مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

سازمان دامپزشکی از شیوع و مشاهده کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی- دو واحد پرورش مرغ گوشتی در کشور خبر داد و از مردم خواست که تا اطلاع ثانوی از مصرف مرغ و تخم‌مرغ محلی صرف‌نظر کنند.

فرشاد زين‌العابدين تهراني، مديركل بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشكي گفت: اين بيماري طي‌ماه گذشته در 6 استان كشور كه پيش از اين آلوده بودند، گزارشي نداشته و متوقف شده است. اين بيماري در ۱۴استان كشور شيوع پيدا كرده كه طي‌ماه گذشته از 6 استان اردبيل، قزوين، لرستان، البرز، آذربايجان شرقي و گلستان گزارش بيماري نداشته‌ايم و بيماري متوقف شده است و اين بيماري در استان‌هاي مختلف به‌صورت يكسان وجود ندارد. به‌عنوان مثال در استان گيلان عمده كانون‌هاي بيماري روستايي است و برخي مانند استان قم كانون‌هاي بيماري در واحدهاي صنعتي بيشتر مشاهده مي‌شود و در برخي ديگر نيز مانند مازندران تركيبي است. از آنجا كه راه‌هاي انتقال و گسترش بيماري از طريق افراد، ماشين‌هاي آلوده، پرندگان آلوده و فرآورده‌هاي آلوده در حال افزايش است، حتي در استان‌هايي كه گزارشي از بيماري وجود ندارد اين نگراني وجود دارد كه بيماري در آنجا نيز مشاهده شود و تنها كافي است يك محموله طيور زنده آلوده به‌صورت غيرمجاز به آن مناطق منتقل شود.

  • آنفلوآنزا به مرغ گوشتي رسيد

وضعيت و حالت آماده‌باش همچنان در كل كشور و همه استان‌هاي درگير بيماري و استان‌هايي كه اين بيماري در آنها هنوز گزارش نشده، وجود دارد. تهراني افزود: 2مورد شيوع آنفلوآنزاي مرغي در واحدهاي مرغ گوشتي و چندين مورد در واحدهاي مرغ مادر گوشتي شناسايي و معدوم‌سازي شده‌اند اما غالبا واحدهاي پرورش تخم‌مرغ، پولت و... درگير اين بيماري هستند.

  • نگران نباشيد اما مراقبت كنيد

تهراني گفت: هيچ نگراني بابت مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد چرا كه ويروس آنفلوآنزا نسبت به گرما و درجه پخت آن حساس است و تاكنون نيز هيچ گزارشي براي شيوع اين بيماري در انسان‌ها در دنيا منتشر نشده است و با پختن آنها به راحتي ويروس از بين مي‌رود اما مردم مراقبت كنند؛ به‌گونه‌اي كه به‌عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌هاي محلي استفاده نكنند و همه محصولاتي كه با تأييد سازمان دامپزشكي و به‌صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمي كشور عرضه مي‌شود هيچ مشكلي ندارد.

کد خبر 360658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha