چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: سی و هشتمین زنگ انقلاب اسلامی درست در لحظه‌ای به‌صدا درمی‌آید که مردم با حضور میلیونی خود، در روز ۲۲بهمن آن را جاودانه می‌سازند، زنگی که برای خیلی‌ها بیدارگر است و البته خواب خیلی‌ها را هم آشفته می‌کند.

راهپیمایی ۲۲ بهمن

حالا در سي و هشتمين بهار انقلاب، دوباره شاهد حضور نسل‌هاي مختلفي خواهيم بود كه هر كدام با تصويري ويژه از انقلاب‌شان پا به عرصه گذاشته‌اند و مي‌خواهند از ارزش‌ها و دستاوردهاي اين حركت عظيم دفاع كنند. از هر محله و منطقه‌اي كه در راهپيمايي پرشور روز ۲۲بهمن حضور پيدا مي‌كنيد، مي‌توانيد سري هم به ايستگاه‌هاي فرهنگي مستقر در طول مسير بزنيد. اين راهنما براي شما توصيه‌هايي براي حضور در اين راهپيمايي باشكوه دارد.

  • رفت‌وآمد شما هماهنگ شده است

نگران رسيدن به مسيرهاي راهپيمايي نباشيد. براي تردد و تسهيل در آمد و شد مردم و دسترسي آنها به مسيرهاي اصلي راهپيمايي، تمهيداتي از سوي شركت‌هاي حمل‌ونقلي درون‌شهري انديشيده شده است. در تهران هم شركت واحد اتوبوسراني، سازمان تاكسيراني و شركت مترو دست به‌دست هم داده‌اند تا مسافران انقلاب اسلامي را از نقاط مختلف تهران به سمت مسيرهاي مختلف راهپيمايي هدايت كنند. در پايانه‌ها و ميدان‌هاي اصلي شهر مي‌توانيد اتوبوس‌هايي را ببينيد كه به سوي اين مسير‌ها حركت مي‌كنند، ضمن اينكه اين اتوبوس‌ها پس از پايان راهپيمايي به سوي مبدأ خود بازخواهند گشت. البته امسال برخي از اتوبوس‌ها به سمت محل برگزاري نمازجمعه تهران در مصلي امام‌خميني(ره) خواهند رفت. خطوط يك و دو مترو در هر صورت مي‌توانند شما را به سوي مسيرهاي اصلي راهپيمايي راهنمايي كنند.

  • اتومبيل‌هاي شخصي چه كنند؟

مسلما توصيه عمومي اين است كه بي‌خيال خودروي شخصي‌تان بشويد و با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي خودتان را به مسيرهاي راهپيمايي برسانيد، هم راحت‌تر خواهيد بود و هم دردسر پيداكردن جاي پارك نخواهيد داشت. اما اگر به هر دليل خواستيد با اتومبيل خودتان به راهپيمايي برويد، اين چند توصيه را به‌خاطر داشته باشيد؛ اول اينكه مي‌توانيد تا نزديك يك ايستگاه مترو برويد، اتومبيل‌تان را پارك كنيد و ادامه مسير تا محل برگزاري راهپيمايي را با قطارهاي زيرزميني طي كنيد. توصيه دوم اين است كه حتما به فكر جاي پارك باشيد، نقشه مسيرهاي راهپيمايي و محدوديت‌هاي ترافيكي از روز پنجشنبه اعلام خواهد شد. به اين محدوديت‌هاي ترافيكي براي مشخص‌كردن جاي پارك خودرويتان دقت داشته باشيد تا سردرگم نشويد. يادتان باشد كه در خيابان‌ها اطراف مسيرهاي بسته‌شده هم به‌سختي جاي پارك پيدا مي‌شود و پس از پايان مراسم هم به سختي مي‌توانيد از ميان جمعيت خارج شويد.

  • بلافاصله خودتان را به نمازجمعه برسانيد

امسال 22بهمن روز جمعه است. پس در جمعه اين هفته هم مراسم راهپيمايي برگزار خواهد شد و هم نمازجمعه برپا مي‌شود. مثل هر سال شروع راهپيمايي ساعت 9صبح و برنامه ويژه هم در ساعت 10خواهد بود. سخنران اصلي مراسم هم كه طبق قاعده هرساله رئيس‌جمهور خواهند بود. در بسياري از شهرستان‌ها مقصد راهپيمايي و محل نماز جمعه يكي است در تهران هم احتمالا برنامه رأس ساعت برگزار مي‌شود تا آنهايي كه مي‌خواهند بتوانند به مراسم نمازجمعه تهران در مصلي امام‌خميني(ره) برسند. مي‌توانيد بلافاصله بعد از مراسم سراغ اتوبوس‌هاي درنظر گرفته‌شده براي محل برگزاري نمازجمعه برويد و با آنها راهي مصلي شويد. اگر مي‌خواهيد به‌موقع به نمازجمعه برسيد بايد كمي زودتر از ديگران محل راهپيمايي را ترك كنيد. خط يك متروي تهران هم شما را به مصلي مي‌رساند. ايستگاه‌هاي شهيد بهشتي و مصلي، دقيقا در شمال و جنوب محل برگزاري نمازجمعه قرار گرفته‌اند. كافي است خودتان را با اتوبوس يا متروهاي خط 2 و 4 به خط يك برسانيد.

  • بچه‌ها يادتون نره!

شايد حضور كودكان و نوجوانان در روز راهپيمايي ۲۲بهمن سال‌هاي گذشته در ذهن خيلي از ما بيش از حضور بزرگ‌تر‌ها به‌خاطر بيايد. كودكاني كه پرچم‌هاي كوچك و 3رنگ را در دست گرفته‌اند و آن را با شادي به اهتزاز در مي‌آورند. در طول مسيرهاي اصلي راهپيمايي، ايستگاه‌هاي ويژه‌اي براي كودكان و نوجوانان درنظر گرفته شده تا آنها هم خاطره‌اي خوش از حضور در راهپيمايي داشته باشند. پس حتما كودكان و نوجوانان خانواده‌تان را با خودتان همراه كنيد. بچه‌ها در اين روز با فضاهاي ارزشي و انقلابي آشنا مي‌شوند. البته يادتان باشد كه بچه‌ها نمي‌توانند پا به پاي شما راهپيمايي كنند، پس حتما به فكر استراحت آنها باشيد. مقداري خوراكي و يك بطري آب هم حتما همراه‌تان داشته باشيد. به‌احتمال زياد سرعت حركت شما كند‌تر مي‌شود اما ارزشش را دارد كه يك روز خاطره‌انگيز را براي بچه‌ها رقم بزنيد.

  • سري به ايستگاه منطقه‌تان بزنيد

برپايي ايستگاه‌هاي ۲۲گانه در مسيرهاي راهپيمايي تهران از برنامه‌هاي مهم مديريت شهري به‌شمار مي‌رود. اين ايستگاه‌ها با اجراي برنامه‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند تا خدمات مناسبي را به راهپيمايان حاضر از همه مناطق شهر ارائه دهند. ارائه محصولات فرهنگي در قالب پوسترهاي سه بعدي و اينفوگرافيك انقلاب اسلامي، توزيع بروشور و آلبوم‌هاي صوتي سرودهاي انقلاب اسلامي و انتشار بيانات مقام معظم رهبري با موضوعات انقلاب، آسيب‌شناسي و دشمن‌شناسي ازجمله برنامه‌هاي پربار اين ايستگاه‌هاست. در ضمن ايستگاه‌هايي هم از سوي معاونت‌ها و اداره‌هاي شهرداري تهران با رويكرد عملياتي‌شان پا به عرصه مي‌گذارند. فرقي نمي‌كند كه به كدام ايستگاه برويد و از برنامه‌ها و خدمات استفاده كنيد اما اگر ايستگاه منطقه خودتان را ديديد حتما سري به آن بزنيد، شايد برنامه‌اي اختصاصي مربوط به منطقه خودتان داشته باشند.

  • براي آنهايي كه راهي سفر هستند

البته بهتر اين بوده كه از قبل براي مسافرت‌رفتن در روز 22بهمن برنامه‌ريزي نمي‌كرديد اما به هر حال اگر در اين روز راهي سفر هستيد از همين حالا يادتان باشد كه پليس راهور تغيير‌هايي در مسيرهاي دسترسي به فرودگاه و راه‌آهن ايجاد كرده كه بايد حتما حواستان به آنها باشد. باتوجه به وضعيت ترافيكي معابر، زودتر از زمان مورد نياز راهي فرودگاه يا راه‌آهن شويد چون ممكن است مشكلات پيش‌بيني نشده‌اي پيش بيايد. اگر هم مي‌خواهيد از محدوديت‌هاي ترافيكي مطلع شويد مي‌توانيد با سامانه مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور به شماره 120تماس بگيريد. درضمن آنهايي هم كه با موتورسيكلت راهي مسيرهاي راهپيمايي مي‌شوند حواس‌شان باشد كه اولا تردد موتور در مسيرهاي اصلي ممنوع است. در ضمن موتورها را هم نبايد در هر محلي كه دلمان خواست پارك كنيم. محل‌هاي پارك اختصاصي براي موتورسيكلت‌ها درنظر گرفته شده است.

  • هوا روز جمعه سرد خواهد بود

براساس پيش‌بيني‌هاي فعلي سازمان هواشناسي، روز جمعه هوا بسيار سرد خواهد بود و حتي احتمال بارش برف هم وجود دارد. بنابراين حتما بايد مجهز، به راهپيمايي برويد، مخصوصا اگر كودكان، سالمندان و زنان همراه‌تان هستند. لباس گرم به هيچ وجه فراموش نشود. چتر هم حتما همراه‌تان باشد. يك كار خوب اين است كه 2جوراب بپوشيد كه پاهايتان سرما را كمتر احساس كند. كفش مناسب هم كه از مهم‌ترين ضروريات يك راهپيمايي است. مثلا خانم‌ها به هيچ وجه با كفش پاشنه بلند به راهپيمايي نروند كه حسابي برايشان دردسرساز مي‌شود. در ضمن خودروهاي اورژانس و اتوبوس‌هاي مربوط به آنها در نقاط مختلف مسير راهپيمايي مستقر شده‌اند. اگر براي خودتان يا يكي از همراهان شما مشكلي جسمي پيش آمد بلافاصله از امدادگران اورژانس كمك بخواهيد. مأموران سازمان آتش‌نشاني هم در طول مسير مستقر هستند.

  • همه با هم يكصدا باشيد

يك نكته مهم اين است كه يادتان باشد راهپيمايي 22بهمن قرار است تصويري از انسجام ملت ايران را نشان جهانيان دهد، پس لطفا براي اين يك روز هم كه شده اختلافات سياسي، قومي و مذهبي را كنار بگذاريد. همه يكصدا، شعارهاي هماهنگ و مرسوم اين راهپيمايي را فرياد بزنيد. بگذاريد همه بدانند كه حتي اختلافات سياسي داخلي هم براي اين است كه جمهوري اسلامي ايران بهتر اداره شود و روزبه‌روز بيشتر پيشرفت كند. نكته ديگري كه بايد از آن مطلع باشيد گزارش موارد مشكوك است. لازم نيست در كار ديگران تجسس كنيد، ولي اگر اتفاقي به مورد مشكوكي برخورد كرديد، سريع به نيروهاي امنيتي و پليس اطلاع دهيد.

کد خبر 361442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha