چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: عبدالله گل رئیس‌جمهوری ترکیه از روز چهارشنبه هفتم نوامبر (16 آبان) سفری را به آذربایجان آغاز کرد که اولین سفر رسمی او در این سمت به این کشور است.

این سفر همزمان با سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به آمریکا صورت گرفته و به همین دلیل چندان مورد توجه رسانه‌های جهان قرار نگرفته است. اما ترکیب هیات بلند پایه همراه گل و همچنین سخنان مقامات 2 کشور پیش از این سفر نشان دهنده اهمیت آن برای روابط آذربایجان و ترکیه و همچنین کل معادلات منطقه است.

روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان نزدیک به 7 سال دچار وقفه و رکود شده بود اما با به قدرت رسیدن دولت عدالت و توسعه در ترکیه که جنس متفاوتی نسبت به دولت‌های قبلی در این کشور دارد و در پی تغییرات کلی در سیاست خارجی ترکیه، روابط این کشور با آذربایجان هم دچار تحول شده است.

روزنامه زمان چاپ ترکیه درباره این سفر نوشت در هیات همراه عبدالله گل در این سفر علاوه بر تعداد زیادی بازرگان برای گسترش روابط تجاری دو طرف، چند وزیر کابینه هم حضور دارند.

یکی از موضوعاتی که در این دیدار درباره آن گفت‌وگو می‌شود، خط لوله باکو، تفلیس، جیحان است. این خط لوله به ملاحظات اقتصادی، سیاسی، مهندسی و امنیتی در سه کشور آذربایجان، ترکیه و گرجستان بستگی دارد. این خط لوله 1800 کیلومتری چندی پیش با حضور روسای جمهوری این 3 کشور افتتاح شد.

اکنون دو کشور آذربایجان و ترکیه به‌دنبال مرحله دوم این طرح یعنی خط لوله گاز باکو، تفلیس، جیحان تا پایان سال‌جاری میلادی هستند. نفتی که از آذربایجان پمپاژ می‌شود اکنون از طریق بندر جیحان به بازار جهانی می‌رسد. نفت قزاقستان هم از آسیای میانه با کامیون به باکو می‌رسد و از طریق خط لوله باکو، تفلیس، جیحان به بازار جهانی می‌رود.

احداث خط لوله کارس، تفلیس، باکو، یکی دیگر از موضوعاتی است که در مذاکرات سران دو کشور آذربایجان و ترکیه درباره آن گفت‌وگو می‌شود. مطالعات درباره این خط آهن انجام شده و قرار است بعد از نهایی شدن توافق‌ها، پایه‌های این خط آهن در چند ماه آینده مستقر شود. قرار است این خط آهن پیش تر رفته و به چین کشیده شود. به این ترتیب محموله‌هایی که از چین فرستاده می‌شوند از راه قزاقستان، آذربایجان و ترکیه به اروپا و حتی انگلستان می‌رسد.

روابط اقتصادی ترکیه و آذربایجان روابط گسترده‌ای است. چندی پیش شرکت نفت دولتی آذربایجان شرکت نفتی پت کین ترکیه را خریداری کرد. دو کشور آذربایجان و ترکیه این اقدام را یک حرکت اقتصادی و راهبردی خوانده‌اند. وزیر خارجه آذربایجان در آستانه سفر عبدالله گل به این کشور ابراز امیدواری کرده‌است که این سفر اقداماتی از قبیل ادغام این دو شرکت نفتی را بیشتر کند.

کشور آذربایجان به گفته ناظران منطقه به سرعت در حال تحول است. گاه مردم این کشور از این تحولات سریع و پرشتاب جا می‌مانند. سفیر آذربایجان در کشور ترکیه به مناسبت دیدار گل از کشور آذربایجان با مطبوعات ترک گفت‌وگویی کرده و در این گفت‌وگو این تغییرات پرشتاب را تأیید نموده است.

او گفته است که هر چند وقت یک بار که به کشورش می‌رود متوجه یکی از این تغییرات بزرگ می‌شود. بسیاری در آذربایجان این تغییرات را نتیجه نزدیک شدن کشور آذربایجان به غرب در اثر پیگیری سیاست‌های الهام علی‌اف می‌دانند.

ترکیه در این میان به‌عنوان پلی میان آسیای میانه و اروپا نقش مهمی در این تغییرات داشته است. حیدر علی‌اف رئیس‌جمهوری پیشین آذربایجان زمانی 2 کشور ترکیه و آذربایجان را یک ملت با 2 دولت توصیف کرده‌بود. در حال حاضر 2 میلیون آذری در ترکیه زندگی می‌کنند که این تعداد شامل دانشجویان، بازرگانان، هنرمندان و کارگران می‌شود.

کد خبر 36035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز