را زیر نظر دارند.
وی گفت این قانون با هماهنگی مسئولان اتحادیه اروپا تهیه شده است.
سیاستمداران مخالف، این قانون را محکوم کرده و گفته‌اند که به این قانون در برابر دادگاه قانون اساسی اعتراض خواهند کرد. احزاب چپگرا و حزب سبزها از این روز به عنوان روزی غم انگیز برای دموکراسی یاد کرده‌اند.
موسسه بین المللی مطبوعات نیز در خصوص اصلاح این قانون ابراز نگرانی کرده و گفته است که این امر در بر دارنده تهدیداتی جدی برای آزادی خبرنگاران است و با خبرنگاران مانند متخصصان درجه دو رفتار می‌کند.
شبکه جهانی نویسندگان و مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران ارشد در بیش از 120 کشور جهان اعلام کردند این قانون به بازجویی شوندگان این حق را می‌دهد که بازجویان را ملزم کنند تماس‌های آنان را در صورتی که این مسئله به نفع آنان باشد افشا کنند

کد خبر 36183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز