جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

این روزها که بازار فیلم و سینما با جشنواره فیلم فجر گرم است، نگارخانه‌های تهران چند نمایشگاه انفرادی موفق از هنرمندان جوان را به تماشا دارند که «اینگونه شیوه‌های مدارا» در نگارخانه ثالث از آن جمله است.

هنر

به گزارش همشهري، نمايشگاه تازه اميرحسين دلبري كه هفته دوم خود را آغاز كرده، ميزبان 32مجسمه كوچك، 2مجسمه بزرگ، 60قطعه از جواهرات معاصر و 3چيدمان است كه نقدهاي اجتماعي انساني را بازتاب مي‌دهند. همزمان با نمايش آثار در اينگونه شيوه‌هاي مدارا، 3كتاب از آثار اين هنرمند جوان هم رونمايي شد كه «نوبت عاشقي» همه آثار او را دربر مي‌گيرد.

دلبري كه پيش از اين با جواهرات هنري خود شناخته مي‌شد، مي‌گويد: ايده و ساخت مجسمه‌ها حدود 3سال طول كشيد؛ هر مجسمه در ابعاد بسيار كوچك‌تر در شكل جواهر بازآفريني شده تا ثابت شود اين مجسمه‌هاي پوشيدني كوچك قابليت ارائه در اندازه بزرگ را هم دارند.

او با اشاره به تك‌نسخه بودن كارهايش مي‌افزايد: از تمام آثارم تنها يك نمونه خلق مي‌كنم و وقتي يك اثر فروخته مي‌شود حتي خودم ديگر آن را ندارم. كارهايم را طوري مي‌سازم كه قابليت تكثير نداشته باشد. 2چيدمان اين نمايشگاه به شكل اسكناس‌هاي 5و 10هزار توماني هستند كه بزرگ‌نمايي شده‌اند؛ اثر نخست كه درد را در وجود مخاطب مي‌دواند، تصاويري از اعضاي بدن انسان را بازتاب مي‌دهد كه در محيط‌هاي بيمارستاني آگهي مي‌شوند. هنرمند اين آگهي‌ها را روي بوم كلاژ و تلاش كرده آنها را پاك و مخدوش كند؛ همان رفتاري كه روي ديوارهاي شهر با آنها مي‌شود.

در سوي ديگر شهر، بيتا وكيلي كه ركوردهاي 25و 32هزار دلاري در حراجي كريستيز دوبي را دارد، با 12اثر به نگارخانه ايوان آمده؛ آثاري كه شرق برابر غرب، روشنايي برابر تاريكي و بافت‌هاي نرم و مينياتوري برابر سازه‌هاي مدرن را به شكل تامل‌برانگيز بازتاب مي‌دهد. در مجموعه «عبور بايد كرد» رنگ‌هاي متنوع و درخشان در كنار تيرگي خاكستري‌ها قرار گرفته و خطوط افقي و عمودي و نقش‌هاي هندسي كنار فرم‌هاي منحني و پيچان جا خوش كرده‌اند. نكته تازه در آثار وكيلي، اضافه شدن فرم‌هايي مانند پل و جاده است كه فضاي شهري را برجسته مي‌كند.

در عين حال، ستاره امين‌الهي با مجسمه‌هاي كاربردي در نگارخانه مژده، پتانسيل حروف الفبا را براي خلق مجسمه در نمايشگاه «شعر در رگ‌هاي چوب» به نمايش گذاشته است. او كه اين ايده را از ساختن كتابخانه‌اي براساس شعر معروف مولانا «انسانم آرزوست» يافته، مي‌گويد: چون مفهوم كار به انسان ارتباط پيدا مي‌كرد، اين كلمه را به‌صورت گرافيكي دور آن كشيدم و حجم دادم. 2نقطه كلمه انسان تبديل به دستگيره كشو و قفسه كتابخانه شد كه به‌صورت استعاري مي‌توانست به ورود به درون ذهن و قلب انسان اشاره كند. امين‌الهي كه دريافته حروف فارسي ظرفيتي فوق‌العاده براي حجم داشتن و كاربردي شدن دارند، 7نمونه آن را به تماشا گذاشته است.

  • هنر متعالي استادان برجسته

نگارخانه ديپلماتيك مؤسسه فرهنگي اكو از روز گذشته ميزبان نمايشگاه «پروژه جهاني هنر متعالي» شد كه شامل آثار استادان برجسته هنرهاي سنتي ايران است.

در اين نمايشگاه آثار چهره‌هايي چون غلامحسين اميرخاني، نصرالله افجه‌اي، يدالله كابلي خوانساري، عبدالصمد حاج‌صمدي، محمدجليل رسولي، مجتبي ملك‌زاده، محمدباقر آقاميري، حميد ملكيان، حميد عجمي، سليمان سعيدآبادي، امير طهماسبي، مسعود فاضلي‌مقدم و نوشين نظري به‌مدت يك هفته براي نمايش و فروش عرضه شده است.

هنر متعالي در راستاي اعتلا و ارتقاي ميراث فرهنگي مشترك منطقه اكو آثار استادان برجسته هنرهاي سنتي ايران را تا 22بهمن ساعت 10تا 19به نمايش گذاشته است.

  • آزاده جعفريان
کد خبر 360845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha