مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

با قرنطینه کردن روستای همت‌آباد شهرستان نجف‌آباد امکان آلوده‌شدن مردم مناطق دیگر وجود ندارد.

قرنطینه - آنفلوانزای مرغی

مديركل دامپزشكي استان اصفهان گفت: با قرنطينه كردن روستاي همت آباد شهرستان نجف آباد و تعطيلي يك واحد پرورش مرغ از شيوع بيماري آنفلوآنزا جلوگيري شده است.

به گزارش همشهري، به‌دنبال شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان (H5N1 ) كه ويروسي مشترك بين انسان و طيور است روستاي همت‌آباد تا 20روز آينده قرنطينه خواهد بود. عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره آخرين وضعيت روستاي قرنطينه شده در اصفهان به‌دليل شيوع بيماري آنفلوآنزاي پرندگان به همشهري گفت: اين روستا در نزديكي شهر نجف‌آباد قرار دارد و از آنجا كه نوعي از ويروس مربوط به آنفلوآنزاي پرندگان شايع شده، بنابراين در هر منطقه‌اي كه اين ويروس مشاهده شود در قرنطينه قرار مي‌گيرد تا ساير مرغداري‌ها آلوده به اين ويروس نشوند زيرا اين اقدام يكي از ملزومات كنترل بيماري است.

حيدرعلي عابدي ادامه داد: اميدواريم با جديت صورت گرفته هرچه سريع‌تر اين بيماري كنترل شود زيرا اين معضل خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري از لحاظ مادي براي مرغداران و سرمايه‌گذاران طيور به همراه خواهد داشت. وي افزود: متأسفانه با كمي بي‌دقتي اين ويروس منتقل مي‌شود؛ به‌عنوان مثال اگر خودرويي وارد يك مرغداري آغشته به اين ويروس شود اگر به مرغداري ديگري برود همان ويروس به سرعت از طريق خودرو انتقال پيدا خواهد كرد چراكه اين ويروس بسيار مقاوم است.

  • تعطيلي سيمرغ به‌علت آنفلوآنزا

در اين‌باره اما موحدي، مديركل دامپزشكي استان اصفهان با توضيح اينكه بيماري در اين استان كنترل شده است، گفت: اقدام‌هاي لازم براي پيشگيري و مقابله با اين ويروس براساس پروتكل‌هاي سازمان بهداشت جهاني دام و پروتكل‌هاي سازمان دامپزشكي كشور انجام شده است. همچنين يك واحد پرورش مرغ متعلق به شركت توليد تخم‌مرغ به نام سيمرغ نيز تعطيل شد. البته اين شركت واحدهاي مختلف و متعددي در استان‌هاي ديگر كشور دارد كه يكي از اين واحدها در فلاورجان در پرورش مرغ تخم‌گذار فعال بوده كه براساس پروتكل‌هايي كه داشتيم قرنطينه، ضدعفوني و طيورش معدوم شدند.

شهرام موحدي افزود: قاعدتاً براساس پروتكل‌هاي مبارزه با آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان اگر در روستايي تست آنفلوآنزا در پرنده‌ها و يا طيور بومي آن مثبت باشد كل طيور روستا كه قاعدتاً باهم در ارتباط هستند بايد معدوم شوند؛ بنابراين با توجه به اينكه آنفلوآنزاي طيور بومي روستاي همت‌آباد مثبت بوده است، براساس پروتكل‌هاي جهاني بيمارهاي طيور و مبارزه با آن، بايد طيور معدوم و 20روز روستا قرنطينه شود. درواقع چون نمي‌خواستيم كه اين بيماري به مناطق ديگر شيوع پيدا كند، منطقه را قرنطينه كرديم و يكي، دو راه را براي ورود و خروج مشخص كرديم تا در محدوديت ايجادشده براي ورود و خروج بتوانيم خودروهاي عبوري را ضدعفوني و از شيوع بيماري جلوگيري كنيم.

موحدي با بيان اينكه از ابتداي مطرح شدن اين بيماري دركشور، كميته مقابله با آنفلولانزاي فوق حاد پرندگان دراستان تشكيل شده است هم توضيح داد و گفت: استان اصفهان با بيش از 2هزار واحد پرورش مرغ صنعتي از بيشترين تعداد واحدهاي پرورش مرغ و طيور در كشور برخوردار است و حدود 23ميليون قطعه مرغ گوشتي و تخمگذار، بلدرچين و بوقلمون در اصفهان وجود دارد.وي از شهروندان خواست از خريد پرنده از افراد دوره‌گرد به‌طور جدي خودداري كرده و انواع مرغ‌ها و پرندگان خود را در قفس نگه‌داري كنند و ظرف غذا و آب آنها را از ساير پرندگان و حتي كبوتر و گنجشك‌ها دور نگه دارند.

  • كوچ پرندگان مهاجر مهم‌ترين عامل شيوع آنفلوآنزا

مديركل دامپزشكي استان اصفهان با بيان اينكه كوچ پرندگان مهاجر مهم‌ترين عامل شيوع اين بيماري است، افزود: ويژگي مهم اين بيماري سرعت بالاي انتشار آن در بين طيور صنعتي است كه باعث تلفات و خسارات جبران‌ناپذير مي‌شود. وي درخصوص جلوگيري از شيوع اين بيماري توسط پرندگان نيز گفت: تاكنون در هيچ كجاي دنيا راهكاري براي جلوگيري از شيوع انتقال بيماري از پرندگان يافت نشده است. اما از آنجايي كه انسان در ارتباط مستقيم با پرندگان بيمار يا لاشه‌هاي پرندگان كشته شده مي‌تواند به اين بيماري مبتلا شود بايد در برخورد با اين موضوع نهايت رعايت موازين بهداشتي را داشته باشد.

کد خبر 361274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha