همشهری‌آنلاین: سومین دوره داوری انتخاب پایتخت کتاب ایران با حضور هیات داوران در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد برگزار شد و گزارش‌ها از حضور ۱۰۰ شهر در این دوره از رقابت حکایت می‌کند.

 ستاد اطلاع‌رسانی رویداد‌های ترویج کتاب‌خوانی، ضمن اعلام این خبر به نقل از علی‌اصغر سیدآبادی(مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: «در روزهای گذشته، پروندۀ بیش‌تر شهرهای شرکت‌کننده در سومین دورۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران به دبیرخانۀ مرکزی این جشنواره رسیده است که روز دوشنبه مرحلۀ نخست داوری دربارۀ آنها به انجام رسید.»


وی افزود: «داوران با توجه به معیارهای کمّی، معیارهای کیفی و پیشینۀ اجرای طرح‌های دوره‌های پیشین، که در فرم‌‌های ارزیابی داوران ذکر شده است، پرونده‌های شهرهای شرکت‌کننده را بررسی کردند.»

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «پس از انتخاب شهرهایی که شرایط لازم را برای رفتن به مرحلۀ بالاتر کسب کرده‌اند، داوری نهایی انجام خواهد شد که طی آن، شهر برگزیده از میان نامزدهای پایتخت کتاب ایران انتخاب خواهد شد. براساس کیفیت برنامه‌های شهرها، داوران به این نتیجه می‌رسند که چند شهر را به‌عنوان نامزدهای اولیه معرفی کنند.»

وی افزود: «امسال اتفاق دیگری هم می‌افتد و آن، انتخاب شهر دوستدار کتاب در استان‌ها در مرحلۀ اولیۀ داوری است. این به آن معنا نسیت که از هر استان یک شهر انتخاب شود. بلکه به این معناست که شهرهایی انتخاب می‌شوند که حداقلی از امتیازات را کسب کنند. فکر می‌کنم حداکثر از 10 استان شهر دوستدار کتاب داشته باشیم.»

وی در پاسخ به این سؤال که شهرهای دوستدار کتاب سومین دورۀ جشنواره انتخاب پایتخت کتاب، در سال آینده چه امتیازی نسبت به دیگر شهرها خواهند داشت، گفت: «این عنوان هم مانند عنوان پایتخت کتاب ایران، بیشتر یک عنوان نمادین است. اما طبیعی است که این شهرها، در طرح‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اولویت‌هایی روبه‌رو خواهند شد. به‌عنوان نمونه، در نیشابور که سال گذشته به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد، امسال با هماهنگی مرکز استان، نمایشگاه کتاب برگزار شد. درحالی‌که این نمایشگاه همیشه در شهر مشهد برگزار می‌شد.»

از سوی دیگر به گزارش ایبنا ابراهیم حیدری دبیر اجرایی رویداد‌های ترویج کتاب‌خوانی گفت: در سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، صد شهر‌ با چند صد طرح و ایده و برنامه‌ ترویج کتاب‌خوانی شرکت کرده‌اند. در این دوره به نسبت دو دوره‌ی قبل با افزایش کمی و کیفی سطح رقابت‌ شهر‌ها در ترویج کتاب‌خوانی هستیم.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در اولین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، اهواز با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم، نیشابور توانست این عنوان را از آن خود کند.

نیشابور عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کرد

طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اهداف زیربنایی دیگری را هم مدنظر دارد که همین اهداف ملاک انتخاب پایتخت کتاب ایران هم قرارگرفته است. از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد. افزایش همکاری‌ها و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کتاب، جذب سرمایه‌های موجود در بخش‌ خصوصی، فرهنگی‌تر کردن فضای بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و... کشور، ترویج غیرمستقیم آینده‌نگری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ، حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری در حوزه کتاب، تمرکززدایی از برنامه‌های حوزه فرهنگ و تقویت عدالت فرهنگی، ترویج کتاب‌خوانی، طراحی برنامه‌های جذاب و مردم‌پسند در حوزه کتاب، ارتقای جایگاه مدیران فرهنگی در شهرستان‌ها.

داوری نهایی سومین دورۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران، به‌زودی برگزار خواهد شد. این جشنواره اسفند ماه سال جاری، سومین پایتخت کتاب ایران را معرفی خواهد کرد.

در دوره‌های پیشین، شهرهای اهواز و نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب شده بودند.

کد خبر 360791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha