فهیمه پناه‌آذر: حمید حسام از نویسندگان خوشنام ادبیات دفاع‌مقدس است که نامش این روزها به واسطه تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» سر زبان‌ها افتاده است.

کتاب زندگی یک شهید زنده

او كه مدتي پيش همراه برخي نويسندگان به محضر رهبر معظم انقلاب رسيده بود، آنجا مورد تفقد ايشان قرار گرفت و كتابش هم به نوعي تقدير شد.حسام درباره نگارش وقتي مهتاب گم شد به همشهري مي‌گويد: كتاب درباره خاطرات جانباز علي‌ خوش‌لفظ است كه رهبر معظم انقلاب در يادداشت خود از ايشان با لقب «شهيد زنده» ياد كردند. او از سال 59 تا پايان جنگ در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشت.

در 16سالگي به جبهه رفت و در مريوان با جاويدالاثر حاج‌احمد متوسليان آشنا شد. روايت از كودكي شروع مي‌شود و به نوجواني مي‌رسد. او در كودكي بسيار بازيگوش بود و اين روحيه در دوران جنگ هم ادامه داشت. اين نويسنده كه خودش هم در دوران دفاع‌مقدس حضور داشته، مي‌افزايد:

علي به واسطه همين روحيه جسارت به اطلاعات عمليات پيوست و از 16سالگي در عمليات‌هاي رزمندگان استان همدان حضور داشت. او در لشگر محمد رسول‌الله(ص) در ركاب سرداران متوسليان، همداني، همت و محمود شهبازي از بزرگمردان شناسايي بود. قطعا اعتماد كردن به يك نوجوان 16ساله در شناسايي‌ها بسيار سخت بود اما او به واسطه جلب اعتماد متوسليان در بيشتر عمليات‌ها شركت مي‌كرد.

  • تعابير بلند رهبري

حسام يادآور مي‌شود: خوش‌لفظ به واسطه حضور در عمليات‌هاي والفجر2 و 5، سومار، مسلم، رمضان، ثارالله، كربلاي4 و5، مرصاد و... بارها مجروح شد و در طول جنگ، 2برادرش به فيض شهادت رسيدند. با اين حال، هرگز كوتاه نيامد و هميشه در خط مقدم حضور داشت. خوش‌معنا، خوش‌رفيق، خوش‌زخم و خوش‌مرام از ويژگي‌هاي جانباز خوش‌لفظ است كه رهبر معظم انقلاب هم در ديدار اخير به اين تعابير براي جانباز 70درصد دفاع‌مقدس اشاره كردند.

نويسنده وقتي مهتاب گم شد در تشريح هركدام از اين القاب مي‌گويد: خوش‌لفظ كه بخش اعظم زندگي‌اش را در جنگ گذراند، حالتي بسيار معنوي داشت و همرزمانش را تحت‌تأثير قرار مي‌داد. در بدترين شرايط دوستانش را تنها نمي‌گذاشت و با اينكه بارها مجروح شده بود، هميشه در جنگ حاضر و بسيار خوش‌مرام بود. او بين رزمندگان عقد برادري مي‌بست و كتاب زندگي‌اش هم در اصل مرامنامه برادري است. او پس از 8سال حضور در جبهه به خانه بازگشت و از سال73 درگير عوارض ناشي از استنشاق گازهاي شيميايي شد. 2بار براي معالجه به آلمان رفت و آثار جنگ را همچنان با خود دارد.

  • يادبود شهيدان جنگ

حسام درباره ويژگي‌هاي وقتي مهتاب گم شد هم مي‌گويد: با اينكه راوي ماجراها جانباز خوش‌لفظ است اما كتاب را مي‌توان آينه‌اي دانست كه ديگران را نشان مي‌دهد و به‌نظرم تذكره‌الشهداي بسياري از شهيدان تاريخ معاصر است. گفت‌وگو با خوش‌لفظ 7‌ماه و كار نگارش 8‌ماه طول كشيد. يكي از ويژگي‌هاي وقتي مهتاب گم شد مستندنگاري است؛ خوش‌لفظ هميشه دوربين به‌دست داشت و از بسياري رويدادها عكس مي‌انداخت كه در كتاب از عكس‌ها و مستندات بهره برده‌ام.

  • كتاب خوب و خواندني

حميد حسام ديدار اخير خود را با رهبر معظم انقلاب چنين روايت كرده است: عصر پنجشنبه 16دي با تعدادي از اهالي قلم خدمت ايشان رسيديم. رهبر معظم انقلاب وارد شدند و پس از در آغوش گرفتن آقاي خوش‌لفظ گفتند: «خاطرات شما را خواندم. خيلي خواندني بود. خيلي روان و جذاب نوشته شده و در عين داشتن شكل داستاني، واقعي است.»

سپس ايشان سراغ من را گرفتند و فرمودند: «خيلي خوب بود؛ مقدمه اين كتاب خودش يك كتاب است». وقتي جلسه رسمي شد، حضرت آقا خواندن كتاب را به همه توصيه كردند و خطاب به آقاي خوش‌لفظ فرمودند: «حالتان چطور است آقاي خوش‌معنا، آقاي خوش‌رفيق، آقاي خوش‌زخم؟»

کد خبر 358708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha