یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۳
۰ نفر

بررسی بودجه سال آینده کل کشور با ۲۴ درصد افزایش در دخل و خرج دولت نسبت به لایحه پیشنهاد شده از سوی رئیس‌جمهور، امروز قرار است در صحن علنی مجلس آغاز شود

درحالي‌كه بودجه96 با چالش‌هاي جدي همچون يكسان‌سازي نرخ ارز، هدفمندي يارانه‌ها و افزايش ماليات‌ها مواجه است و از سويي مجلس سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي مازاد نفتي را از 20درصد پيشنهادي دولت به 30درصد افزايش داده است. البته قرار است اين هفته مجلس ايرادهاي مطرح شده توسط شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره برنامه ششم توسعه را هم بررسي كند.

غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، عضو كميسيون تلفيق بودجه با اعلام اينكه كميسيون يادشده در بررسي لايحه بودجه سال آينده ۲۴هزار ميليارد تومان به درآمد و مصارف دولت افزوده است، گفت: عمده افزايش درآمدها روي ماليات و ساير درآمدهاست. وي درباره سهم صندوق توسعه ملي از درآمد نفت و گاز نيز گفت: هنوز دولت مجوزي براي افزايش برداشت از صندوق توسعه ملي ارائه نكرده و طبق برنامه ششم توسعه سهم اين صندوق از درآمدهاي نفت 30درصد پيش‌بيني شده است.

بودجه سال آينده به‌عنوان نخستين لايحه دخل و خرج سالانه دولت براساس برنامه ششم توسعه است كه هم شوراي نگهبان ايرادهاي متعددي از حيث مغايرت با قانون اساسي و شرع بر آن وارد دانسته و هم مجمع تشخيص مصلحت نظام مغايرت‌هاي زيادي بر لايحه برنامه ششم توسعه با سياست‌هاي كلي نظام اعلام كرده است.

به گزارش همشهري، هرچند كميسيون تلفيق بودجه مجلس درآمدهاي ناشي از اجراي هدفمندي يارانه‌ها در سال آينده را بدون تغيير 48هزار ميليارد تومان مصوب كرده كه يكي از الزامات مصوب اين كميسيون افزايش دريافتي مستمري‌بگيران كميته امداد و سازمان بهزيستي به ميزان 20درصد پايه حقوق سالانه كارمندان از محل حذف يارانه نقدي غيرنيازمندان است. افزون بر اين در لايحه بودجه سال آينده دولت متعهد به اجراي طرح يكسان‌سازي نرخ ارز شده درحالي‌كه نرخ ارز براي سال آينده بر مبناي هر دلار آمريكا 3300تومان پيش‌بيني شده و قيمت نفت هم هر بشكه‌اي 50دلار برآورد شده است.

در لايحه بودجه پيشنهادي دولت بالغ بر 110هزار ميليارد تومان درآمد نفتي پيش‌بيني شده كه اين منابع در سال‌جاري براي نفت خام 72هزار ميليارد تومان و منابع نفت و فرآوردهاي نفتي 74هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شد؛ به‌نحوي كه درآمد نفتي در سال آينده نسبت به بودجه سال‌جاري از رشدي معادل ۴۸درصد برخوردار است.

همچنين سهم درآمدهاي مالياتي براي سال آينده به 112هزار ميليارد تومان افزايش يافته و كميسيون تلفيق بودجه مجلس رقم درآمد مالياتي سال آينده را افزايش داده درحالي‌كه برآوردها نشان مي‌دهد در سال‌جاري 10درصد از درآمدهاي مالياتي بودجه 95 محقق نشده است.

کد خبر 361760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha