سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ۹ نوامبر پارلمان آلمان در رابطه با طرحی تصمیم می‌گیرد که به گفته‌ منتقدان، حقوق پایه‌ای شهروندان را محدود می‌کند.

به این مناسبت  ۶ نوامبر در ۳۰ شهر آلمان تظاهرات شد که روز تظاهرات سراسری در آلمان علیه پیش‌نویس قانون "نگهداری اطلاعات" (Vorratsdatenspeicherung) بود.

رادیو دولتی آلمان اعلام کرد مخالفان این پیش‌نویش تا کنون حرکت‌های اعتراضی گوناگونی را انجام داده‌اند؛ از جمله ایجاد سایت‌های اینترنتی برای اطلاع‌رسانی در مورد پیش‌نویس و یا نوشتن نامه‌های اعتراضی.

در صورتی که این قانون تصویب شود، از اول ژانویه ۲۰۰۸ اطلاعات شخصی افراد در زمینه‌‌‌های زیر به مدت ۶ ماه ثبت می‌شود:

-  روابط تلفنی (چه کسی با چه کسی تماس گرفته؟)

-  روابط اینترنتی (آدرس آی پی شهروندان و محتوای سایت‌هایی که هر فرد به آن مراجعه کرده)

-  نامه‌نگاری از طریق اینترنت (ایمیل)

-  ارتباطات کتبی از طریق تلفن همراه (چه کسی به چه کسی و از کجا اس ام اس زده است؟)

گفته می شود محتوای صحبت‌های تلفنی و ارتباطات کتبی کنترل نخواهد شد وشماره تلفن و آدرس افراد ثبت می‌شود.

این رادیو می‌گوید: "علت این اقدامات، گسترش چشمگیر فعالیت‌ گروه‌هایی است که برای رسیدن به اهداف خود از کشتن شهروندان عادی و نابود کردن اماکن و وسایل آنها دریغ نمی‌کنند."

مخالفان این طرح ‌هم معتقدند  این گونه اقدامات، "آزادی فردی" را محدود می‌کند. آنها ضمن تاکید بر حق داشتن "زندگی شخصی" (Privacy) ، دولت‌ را به "ایجاد شهروند شیشه‌ای" متهم می‌کنند، یعنی شهروندی که زندگی شخصی او برای دیگران قابل رؤیت است.

پیش از این هم ولفگانگ شویبله (Wolfgang Schäuble) وزیر کشور آلمان خواستار اختیارات قانونی برای تفتیش کامپیوترهای شخصی در آلمان شده بود 

کد خبر 35965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز