دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

محمد باریکانی: سرنوشت الواح هخامنشی ایران که در انتظار تنها یک رأی برای بازگشت به ایران است با آمدن ترامپ و مواضع ضد‌ایرانی او چه می‌شود؟

الواح هخامنشی

همين ديروز اعلام شد كه هشتمين كنفرانس دوسالانه انجمن مطالعات جوامع فارسي‌زبان (ASPS) كه قرار بود در روزهاي ۱۹ تا ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۵ با حضور ايران‌شناسان ۲۲ كشور جهان در شيراز برگزار شود، به‌دليل دستور نابخردانه ترامپ در ممنوعيت سفر، لغو شده و حالا اين پرسش ايجاد شده كه آيا ترامپ اجازه دخالت در استرداد اموال فرهنگي ايران را دارد؟

دكتر عبدالمجيد ارفعي، متخصص زبان‌هاي باستاني كه در آخرين دادگاه آمريكا براي شهادت درخصوص الواح هخامنشي حاضر شده بود و در آن دادگاه اثبات كرد كه اين الواح اشياي فرهنگي و متعلق به مردم ايران هستند و بايد به كشور مسترد شوند به همشهري مي‌گويد: تصميمات ترامپ به هيچ وجه مشمول الواح هخامنشي نخواهد شد.

او با اعلام اينكه الواح هخامنشي دارايي‌هاي مالي دولت ايران نيست بلكه اشياي فرهنگي و متعلق به مردم ايران است كه به مؤسسه شرق شناسي شيكاگو امانت داده شده است، گفت: پرونده الواح هخامنشي ايران در آخرين مرحله اكنون در اختيار 3 قاضي دادگاه فدرال آمريكاست تا آنها با مطالعه پرونده و انطباق آن با مستندات حقوقي رأي نهايي بازگشت الواح هخامنشي به ايران را صادر كنند. ارفعي تأكيد كرد: موضوع الواح هخامنشي ايران كه در اختيار مؤسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو است نه ربطي به دولت اوباما داشت و نه اكنون ارتباطي به ترامپ دارد.

محمدرضا زاهدي، مسئول اداره اموال اداره كل موزه‌ها و آثار منقول تاريخي و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي نيز در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد: پيگيري‌ها براي استرداد الواح هخامنشي همچنان ادامه دارد و ايران در انتظار رأي نهايي استرداد الواح هخامنشي به كشور است.

او گفت: بسيار بعيد است كه دولت آمريكا بخواهد در مسير بازگشت الواح هخامنشي به كشور مانع‌تراشي كند چون اين پرونده تنها در انتظار رأي نهايي قضات دادگاه عالي آمريكاست.

كميته سناي آمريكا بهمن‌ ماه سال۹۰ لايحه پيشنهادي فروش و حراج آثار و اشياي باستاني ايران را كه در موزه‌ها يا دانشگاه‌هاي آن كشور نگه‌داري مي‌شوند با هدف پرداخت غرامت به ۲خانواده يهودي كه اعضاي خود را در يك بمبگذاري در سرزمين‌هاي اشغالي از دست دادند ارائه كرد. اين اقدام واكنش شديد باستان‌شناس‌ها و ايرانيان خارج و داخل كشور را در پي داشت. لايحه سناي آمريكا اشياي باستاني متعلق به ملت ايران در موزه‌ها و دانشگاه‌هاي آمريكا را هدف قرار مي‌داد و اين اقدام حتي مغاير با قانون دوران ريگان رئيس‌جمهور پيشين آمريكا در مصونيت اشياي فرهنگي و تاريخي كشورها در دعاوي سياسي بود.

الواح هخامنشي ايران كه تاكنون در آمريكا مانده است حدود 80سال پيش كه گروه حفاري مشترك ايران و مؤسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو در تخت‌جمشيد مشغول به كاوش باستان‌شناسي بودند يافت شد و براي مدت 3سال به‌منظور انجام پژوهش‌هاي گسترده به مؤسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو به امانت داده شد. اين الواح گل‌نبشته‌هاي عصر هخامنشي با خطوط ميخي و عيلامي بودند كه نياز به رمزگشايي داشتند. 8هزار و 29 لوح سالم و شكسته كه خطوط منقوش آن قابل خواندن بود به مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو در آمريكا به امانت داده شد. 10هزار و 800 قطعه از الواح به‌دست آمده نيز شكسته و غيرقابل خواندن بود و تخمين زده مي‌شود بيش از 20هزار لوح سالم و شكسته وجود داشته باشد كه تا 10هزار لوح كامل و بيش از 12هزار قطعه شكسته و خرد شده نيز در بين آنهاست. مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو در سال1327 تعداد 179 لوح را به ايران مسترد كرد و در سال1350 نيز 37هزارو74 خرده الواح مسترد شد.

کد خبر 361129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha