همشهری آنلاین: رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: در حین عملیات آوار برداری از محل حادثه ساختمان پلاسکو، نمونه‌برداری‌های متعدد انجام و در آزمایش‌های دقیق، آزبست در نمونه‌های اخذ شده از آوار و هوای محیط اطراف آواربرداری مشاهده نشده است.

اتش سوزی پلاسکو

خسرو صادق نیت در گفت و گو با وبدا با اعلام این خبر گفت: همزمان با شروع عملیات آوار برداری شایعاتی مبنی بر وجود الیاف آزبست در محوطه پلاسکو مطرح شد که با توجه به خطرات شدید و دراز مدت این ماده معدنی، موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت:حین عملیات آوار برداری از محل، نمونه برداری‌های متعدد انجام شد و زیر نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نمونه‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند و در بررسی‌های دقیق انجام شده، آزبست در نمونه‌های اخذ شده از آوار و هوای محیط اطراف اواربرداری مشاهده نشده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در تعریف آزبست گفت: آزبست از گروه الیاف معدنی می‌باشدکه از دیرباز به علت خواص ویژه ( قابلیت تحمل درجه حرارت بالا به عنوان ماده نسوز و مقاومت در برابر سایش و مواد شیمیایی و ...) و ارزان بودن در بسیاری محصولات تجاری در سالهای گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.

صادق نیت گفت: بیشترین علت بکارگیری این ماده در کشور ما افزایش مقاومت سیمان در لوله‌های سیمانی و قطعات پوششی سقفی ( به خصوص در کشورهای در حال توسعه) بوده است.

وی گفت: تماس با فیبرهای آزبست چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم که غالبا از طریق تنفسی است منجر به عوارضی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ابتلا به بیماری فیبروز ریوی ناشی از آزبست (آزبستوزیس)، سرطان‌های ریه و حنجره اشاره کرد.

به گفته رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مجموع براي مقابله با آزبست بهترین راه برای پیشگیری از مخاطرات این ماده، جایگزینی این ماده با مواد با مخاطرات کمتر می‌باشد.

صادق نیت با بیان این که با توجه به مخاطرات و آثار زیانبار این ماده بر سلامت انسان و محیط زیست، کشور ایران در سال ۱۳۷۲ به كنوانسيون روتردام پیوسته است، یادآورشد:. براساس این کنوانسیون، كشورهاي عضو متعهّد شدند تا در خصوص تجارت، حمل و نقل و مصرف برخي از مواد شيميايي خطرناك اقدامات ايمني خاصي را انجام دهند.

وی افزود: كشور جمهوري اسلامي ايران بعنوان کشور پیشرو منع بكارگيري هرگونه آزبست را بصورت يك الزام ملي اعلام كرد و مطابق بند 6 این مصوبه سازمان محیط زیست موظف است بر اجرای این مصوبه نظارت نماید.

صادق نیت در پایان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با اجراي برنامه كشوري حذف آزبست در محيط كار نقش مهمی در پیشبرد اهداف مربوط به حذف آزبست دركشور ايفا نموده است.

کد خبر 360730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha