جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون ۴۲ میلیارد دلار انواع اوراق بهادار و محصول در بازار سرمایه ایران دادوستد شده است

 که از این مقدار ۱۸.۵ میلیارد دلار معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان آن در بورس‌کالا انجام شده است، با این میزان مبادله، بورس‌کالا به لحاظ ارزش دادوستدها در صدر ۴ بورس‌ فعال در بورس سرمایه ایران قرار گرفته است. هم‌اكنون بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژي و بورس‌كالا، 4بورس فعال بازارسرمايه ايران را تشكيل مي‌دهند.

  • رقابت شانه به شانه

بورس تهران همين چند روز پيش يعني درست در روز 15بهمن‌ماه 49ساله شد، سابقه تاسيس بورس‌كالا به اوايل دهه80 بازمي‌گردد، اما روند رو به رشد بورس‌كالا چنان بوده كه هم‌اكنون 3سال است كه ارزش معاملات اين بورس از بورس قديمي تهران هم سبقت مي‌گيرد. بخشي از اين شتاب مربوط به كند شدن روند حركت بورس تهران در پذيرش شركت‌هاي جديد است البته در مجموع شتاب معاملات بورس‌كالا به نسبت ساير بورس‌ها بيشتر بوده است اين نشان مي‌دهد كه اين بازار توانسته است امكاناتي را در اختيار عرضه‌كننده‌ها و متقاضيان قرار دهد كه آنها تمايل دارند محصولات‌شان را در بورس‌كالا عرضه كنند.

  • جنس متفاوت

جنس محصولاتي كه در بورس تهران و فرابورس مبادله مي‌شود، نسبت به بورس‌كالا متفاوت است. عمده‌ترين محصولي كه در بورس تهران دادوستد مي‌شود سهام است و مهم‌ترين محصول فرابورس، اوراق بدهي است، مهم‌ترين محصولات بورس‌كالا هم شامل كالاهاي پتروشيمي و اوراق آتي سكه طلا است.

  • بازارهاي پررونق در بورس‌كالا

از مجموع كل معاملات بورس‌كالا 33هزار ميليارد تومان يعني 47درصد آن مربوط به معاملات اوراق آتي سكه بوده است. ارزش كل معاملات آتي سكه در سال‌جاري نسبت به سال قبل 192درصد رشد كرده است. امسال همچنين ارزش كل معاملات محصولات كشاورزي هم 176درصد رشد كرده است و به 2500ميليارد تومان رسيده است. معاملات محصولات پتروشيمي و صنعتي و معدني هم به‌ترتيب 33 و 25درصد رشد كرده است. از ابتداي سال تاكنون 10هزار ميليارد تومان انواع محصولات پتروشيمي و 13هزارو 300ميليارد تومان انواع محصولات صنعتي و معدني در بورس‌كالا دادوستد شده است.

  • بازارهاي پررونق در بورس و فرابورس

در فرابورس هم 20هزار ميليارد تومان از ارزش كل دادوستدها به مبادله اوراق بدهي اختصاص يافته و بقيه در خريد سهام، اوراق‌تسهيلات مسكن و واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري صرف شده است. به همين نسبت در بورس تهران هم 45هزار ميليارد تومان از معاملات به خريد و فروش سهام اختصاص يافته است 8663ميليارد تومان از ارزش مبادلات هم به دادوستد اوراق مشاركت مربوط بوده كه امسال نسبت به سال قبل رشد سريعي داشته است.

  • اطلاعات آماري بازار سرمايه

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه در پايان هفته قبل ارزش كل معاملات بورس‌كالا از مرز 70هزار ميليارد تومان عبور كرد. در اين مدت ارزش مبادلات انجام شده در بورس تهران 54هزار ميليارد تومان و ارزش دادوستدها در فرابورس 37هزار ميليارد تومان بوده است. جمع كل ارزش اوراق بهادار و محصولاتي كه از ابتداي سال تاكنون در هرسه بورس مزبور مبادله شده به 161هزار ميليارد تومان، يعني معادل 42ميليارد دلار رسيده است از اين مقدار 70هزار ميليارد تومان آن يعني معادل 18.5ميليارد دلار، به معاملات انجام شده در بورس‌كالا اختصاص داشته است. اين رقم 43درصد از كل ارزش مبادلات بازارسرمايه ايران را تشكيل مي‌دهد.

کد خبر 361598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha