شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: شما تحت تاثیر آن چیزی هستید که می‌خورید! بنابراین خیلی مهم است که برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که باعث شادی و آرامش بیشترتان شود نه کسالت و رخوت و بدخلقی شما.

بخورید و شاد شوید

خوردن به‌خودي خود براي خيلي‌ها كار لذتبخشي است و همين لذت مايه شادي آنها مي‌شود. دليل لذتبخش بودن خوردن اين است كه ذهن، اين كار را به‌عنوان يك پاداش مي‌شناسد و به‌دليل همين هم خيلي‌ها وقتي عصباني يا غمگين مي‌شوند به خوردن روي مي‌آورند تا از اين طريق شادي، آرامش و لذت را براي خود تداعي كنند. اما اگر از تأثير رواني خوردن بر شاد شدن بگذريم، بايد بگوييم كه بعضي از خوراكي‌ها اساسا مايه شادماني هستند. يعني در آنها تركيباتي وجود دارد كه باعث آرامش شده و با افزايش ترشح هورمون آندورفين يا توليد سروتونين باعث احساس شادي مي‌شوند. مي‌پرسيد چه خوراكي‌هايي؟ نگاهي به اين فهرست بيندازيد.

  • شاد مثل شكلات

مصرف شكلات به ترشح آندورفين در بدن كمك مي‌كند. علاوه بر اين كاكائو داراي كافئين است كه باعث تقويت انرژي و بهبود خلق و خو مي‌شود. از سوي ديگر آنتي‌اكسيدان موجود در شكلات موجب تحريك ديواره‌هاي رگ‌هاي خوني و كاهش فشار خون مي‌شود و آرامش عمومي بدن را در پي دارد. البته يادتان باشد كه فقط از شكلات تلخ استفاده كنيد و آن هم حداكثر هفته‌اي 45 گرم. در غيراين صورت ممكن است چاقي، حال خوبتان را خراب كند!

  • خلق و خوي زعفراني

زعفران يك گياه دارويي است كه از قديم به‌عنوان ماده‌اي نشاط‌آور و آرامش بخش شناخته مي‌شده و درصورت مصرف متعادل، خاصيت درماني دارد. در طب سنتي ايران زعفران را براي رفع بي‌خوابي، مشكلات قلبي و گوارش مناسب مي‌دانند. همچنين اين گياه باعث توليد انرژي بيشتر توسط سلول‌ها و ترميم عمليات سوخت‌وساز در آنها مي‌شود.

  • يك فنجان آرامش و لبخند

تركيبي موسوم به «ال تيانين» موجود در چاي سبز كه نوعي اسيدآمينه است، خاصيت آرام بخشي داشته و مي‌تواند حالت تنش، افسردگي و استرس و هيجان را از بين ببرد. همچنين تئوفيلين موجود در چاي سبز در حكم داروي مخدري است كه باعث آرامش و رفع التهاب بدن مي‌شود. بد نيست بدانيد كه طبق يك مطالعه در ژاپن كه روي بيش از ۴۰هزار نفر انجام شد، مشخص شد كه سطح استرس روانشناختي در افرادي كه روزي ۵ فنجان يا بيشتر چاي سبز مي‌نوشيدند در مقايسه با افرادي كه كمتر چاي سبز مي‌نوشيدند، ۲۰درصد پايين‌‌تر بود.

  • سلنيوم؛ دشمن افسردگي

قارچ‌ها غني از سلنيوم هستند و طبق تحقيقاتي كه انجام شده، كمبود اين ماده معدني با خطر بيشتر بروز افسردگي، اضطراب و خستگي مرتبط است. به جز قارچ، سلنيوم در جگر، ماهي، گردو، تخم‌آفتابگردان، ميگو و سبوس گندم و جو به‌وفور يافت مي‌شود.

  • خندان مثل موز

موز غني از پتاسيم و منيزيم است كه به آرامش عضلات كمك كرده و در كنار قند طبيعي اين ميوه، باعث افزايش آرامش و انرژي مي‌شود. علاوه بر اين موز حاوي ماده‌اي به‌نام آمينو اسيد تريپتوفان است. اين ماده كه در مغز به HTP5 تبديل مي‌شود باعث افزايش توليد سروتونين و ملاتونين و در نتيجه كاهش استرس مي‌شود.

  • معجزه لبنيات

اكثر مواد لبني حاوي ماده‌اي به نام تيروسين است. اين ماده ميزان سروتونين را در مغز افزايش مي‌دهد. از سوي ديگر، شير داراي تريپوفان است و سروتونين آزاد مي‌كند و استرس را كاهش داده و فرد را آرام مي‌كند. وقتي لبنيات حاوي شكر و قند باشند، مي‌توانند با افزايش انرژي، شما را سرحال‌تر و شادتر كنند. به همين دليل است كه بستني را سردسته خوراكي‌هاي شادي‌بخش مي‌دانند و توصيه مي‌كنند براي آرامش گرفتن، شير و ماست مصرف كنيد.

  • پادشاه آجيل ها

آجيل‌ها سرشار از ويتامين و مواد معدني هستند و از همه مهم‌تر، انرژي شما را زياد مي‌كنند و با پرفشاري خون، بدنتان را براي تحرك آماده مي‌كنند. اما وقتي صحبت از نشاط‌آفريني باشد، بادام حرف اول را مي‌زند. مغز بادام سرشار از ويتامين B2، ويتامين E، منيزيم و روي است. ويتامين‌هاي B و منيزيم تأثير چشمگيري در توليد سروتونين دارند و به همين دليل مي‌توانند خلق و خوي شما را بهتر كرده و استرس‌تان را تسكين دهند.

  • آرامش با آبزيان

كمبود اسيد چرب امگا 3باعث افزايش رخوت و خمودگي و كسالت مي‌شود و هيچ‌چيز مثل ماهي و غذاهاي دريايي سرشار از امگا 3نيست. از اين گذشته ماده ديگري در ماهي وجود دارد كه خلقتان را شاد مي‌كند: ويتامين‌هاي گروه B! ويتامينB6 و B12 ضد‌استرس هستند و در تركيبات شيميايي مغز، عامل شادي بخش سروتونين را توليد مي‌كنند. كمبود اين ويتامين‌ها حتي ممكن است به افسردگي منجر شود.

  • ويتامين سرحالي

ويتامينC را به‌عنوان ويتامين انرژي و سرحالي مي‌شناسند كه كمبود آن باعث افسردگي، خستگي بيش از حد، طغيان رفتارهاي عصبي و هيجانات زياد مي‌شود. ويتامين C سيستم ايمني بدن شما را تقويت كرده و به آزاد شدن انرژي شما كمك مي‌كند. بهترين منابع ويتامين C، پرتقال، ليمو، نارنج، نارنگي، كيوي، توت‌فرنگي، تمشك، سيب‌زميني، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌اي و گوجه فرنگي هستند.

  • 4توصيه غذايي براي حال بهتر

اگر مي‌خواهيد انرژي رواني بالاتري داشته باشيد، با اصلاح برنامه غذايي‌تان بدن خود را در شرايط سلامتي و آرامش و شادي قرار دهيد. علاوه بر اين، بايد شيوه غذا‌خوردنتان را هم مديريت كنيد و نظم بدهيد تا كمترين شوك انرژي به بدنتان وارد شود. براي آنكه غذا حالتان را بهتر كند:
وعده‌هاي غذايي‌تان را حذف نكنيد و اتفاقا آنها را افزايش دهيد اما در حجم كوچك‌تر. مثلا 2 ميان‌وعده براي صبح و عصرتان درنظر بگيريد و به جاي آن از حجم صبحانه و ناهار و شامتان كم كنيد. اما به هيچ عنوان وعده‌هاي غذايي به‌خصوص صبحانه را حذف نكنيد.
به جاي هله‌هوله‌ها، به خوراكي‌هاي سالم و فيبردار و قندهاي طبيعي ميوه‌ها روي بياوريد. ميوه‌هاي تازه يا خشك، آجيل‌ها و سبزيجات كم كالري يا بدون كالري مثل خيار، كاهو، كرفس و هويج حالتان را بهتر خواهند كرد و مثل هله هوله‌ها هم باعث چاقي نمي‌شوند.
در وعده‌هاي غذايي خود، همه گروه‌هاي خوراكي را به نسبت متعادل و برابر جاي دهيد. اين گروه‌ها عبارتند از: پروتئين‌ها، كربوهيدرات‌ها، ميوه‌ها و سبزيجات.
رژيم‌هاي غيراصولي سلامتي جسم و روح شما را با هم از بين مي‌برند. اگر مي‌خواهيد لاغر شويد يا اگر به‌خاطر بيماري خاصي بايد رژيم غذايي بگيريد حتما زيرنظر پزشك و متخصص تغذيه رژيم‌تان را شروع كنيد تا با افت انرژي و تغيير خلق و خو مواجه نشويد.

کد خبر 360904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha