یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: در و دیوار دود گرفته. آشپزخانه چرب، سطوح کدر و پرده‌های چرکمرده همگی کلمات نام‌آشنای روزهای آخر سال است.

تمیزکننده ها

بسياري از خانم‌هاي خانه‌دار اين روزها كم‌كم در تلاطم شروع خانه‌تكاني و به فكر برق‌انداختن خانه و زندگي‌شان هستند. البته خانه‌تكاني شب عيد برخلاف اسمش نبايد براي لحظات آخر گذاشته شود؛ بهتر است براي شروع خانه‌تكاني از همين حالا برنامه‌ريزي كنيد. اينكه از كدام قسمت خانه شروع كنيد و براي تميزكردن هر قسمت از كدام شوينده استفاده كنيد تا آسيب كمتري به وسايل و سطوح خانه وارد شود همگي مسائلي هستند كه بايد به آن توجه داشته باشيد. سري به بازار پرتنوع شوينده‌ها زده‌ايم و مناسب‌ترين گزينه براي نظافت سطوح مختلف را مورد ارزيابي قرار داده‌ايم. خانم‌هاي خانه خوب مي‌دادند، تميز‌كردن خانه كار پردردسري است اما نتيجه‌اي بسيار لذتبخش دارد.

  • سطوح آشپزخانه

آشپزخانه به‌دليل پخت غذا، شست‌وشوي مواد خوراكي و ظروف، سر و كار‌داشتن با مواد خوراكي و در عين حال داشتن قسمت‌هاي مختلف مانند كابينت، كشو، كف آشپزخانه و بسياري ديگر، يكي از جاهايي است كه نياز به تميزكردن مداوم دارد. بهتر است براي پاك‌كردن سطوح مختلف از اسپري‌هاي مخصوص سطوح آشپزخانه استفاده كنيد. اگر كابينت‌هاي آشپزخانه‌تان فلزي است از اين اسپري‌ها استفاده كنيد چراكه اين پاك‌كننده‌ها براي سطوح چوبي و ‌ام‌دي‌اف مناسب نيستند و درخشندگي آنها را از بين مي‌برد.

  • قيمت

براي خريد اين اسپري‌ها بايد از 6هزار و 500 تا 9هزار و 500هزينه كنيد.
هزينه‌ خريد پاك‌كننده‌هاي سطوح چوبي 10هزار و 500تا 12هزار تومان است.

  • سطوح سرويس بهداشتي

شيرآلات داخل حمام و دستشويي معمولا در معرض رسوب‌گرفتگي و لكه‌هاي مقاوم آب و صابون قرار مي‌گيرند. از طرفي از هر پاك‌كننده‌اي براي از بين‌بردن اين لكه‌ها نمي‌شود استفاده كرد چرا كه باعث از بين‌رفتن لعاب اين سطوح شده و خطر زنگ‌زدگي را بالا مي‌برد. بهتر است براي پاك‌كردن لكه‌هاي آب و آهك از اسپري‌هاي مخصوص سطوح حمام و سرويس بهداشتي استفاده كنيد.

  • قيمت

هزينه خريد اين شوينده‌ها از 3هزار و008 تا 6هزار تومان است. اين تفاوت قيمت هم مربوط به حجم و شركت توليدكننده‌ است.

  • سفيد مثل برف

سفيد‌كننده‌ها از ديرباز يار غار خانم‌هاي خانه‌دار بوده و هست. بهتر است سفيدكردن كاشي و سراميك و ظروف و پرده‌هاي سفيد چركمرده شده را به اين پاك‌كننده بسپاريد. پيش‌تر اگر براي خريد سفيدكننده‌ها وارد مغازه مي‌شديد تنها يك گزينه داشتيد، اما حالا اين شوينده انواع مختلفي دارد؛ غليظ، رقيق، رايحه‌دار و معمولي. اگر از سفيدكننده زياد استفاده مي‌كنيد بهتر است انواع غليظ آن را انتخاب كنيد چون به‌صرفه است و اگر بوي آن خيلي اذيت‌تان مي‌كند نوع رايحه‌دار را انتخاب كنيد.

  • قيمت

شما براي خريد سفيدكننده‌هاي معمولي بايد از 2هزار تا 6هزار و 500 و براي سفيدكننده‌هاي غليظ از 6هزار تا 13هزار تومان هزينه كنيد.

  • شيشه‌هايي بدون لك

پاك‌كردن شيشه‌ها از آن قسمت‌هاي سخت و در عين حال، لذت‌بخش خانه‌تكاني است. اگر براي آينه‌ها و شيشه‌هاي داخل خانه مي‌خواهيد اسپري خريداري كنيد بهتر است از انواع معمولي شيشه‌‌پاك‌كن‌ها استفاده كنيد. اما اگر مي‌خواهيد آينه‌هاي داخل حمام يا سرويس بهداشتي يا هرجاي ديگري كه فكر مي‌كنيد شيشه‌ يا آينه‌هاي آن قسمت دچار بخارگرفتگي مي‌شوند تميز كنيد، شيشه‌ پاك‌كن‌ضدبخار خريداري كنيد.

  • قيمت

شيشه‌پاكن‌هاي معمولي و البته توليد داخل قيمت‌شان از 2هزار تا 3هزار تومان است اما قيمت اسپري‌هاي ضدبخار از 4هزار تومان شروع مي‌شود. اين را هم بدانيد رنگ شيشه‌پاك‌كن‌ها تأثيري در نوع كاربرد و قيمت آنها ندارد.

  • پاك‌كردن اجاق‌گاز

سرسخت‌ترين لكه‌ها مربوط به اجاق‌گاز است. تكه‌هاي سوخته‌ روي صفحه گاز كه به هيچ وجه قصد پاك‌شدن ندارند و احتمالا امتحان كرده‌ايد و با سيم به جان اين لكه‌ها افتاده‌ايد؛ در كمال تعجب گاهي لعاب روي صفحه‌ اجاق گاز آسيب مي‌بيند ولي لكه همچنان به قوت خودش باقيست. شما براي پاك‌كردن اين لكه‌هاي وفادار به اجاق گاز 2 راه‌ پيش رو داريد. اولين گزينه استفاده از كرم‌هاي لكه‌بر و گزينه‌ دوم اسپري‌هاي لكه‌بر هستند. بدون صرف هيچ‌ انرژي فقط كافيست 5دقيقه اين مواد را روي لكه‌ها بگذاريد. اگر از اين لكه‌هاي سرسخت روي اجاق‌گازتان ديده نمي‌شود مي‌توانيد از اسپري‌هاي چندمنظوره استفاده كنيد. اين اسپري‌ها معمولا فاقد هرگونه مواد شيميايي كلر، آمونياك و اسيدهاي ناملايم هستند و كمترين آسيب را به سطوح مورد نظر شما وارد مي‌كنند. براي سلامتي هم كمترين ضرر را دارند. اين را هم بدانيد به هيچ عنوان اين دو شوينده را روي سطوح آلومينيومي استفاده نكنيد. مواد سازنده اين دو شوينده آسيب‌هايي جدي به وسايل آلومينيومي وارد مي‌كند.

  • قيمت

اسپري‌هاي لكه‌بر در 2 حجم 500 و 750ميلي‌ليتري هستند و بسته به نوع شركت توليد‌كننده از 2هزار و 400تومان تا 9هزار و 500تومان قيمت دارند.
كرم‌هاي لكه‌بر 500ميلي‌ليتري 4هزار و 500 تا 5هزار تومان و انواع 750ميلي‌ليتري 9هزار و 500تومان فروخته مي‌شوند.
قيمت اسپري‌هاي چند منظوره بسته به ميزان حجم از 4هزار و 800تا 6هزار‌و‌500تومان است.

  • جرم‌گير

پاك‌كردن جرم از لاي كاشي و سراميك كار ساده‌اي نيست. با شوينده‌هاي ساده و ضعيف هم پاك‌شدني نيستند. جرم‌گيرها، هم خاصيت پاك‌كنندگي جرم‌هاي قديمي و سرسخت و هم خاصيت ضدعفوني‌كننده دارند. پيش‌ترها بوي اين جرم‌گيرها بسيار اذيت‌كننده بود اما حالا شما مي‌توانيد اين شوينده‌ها را با رايحه‌هاي مختلفي مثل سيب و نعناع و ليمو خريداري كنيد. البته اين رايحه‌ها كاملا بوي تند و زننده جرم‌گيرها را از بين نبرده و فقط كمي آنها را قابل‌تحمل‌تر كرده است. فراموش نكنيد به هيچ عنوان جرم‌گير و پودر كف‌شوي را با هم مخلوط نكرده يا به‌صورت همزمان با هم استفاده نكنيد. استفاده اين دو ماده شوينده به‌صورت همزمان گازي به نام كلر را آزاد مي‌كند كه باعث خفگي خواهد شد. اگر هم خيلي خوش‌شانس باشيد و به موقع به مراكز درماني انتقال داده شويد حداقل چندين ساعت بايد زير اكسيژن باشيد و حال خرابي چند روز بعدش را هم تحمل كنيد.

  • قيمت

جرم‌گيرها در ظرف‌هاي هزار، 2هزار و 4هزار ميلي‌ليتري عرضه مي‌شوند. براي خريد جرم‌گيرهاي 1000ميلي‌ليتري 2هزار تا 3هزار و 500تومان، 2هزار ميلي‌ليتري 2هزار و 500تا 4هزار تومان و براي خريد 4هزار ميلي‌ليتري‌ها از 4هزار و 200تومان تا 8هزار تومان بايد هزينه كنيد. البته براي چرك‌زدايي و ضد‌عفوني‌كردن سطح كاشي و سراميك مي‌توانيد از پودرهاي كف‌شو هم استفاده كنيد. پودرهاي موجود در بازار همگي در بسته‌بندي‌هاي 500گرمي هستند و قيمت‌شان از 2هزار تا 3هزار و 500تومان است.

  • مراقب آسيب‌ها باشيد!

هنگام استفاده از هر كدام از شوينده‌ها حتما از دستكش استفاده كنيد، حتي هنگام استفاده از اسپري‌هاي پاك‌كننده سطوح. چرا كه اين افشانه‌ها به مرور آسيب‌هاي جدي و غيرقابل جبراني را براي پوست بدنتان به‌وجود مي‌آورد. كافيست سري به بيمارستان رازي بزنيد و خانم‌هاي زيادي كه به‌خاطر استفاده از يك اسپري پاك‌كننده ساده، خارش پوست امانشان را بريده را مشاهده كنيد. پس نكات ايمني كه روي بسته‌بندي تمام اين محصولات حك شده را جدي بگيريد. شوينده‌ها را درون محيط‌هاي بسته استفاده نكنيد و حتما از ماسك استفاده كنيد. شوينده‌ها را حتما با آب سرد از روي سطوح پاك كنيد چرا كه آب داغ باعث متصاعد‌شدن گاز اين شوينده‌ها شده و احتمال بروز مسموميت را بالا مي‌برد.

کد خبر 361008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha