دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

خبرگزاری سبای یمن صبح دیروز به نقل از ارتش این کشور گزارش داد، یک فروند موشک بالستیک پیشرفته یمن به نزدیکی ریاض پایتخت عربستان اصابت کرده‌است.

موشک

به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از خبرگزاري سبا يمن، اين موشك بالستيك دوربرد به هدفي نظامي در 40كيلومتري غرب رياض شليك شده و با موفقيت به آن اصابت كرده‌است. ارتش يمن اين شليك را آزمايشي خوانده و گفته‌، براي اثبات توانمندي‌هاي ارتش يمن اين شليك صورت گرفته‌است.

همزمان با انتشار اين خبر، شاهدان عيني در عربستان در شبكه‌هاي اجتماعي از شنيدن انفجاري بزرگ در رياض خبر دادند. گفته مي‌شود اين موشك به پايگاه منطقه المزاحميه در غرب رياض اصابت كرد‌ه‌است.اين نخستين‌بار نيست كه شهرهاي عربستان هدف حملات موشكي ارتش و نيروهاي انصارالله (شيعيان حوثي) قرار مي‌گيرد. 2‌ماه پيش نيز نيروي موشكي يمن، پايگاهي در جده در غرب عربستان را هدف قرار داد.

دولت عربستان اين حمله را حمله به مكه اعلام و از آن استفاده تبليغاتي كرد. به درخواست عربستان نشست كشورهاي عربي شوراي همكاري خليج‌فارس و همچنين شوراي همكاري كشورهاي اسلامي تشكيل جلسه دادند تا «حمله موشكي به مكه به‌عنوان مكان مقدس مسلمانان» را محكوم كنند.

نيروي موشكي يمن ديروز درباره حمله موشكي كه به نزديكي پايتخت عربستان انجام داده بيانيه‌اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده‌است، در پاسخ به ادامه تجاوز عربستان سعودي و آمريكا به يمن كه به كشتار غيرنظاميان و تخريب شهرها منجر شده، اين نيرو با توجه به مسئوليتي كه بر عهده دارد به‌عنوان نماينده مردم يمن به همه تهديدها پاسخ خواهد داد.

  • ضعف دفاع موشكي عربستان

شليك موشك بالستيك از يمن به سمت پايتخت عربستان دومين مورد از شليك موشكي است كه طي 2‌ماه گذشته صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه عربستان ابتداي امسال از تقويت سامانه دفاع موشكي خود در مرز يمن با كمك اسرائيل و آمريكا خبر داده‌بود.

  • پيام القاعده يمن براي آمريكا

رهبر القاعده يمن در پيام صوتي به عمليات اخير نظامي آمريكا در جنوب يمن اشاره كرده و آن را شكست بزرگ اطلاعاتي براي واشنگتن خوانده‌است. در اين پيام آمده‌است كه در اين عمليات تنها 25زن و كودك كشته شدند و آمريكا اطلاعاتي به‌دست نياورده‌است. هفته گذشته عملياتي با حضور نيروهاي ويژه آمريكا در كنار نيروهاي اماراتي در استان البيضا در جنوب يمن انجام شد. اين عمليات نخستين عمليات نظامي فرامرزي نظاميان آمريكا در دولت دونالد ترامپ بود. چند روز بعد از اين حمله جزئيات اين عمليات به رسانه‌هاي آمريكايي درز كرد.

به نوشته اين رسانه‌ها، هدف از اين عمليات دسترسي به كامپيوترها و اطلاعات يكي از مقرهاي مهم القاعده در يمن بوده اما هيچ اطلاعات مهمي به‌دست نيامده‌است.يك كودك 8ساله كه حالا معلوم شده فرزند انور الاولقي شهروند آمريكايي عضو القاعده يمن است، در اين عمليات كشته شده‌است. همچنين يك نيروي ويژه آمريكا در اين عمليات كشته و 3نفر ديگر مجروح شدند.

  • افزايش قدرت بازدارندگي يمن

ماه‌هاست كه نماينده سازمان ملل در امور يمن، مشغول رايزني براي برقراري آتش‌بس در اين كشور است. او در اين مدت علاوه بر مذاكره در صنعا و رياض، به كويت و عمان هم سفر كرده تا دو طرف (حوثي‌ها و دولت مستعفي عبدربه منصور هادي) را به امضاي توافق و شروع روند سياسي حل اختلافات راضي كند.

عبدربه منصورهادي كه عدن در جنوب يمن را به‌عنوان پايتخت دولت خودخوانده خود اعلام كرده، با پشتيباني عربستان با اين طرح مخالفت مي‌كند. شرط منصورهادي و عربستان براي موافقت با طرح صلح سازمان ملل، تسليم شدن حوثي‌هاست. اين در حالي است كه حوثي‌ها اكنون صنعا پايتخت را در اختيار دارند. اكنون اين حمله موشكي قدرت بازدارندگي حوثي‌ها را بالا برده و مي‌تواند برگ برنده‌اي باشد براي متقاعد كردن منصور هادي و سعودي‌ها براي توقف حملات و موافقت با طرح صلح سازمان ملل.

کد خبر 361256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha