چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

فخرالدین احمد آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش گفته است تعداد شرکت‌هایی که از صندوق ذخیره فرهنگیان وام گرفته‌اند خیلی زیاد است اما پشت این شرکت‌ها ۴ نفر هستند.

درباره تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه كه از مجموعه‌هاي اقتصادي زيرمجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان است ارقام نجومي مختلفي مطرح مي‌شود؛ چنان‌كه غلامحسين محسني اژه‌اي، سخنگوي دستگاه قضا در يكي از نشست‌هاي خبري خود در توصيف اين تخلفات گفته بود اين مقدار تخلف را يكجا براي يك بانك نديده بودم.

اژه‌اي گفته بود چند هزار ميليارد تومان در اين پرونده در اختيار تعداد معدودي از افراد بدون تضمين براي وصول قرار گرفته و همه اين مسائل برخلاف مقررات بانكي و تجاري است.4نفري كه فخرالدين آشتياني به آنها اشاره كرده و گفت كه شركت‌هاي صوري براي دريافت وام‌هاي كلان درست كرده‌اند بازداشت هستند.

خبر بازداشت آنها را عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران داده بود. دولت آبادي دي‌ماه نيز از طرح شكايت عليه بانك‌سرمايه خبرداده و گفته بود در بانك سرمايه، ۱۰ نفر قريب به ۴ هزار ميليارد تومان تسهيلات اخذ كردند. هويت اين 4نفر مشخص نيست اما يكي از بازداشت‌شدگان پرونده فردي است كه جعفري دولت آبادي با حروف اختصاري «م.ج» ياد مي‌كند و مي‌گويد كه او 6دي دستگير شده است. به گفته دادستان تهران اين شخص كه 1200ميليارد تومان بدهي بانكي دارد با فرزندان برخي مسئولان هم در ارتباط بوده و از اين طريق موفق شده رانت‌هايي براي خود دست و پا كند.

صندوق ذخيره فرهنگيان در سال 1374با هدف ارتقاي معيشتي و رفاه فرهنگيان و با مصوبه مجلس راه‌اندازي شد. ماهانه حداكثر 5 درصد حقوق و مزاياي مستمر فرهنگيان عضو صندوق به علاوه معادل همين مبلغ كه دولت كمك مي‌كند از منابع تأمين مالي صندوق است. اين صندوق پر رونق سال‌هاي اخير در ادامه فعاليت خود وارد حوزه‌هاي اقتصادي پرسودي مثل تاسيس بانك، بيمه و مؤسسات خدماتي شد و در حوزه‌هايي مثل حوزه انرژي سرمايه‌گذاري كرد. تاسيس بانك سرمايه و بيمه معلم تنها بخش كوچكي از فعاليت‌هاي اقتصادي صندوق ذخيره فرهنگيان است.

از ديگر شركت‌هاي زيرمجموعه اين صندوق مي‌توان به ماشين‌سازي‌ اراك، شركت تأمين مسكن فرهنگيان، شركت ساختماني معلم، شركت كيمياي پارس خاورميانه و...اشاره كرد. بركناري علي اصغر فاني، وزير سابق آموزش و پرورش كه آبان‌ماه امسال رخ داد بي‌ارتباط با تخلفات صورت گرفته در اين صندوق نيست. چنانچه فاني در آخرين ساعات حضور خود در اين وزارتخانه عريض و طويل شهاب الدين غندالي، مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان را بركنار كرد و عليرضا ناصري را به جاي او منصوب كرد.

فاني درباره تخلفات اين صندوق چيزي نگفت اما خلف او فخرالدين احمدي آشتياني گفته كه با كميته تحقيق و تفحصي كه در مجلس براي بررسي تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان تشكيل شده همكاري‌هاي لازم را مي‌كند. او گفته است مسئله تخلفات براي مسئولان آموزش و پرورش تا حدودي روشن است و كساني كه وام‌هاي كلان را گرفته‌اند در بازداشتند.

آشتياني در پايان در پاسخ به اين پرسش كه ميزان وامي كه اين افراد دريافت كردند يا معوقه آنها چقدر است؟ گفت: عددهاي مختلفي مطرح شده و نمي‌توان رقم قطعي را گفت زيرا بايد بررسي‌هاي لازم در اين زمينه انجام شود. و واقعيت هم آنچنان است كه آشتياني مي‌گويد، درباره رقم تخلفات صورت گرفته در اين صندوق، ارقامي تا 8هزارميليارد تومان را هم گفته‌اند.

پيش از اين اميرخجسته رئيس فراكسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس گفته بود: ردپاي 30نفر در پرونده بانك سرمايه وجود دارد كه 10نفر از آنها عاملان اصلي بوده و 500تا هزار و 200ميليارد تومان را با سپردن تضامين بسيار ضعيف مانند چك و سفته دريافت كرده و خود نيز ضامن بوده‌اند. خجسته گفته بود اين افراد 10تا 15شركت را تشكيل داده كه اين شركت‌ها به‌وسيله اطرافيان و اقوام آنها اداره مي‌شده و با اين روش اقدام به برداشت‌هاي غيرمجاز و كلان كرده‌اند.

  • قرار تأمين براي متهمان پرونده بانك سرمايه

عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران درخصوص اختلاف ميان دادسرا و دادگاه درخصوص قرار تأمين كيفري مرتبط با برخي متهمان پرونده بانك سرمايه كه در هفته گذشته رخ داد، اظهار داشت: مبناي اختلاف‌نظر دادسرا با محكمه جزايي براساس تفكيك دادستاني ميان بدهكاران و مفسدان بانكي است.

دادگاه استدلال كرده است كه دارا بودن اقساط معوق و بدهي بانكي جرم نيست. اين در حالي است كه موضوع پرداخت تسهيلات كلان در بانك سرمايه، ظاهراً بدهي است، اما باطن آن فساد است و برخي متهمان پرونده با تشكيل شركت‌هاي كاغذي، قراردادها و اسناد غيرواقعي، با استفاده از رانت و پرداخت وجوه به برخي مديران بانك و... موفق به اخذ تسهيلات ميلياردي شده‌اند.

کد خبر 361523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha