مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: مدیریت بیمارستان‌ها باید بین ۵ تا ۱۵ سال در جایگاه مدیریت حضور داشته باشد تا بتواند کارهای خود را به سرانجام برساند.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی، در همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های‌علوم پزشکی‌در دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی بابیان اینکه تعداد بیمارستان‌های آموزشی باید کاهش یابد، افزود: رئیس بیمارستان آموزشی یک جایگاه علمی دارند و کارهای اجرایی را باید مدیرعامل بیمارستان انجام دهد.

  • بیمارستان‌های کشور هنوز به شیوه سنتی اداره می‌شوند

وی به اختیارات رئیس بیمارستان اشاره کرد و گفت: درست نیست که همه اختیارات در بیمارستان در اختیار رئیس بیمارستان باشد و به نظر من باید بیمارستان‌ها به صورت هیات‌امنایی اداره شود.

هاشمی ادامه داد: بیمارستان‌های کشور هنوز به شیوه سنتی اداره می‌شوند و لازم است با اراده قوی، هزینه و جسارت تحولات اساسی در ساختار بیمارستانهای کشور ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه اجرایی و نظارت وجود دارد این است که طول عمر خدمت مدیران محدود است و این مسئله برای نظارت بر کارهای اجرایی مشکل ایجاد می‌کند، باید برای تحول در مدیریت بیمارستان‌ها به صورت سازمان یافته به سمتی حرکت کنیم که مدیران بیمارستان‌ها از تجارب خارج از کشور نیز استفاده کنند و در عین حال اختیارات لازم را به مسئولان بیمارستان‌ها تفویض کنیم.

  •  تعداد بيمارستان‌هاي آموزشي بايد كاهش يابد

هاشمی ادامه داد: اکنون حدود 250 بیمارستان آموزشی در کشور وجود دارد و لازم است برای ارائه خدمات مطلوبتر به مردم تعداد این مراکز کاهش یابد، تعدادی از آنها می‌توانند در هم ادغام شوند و در کل تعداد بیمارستان‌های آموزشی می تواند به 150 بیمارستان کاهش یابد و ضرورتی ندارد یک دانشگاه علوم پزشکی مثل تهران 17 بیمارستان آموزشی داشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه قیمت دلار در سال 90 سه برابر شد، متاسفانه اعتباری که برای بهداشت و درمان اختصاص یافته با توجه به تغییر قیمت دلار و نرخ تورم هنوز به ارزش سال 90 نیست، در حالی که توقع مردم از نظام سلامت بالاست.

وی افزود: با وجود این مشکلات و در حالی که در کشور با کمبود نیروی پزشک متخصص رو به رو هستیم و در چنین شرایطی جامعه پزشکی را مورد انتقاد قرار می‌دهند، در حالی که اگر همین جامعه پزشکی در خدمت سلامت مردم نباشد، چه کسی می‌خواهد گرفتاری‌های مردم را در برابر بیماری‌ها حل کند.

هاشمی ادامه داد: ما قربانی بی‌توجهی‌ها در دوره های گذشته هستیم، بخش آموزش مهمترین سرمایه کشور است که نسبت به آن کم‌توجهی شده است و امیدواریم در برنامه ششم اتفاقات خوبی بیفتد و بی‌توجهی‌های گذشته جبران شود.

وزیر بهداشت گفت: برای بهبود کیفیت خدمات بیمارستان‌ها، تربیت 500 مدیر بیمارستانی آشنا به تراز مالی و مسائل مربوط به درآمد و هزینه ضروری است، اما در گذشته به علت درگیری به امور روزمره به این مسائل مهم کمتر توجه شده است و تاکنون تربیت این مدیران محقق نشده است.

  • آموزش موتور اصلي خدمت و سلامت است

وی افزود: آموزش موتور اصلی خدمت و سلامت است و اگر حق آموزش به درستی ادا نشود در حوزه‌هایی مثل بهداشت و درمان به اهداف تعیین شده در برنامه‌ها نمی‌رسیم و سایر ماموریت‌ها نیز موفقیت آمیز نخواهد بود زیرا بدون داشتن فارغ التحصیلان عالم و علاقه مند نمی‌توان خدمات مناسبی به مردم ارائه کرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: برای اینکه نظام سلامت کارآمدی داشته باشیم باید برای تربیت نیروی انسانی و آموزش اهمیت ویژه ای قائل شویم و باید بدانیم که اگر در بیمارستان‌های کشور پزشکان، پیراپزشکان داروسازان عالم و با مهارت کافی حضور نداشته باشد، بیمارستان‌ها درآمدزایی کافی نخواهند داشت.

هاشمی همچنین به اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: حاصل اجرای این طرح رضایتمندی بیشتر مردم از خدمات سلامت است. گرچه در ادامه این طرح جای ارتقا وجود دارد و به خصوص در حوزه بهبود آموزش و افزایش مهارتهای نیروهای بهداشتی و درمانی کارهای بیشتری باید انجام شود، البته من به آینده بهتر امیدوار هستیم.

کد خبر 360482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha