گروه شهری: پس از تصویب زیرگذر بزرگ شمال تهران حدفاصل دزاشیب تا زعفرانیه درکمیسیون ماده 5 ، کلیات این طرح به تأیید اعضای شورای شهر دوم رسید و حدود سه ماه قبل در جلسه کارگروه کمیسیون ماده 5 نیز جزئیات اجرایی آن به بحث گذاشته شد.

در کمیسیون نهایی ماده 5 علاوه بر مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محمد باقر قالیباف شهردار تهران،  نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، ‌جهاد‌کشاورزی، نیرو و سازمان‌های میراث‌فرهنگی وحفاظت محیط زیست شرکت داشتند.

چندی پیش نیز شورای اسلامی شهر تهران از  شهرداری تهران خواست تا با انجام مطالعات، استفاده از فضاهای زیرسطحی در شهر تهران را  انجام دهد.

براین اساس به منظور کاهش تراکم در محیط شهری، کاهش تراکم فعالیت‌های روی زمین و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی،  ایجاد فرصت‌های جدید جهت جبران کمبود فضا در سطح زمین، شهرداری ملزم به انتقال جاده، پارکینگ، تونل، انبار، بناهای فرهنگی تفریحی، مراکز تجاری، ‌تأسیسات دفاعی و نظامی به زیر سطح زمین شد.

بر همین اساس قدمگاه صالحیه(ع) و طرح زیرگذر تجریش با عبور از سه‌راه دزاشیب،  میدان تجریش(قدس) سه راه زعفرانیه (ولیعصر) با دسترسی‌های خیابان باهنر،  دربند،  شمال سرپل تجریش، یکتا، مقدس اردبیلی، پایانه اتوبوس و سواری سرپل تجریش و خیابان شریعتی وارد مرحله دوم یعنی فراهم شدن جزئیات اجرایی شده است.

نتیجه بررسی‌های علمی و ساخت مدل ترافیکی معابر عمومی شمال تهران، ساخت زیرگذر صالحیه را با هدف روان‌سازی‌ و آرام‌سازی‌ آمد و شد خودروها اجتناب ناپذیر اعلام کرده است.

همچنین شمال تهران به‌دلیل برخورداری از هویت بی‌بدیل تاریخی و منظر طبیعی، منطقه‌ای است که پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری را داراست  از این‌رو با حذف سواره‌روی حدفاصل پل تجریش و میدان قدس طرح ساماندهی و احیای هویت این منطقه از شهر با محوریت امامزاده ‌صالح(ع) و بازار قدیمی تجریش اجرا می‌شود.

طول مسیر زیرگذر تجریش 2 کیلومتر، در 2طبقه یک طبقه رفت یک طبقه برگشت طراحی شده و مدت اجرای آن 35 ماه است. این طرح که با مشارکت بخش خصوصی به اجرا در خواهد آمد، نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن استقبال از طرح‌های مشارکتی و استفاده از فضاهای زیرسطحی به منظور انتقال معابر و بخشی از مسیر حمل‌ونقل عمومی به زیرزمین گفت: این طرح به‌طور ضروری نیازمند بررسی در کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر است تا پس از بررسی توجیهات فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و قابلیت اجرایی پیدا کند.

کد خبر 36056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز