چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- محمد رسولی: مایکروسافت اعلام کرد با عقد قرارداد با یک شرکت چینی قصد دارد به رعایت کپی‌رایت کمک کند

طبق این قرارداد قرار است این شرکت چینی تولیدکننده کامپیوترهای خانگی، ویندوز  را به صورت پیش‌فرض بر روی بیشتر محصولات خود نصب کند و قیمت آن را به قیمت کل محصول اضافه کند البته با یک قیمت بسیار پایین تا فشار زیادی به خریداران چینی وارد نشود که آنها را از خرید منصرف کند.

در عوض آنها به خرید نرم‌افزارهای دارای حق کپی‌رایت عادت کنند. شرکت چینی Founder Technology Group Corp ‌که دومین تولیدکننده بزرگ PC  در چین محسوب می‌شود، با عقد این قرارداد مجاز است محصولات مایکروسافت را با قیمت توافقی بر روی محصولات خود قرار دهد. هرچند مبلغ قرارداد فاش نشده، ولی بدیهی است که قیمت ارائه شده مایکروسافت برای ویندوز و سایر محصولات بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آنهاست تا چینی‌ها بیشتر به خرید نرم‌افزارهای غیر کپی راغب شوند.

شرکت Founder  همچنین مجاز است صفحه‌کلید و  وب‌کم‌های شرکت مایکروسافت را در فروشگاههای خود به فروش برساند. لازم به ذکر است این شرکت دارای 500 فروشگاه در سراسر چین است.
چینی‌ها به عنوان بزرگترین استفاده‌کنندگان غیرمجاز محصولات نرم‌افزاری، موزیک و ویدیو در جهان معروف هستند و با وجود قوانین سخت دولت این کشور در سال‌های اخیر، منابع رسمی در این کشور خبر از رشد دزدی نر‌م‌افزاری در کشور را می‌دهند. طبق همین گزارش، 82 درصد نرم‌افزارهای استفاده شده در این کشور در سال 2006، دزدی بوده و از کپی‌های غیرمجاز بوده است.
شرکت‌هایی مانند مایکروسافت که در‌آمدشان به دلیل دزدی‌های نرم‌افزاری کاهش می‌یابد، قصد دارند با تدابیر این‌چنینی کاربران را به خرید نرم‌افزار ترغیب کنند. مایکروسافت سالانه حدود 35 درصد از درآمد خود را به دلیل دزدی‌نرم‌افزاری از دست می‌دهد.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 36052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز