رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی از اختصاص اعتبار ۲۰۰میلیارد ریالی برای مقابله با ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: تاکنون این ستاد ۱۰۰میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ايرنا با بيان اينكه مقابله با كانون‌هاي توليد گردوغبار و ريزگردهاي نمكي يكي از وظايف ستاد احياي درياچه اروميه است، اظهار كرد: 6 هزار و 500هكتار از اراضي حاشيه درياچه اروميه طي 2سال گذشته قرق‌كاري شده است. به گفته وي تاكنون در يك هزار و 240هكتار از اراضي درياچه اروميه به‌دليل ازبين رفتن پوشش طبيعي منطقه و بيابان‌زايي، بوته‌هاي قره‌داغ - مقاوم به شوري خاك- كاشته شده است.

وي با اشاره به اينكه در 477هكتار از اراضي درياچه اروميه به نهال‌كاري همراه با آبياري و توليد نهال اقدام شده است، گفت: طرح‌هاي اصلاح و پرورش گززارهاي طبيعي در 138هكتار و در 3 منطقه با پيشرفت فيزيكي 100درصدي براي تمامي طرح‌ها شامل 46هكتار در منطقه جمال‌آباد اروميه، 46هكتار در منطقه گل‌تپه اروميه و 46هكتار در منطقه قره‌قشلاق سلماس همراه بوده‌است. براساس اين گزارش حجم آب درياچه اروميه از 500ميليون مترمكعب زمان آغاز به‌كار دولت يازدهم به 2ميليارد مترمكعب در زمان حاضر رسيده است.

لايروبي 412كيلومتر از رودخانه‌هاي اصلي منتهي به درياچه اروميه، ساماندهي سردهنه‌هاي رودخانه‌ها، انسداد دهانه يكهزار و 200چاه غيرمجاز و اصلاح آبياري در 6هزار و 200هكتار از اراضي كشاورزي از اقدام‌هاي زودبازده دولت يازدهم براي تثبيت وضعيت اين درياچه بوده است. علاوه براين با هدف كاهش 40درصدي مصرف آب كشاورزي، در سال‌هاي 93 و 94 در مجموع 414كيلومتر عمليات انتقال آب با لوله پلي‌اتيلن به اجرا درآمده و 12هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي شهرستان‌هاي آذربايجان‌غربي در حوضه آبريز درياچه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.

کد خبر 361420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha