یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: آنتیلوپ گونه‌ای که به عنوان گونه منقرض شده در طبیعت محسوب می‌شد،‌ حالا دوباره در چاد احیا شده و اولین بره آنتلیوپ متولد شده در طبیعت نیز حالش خوب است.

Antilop

به لطف عمليات احيا، دوباره يك دوجين آنتيلوپ در طبيعت كشور چاد در آفريقاي مركزي زندگي مي‌كنند. از قرن نوزدهم به بعد ديگر حيواناتي با شاخ‌هايي باابهت نه در حيات وحش، بلكه فقط در اسارت ديده شده‌اند. آنها آن زمان در شمال آفريقا گسترده بودند و بعد جمعيت كوچكي از پستانداران را در مركز صحرا تشكيل دادند.

پس از آن كه در ماه اوت سال 2016، 23 آنتيلوپ در ذخيره‌گاهي به وسعت 80000 كيلومترمربع در بيابان رهاسازي شدند، 23 نمونه بعدي هم اين روزها در طبيعت رها شده‌اند. «يارِد اشتاباخ»، يكي از مديران اين پروژه و زيست‌شناس پارك ملي «اسميتسونيان» و موسسه حفاظت از محيط زيست واشنگتن مي‌گويد: "تا كنون همه برنامه‌ها با موفقيت پيش رفته است. ما به زودي اميدوار به ديدن بره‌هاي ديگر هستيم."

  • شكار انسانيِ منجر به انقراض در طبيعت

«اشتاباخ» مي‌گويد: "ما حيوانات را از طريق GPS زير نظر داريم و آنها را رصد مي‌كنيم." درست چند روز بعد از رهاسازي، گله 60 كيلومتر دورتر ديده شد. "آنها عادي رفتار مي‌كنند، با خواب بعدازظهر طولاني مخصوص فصل خشك سال."

در مجموع در طول سال آينده 300 تا 500 حيوان رهاسازي خواهند شد. "اين كمترين اقدام براي اين است كه آنتيلوپ‌ها بتوانند در طبيعت زندگي كنند."

آنتیلوپ

مسلما ديگر دشمناني چون يوزپلنگ‌ها و شيرها در منطقه آنتيلوپ‌هاي گياه‌خوار وجود ندارد و مردم هم از بازگشت حيوانات هيجان‌‍زده هستند. "بزگ‌ترين تهديد اين است كه اين حيوانات يك روز دوباره به خاطر شاخ‌هايشان شكار شوند.

پيش از انقراض اين گونه در طبيعت، آنها از سوي اتومبيل‌ها و هواپيماها هدف قرار مي‌گرفتند، چون در بيابان امكان اين كه حيوانات خود را پنهان كنند، وجود نداشت."

«اشتاباخ» اضافه مي‌كند: "يك چنين عمليات احيا در زميني نامحصور منحصر به فرد است." در تمام دنيا حدود 6000 تا 10000 حيوان كه بيشترشان در امارات متحده عربي هستند، در اسارت زندگي مي‌كنند كه اين تعداد شامل 40 الي 50 گونه مي‌شود كه در دهه شصت از منطقه چاد نجات داده شده‌اند.

  • منبع: اشپيگل آنلاين
کد خبر 360300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha