همشهری آنلاین: یک قاضی فدرال آمریکا دستور توقف سراسری اجرای ممنوعیت مسافرتی دونالد ترامپ را صادر کرده است. وزارت دادگستری آمریکا و کاخ سفید گفته‌اند که آماده ایستادگی برای اجرای دستور مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا علیه حکم قاضی منطقه‌ای سیاتل هستند.

ورود شهروندان هفت کشور منع شده به آمریکا به طور موقت آزاد شد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان، قاضی جیمز روبارت از منطقه سیاتل با صدور حکمی دستور جنجالی ترامپ را به چالش کشیده و ممنوعیت مهاجرتی ترامپ برای هفت کشور عمدتا مسلمان را به صورت سراسری لغو کرد و این حکم از جمعه اجرایی شد.

این حکم برای رسیدگی به شکایت باب فرگوسن، دادستان ایالت واشنگتن صادر شده و تا زمان رسیدگی به این شکایت، در سراسر آمریکا معتبر خواهد بود. این دادستان با تنظیم شکایتی خواستار لغو برخی از قسمت‌های دستور مهاجرتی ترامپ شده و تاکید دارد که این ممنوعیت، حقوق مهاجران و خانواده‌های آنان را نقض می‌کند.

سازمان گمرک‌ها و حفاظت مرزی هم به خطوط هوایی اطلاع داده که دولت آمریکا فورا صدور ویزا را که قبلا متوقف شده بود، از سر می‌گیرد. اداره گمرک آمریکا گفته است کسانی که تحت تاثیر فرمان مهاجرت دونالد ترامپ قرار گرفته و امکان سفر به آمریکا را نداشتند، حال می‌توانند وارد این کشور شوند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که دادگاهی در شهر سیاتل ایالت واشنگتن موقتا دستور اجرایی ترامپ را مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور به مدت سه ماه به آمریکا معلق کرد. این هفت کشور عبارتند از ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، سومالی و لیبی.

روز جمعه (سوم فوریه) قاضی جیمز روبارت علیه ادعای وکلای دولت رای داد. وکلای دولت ادعا کرده بودند که ایالت‌ها جایگاه حقوقی لازم را برای به چالش گرفتن فرمان اجرایی ترامپ ندارند.

در پی صدور این حکم، کاخ سفید گفته است که علیه آن حکم درخواست تجدیدنظر می‌دهد. کاخ سفید همچنین در بیانیه‌ای فرمان اجرایی دونالد ترامپ را "قانونمند و مناسب" خوانده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: دستور اجرایی رئیس جمهور با هدف محافظت از کشور (آمریکا) صورت گرفته و او صلاحیت و مسئولیت قانونی برای حفاظت از مردم آمریکا را دارد.

در پی این حکم اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا به خطوط هوایی گفته است مسافران این هفت کشور را به مقصد آمریکا سوار کنند. برآورد شده است که فرمان اجرایی ترامپ بر ۶۰ هزار تن از هفت کشور تاثیر گذاشته و ویزاهای این افراد به دلیل ممنوعیت ورود به آمریکا، لغو شده باشد.

کاخ سفید در واکنش به این حکم آن را "ظالمانه" توصیف کرده و شون اسپایسر، سخنگوی ترامپ گفت: وزارت دادگستری آمریکا در دفاع از اجرای دستور رئیس‌جمهوری وارد عمل می‌شود. دستور اجرایی ترامپ قانونی و مناسب است.

دستور اجرایی ترامپ که اخیرا به امضا رسیده است، ورود مسافران و مهاجرانی از هفت کشور شامل ایران و شش کشور دیگر را برای مدت ۹۰ روز منع می‌کند. طبق آن همچنین برنامه مهاجرتی آمریکا برای ۱۲۰ روز معلق می‌شود و ورود پناهجویانی از سوریه به مدت نامعلومی متوقف می‌شود.

کد خبر 360942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha