یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علت تلف شدن تعداد زیادی صدف در ساحل بندر دیر بوشهر که هفته گذشته رخ داد، در حال بررسی است.

بررسی علت تلف شدن صدف‌ها در بوشهر

به گزارش ايرنا، داود میرشکار گفت: هفته گذشته تعداد زیادی صدف تلف شده در ساحل بندر دیر استان بوشهر به طول حدود 100 متر مشاهده شد که برای روشن شدن علت آن، نمونه‌گیری و برای آزمایش به اداره کل شیلات استان بوشهر ارسال شد.

وی تاکید کرد: صدف‌ها به عنوان فیلترهای آب محسوب می‌شوند و شفافیت آب‌های ساحلی را افزایش می‌دهند، همچنین به تغذیه برخی آبزیان کمک می‌کنند.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که صدف‌ها نقش مهمی در اکوسیستم دریایی ایفا می‌کنند گفت: می‌توان از صدف‌ها به عنوان شاخص برخی آلودگی‌ها استفاده کرد، یعنی بودن صدف در منطقه‌ای نشان از تمیز بودن آن بخش دارد.

صدف دریایی "گوش‌ ماهی" نام عامی است که به پوسته سخت تمام جانوران نرم‌ تنی که دارای پوشش خارجی هستند مانند دو کفه‌ای‌‌ها و شکم‌‌پایان گفته می‌شود. البته گاهی به پوسته حلزون نیز صدف گفته می‌‌شود.

جنس پوسته صدف از سیلیکات است، این جانوران یک یا دو صدف (کفه) سفت آهکی دارند که تن نرمشان را دربر گرفته ‌است. برخی از انواع صدف، خوراکی هستند. در ایران این موجود را به عنوان مرواریدساز می‌شناسند که در اصل همان دوکفه‌‌ای‌‌ها هستند.

دانشمندان بیش از 60 هزار نوع نرم‌ تن را مطالعه و شناسایی کرده‌اند، هر چه نرم‌‌تن بزرگ‌تر شود، جسم خارجی آن نیز بزرگ‌تر و سخت‌تر می‌‌شود. جنس صدف‌ها از کربنات کلسیم (آهک) است. نرم‌‌تن آهک مورد نیاز برای ساختن صدف را از آب دریا به دست می‌آورد. صدف پس از مرگ نرم‌تن در آب شناور می‌‌شود و به سطح آب می‌آید.

کد خبر 361822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha