چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

آمنه فرخی: دوازدهمین دوره جایزه بین‌المللی ژانر وحشت توسط انجمن نویسندگان ادبیات وحشت برگزار و برترین آثارادبی در بخش‌های مجموعه داستان کوتاه، رمان، داستان‌‌بلند و نیمه‌بلند و ... در ژانر وحشت برگزیده و به جهانیان معرفی شد.

جشنواره کتاب ادبیات وحشت هر سال با تشکیل هیاتی از منتقدان و نویسندگان فعال در ژانر وحشت از جمله ادوارد برایانت، آن کندی، هانک واگنر و ... برگزار می‌شود. این هیات آثار ارائه شده به انجمن را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و از میان آنها تعدادی را به عنوان آثاری که اجازه شرکت در جشنواره را دارند به مخاطبان معرفی می‌کند. سپس آرای هیات داوران منتخب از افراد ذکر شده و اعضای منتخب انجمن به علاوه آرای خوانندگان کتابهایی که از طریق نظرسنجی اینترنتی در این داوری شرکت کرده‌اند، شایسته‌ترین کتاب را در بخش‌های مختلف ادبیات ژانر وحشت که مستحق دریافت جایزه بهترین است ، انتخاب و معرفی می‌کند.

« مشکی پایه»  مجموعه داستان کوتاه «تری دولینگ» نویسنده استرالیایی،«بی‌عیب و نقص» آخرین رمان «کنراد ویلیامز» ، «جعبه» داستان کوتاه «استفان گالیجر»، «جاده قدیمی شمال» داستان نیمه بلند «پل فیچ»و «مزرعه تاریک» داستان بلند «نورمن پاتریک» از جمله  برگزیدگان هیات داوران انجمن نویسندگان ژانر وحشت – نوامبر2007-  است.
 انجمن نویسندگان ژانر وحشت در سال 1995 فعالیت خود را به منظور به رسمیت شناختن  ژانر وحشت در حوزه ادبیات و حمایت ازآثار نویسندگانی که در ژانر وحشت یا فانتزی‌سیاه  قلم می‌زنند، آغاز کرده و هر ساله جشنواره‌ای را با هدف معرفی بهترین اثر و تشویق نویسندگان جوان برگزار می‌کند.

دکتر تری دولینگ، نفر اول برگزیده از سوی داوران این انجمن در بخش مجموعه‌ داستان کوتاه  که در پایان‌نامه دکترایش به موضوع « نویسندگی خلاق و شیوه‌های جدید روایت در ادبیات وحشت» پرداخته، پس از دریافت تندیس جشنواره می‌گوید: برای من و کشورم برگزیده شدن در این جشنواره ارزش زیادی دارد و قطعا موجب تشویق و حرکت دیگر نویسندگان کشورم در حوزه ادبیات وحشت می‌شود. امسال علاوه بر اینکه  « مشکی پایه» دولینگ به عنوان برترین مجموعه داستان کوتاه برگزیده شد، داستان کوتاه « متقلب کوچک» وی نیز کاندیدای دریافت جایزه بهترین داستان کوتاه را کسب کرد اما موفق به رقابت با «جعبه» استفان گالیجر نشد.

«گلن هرشبرگ » با مجموعه داستان « ابلهان آمریکایی» و  « استفن کینگ»  با رمان «‌داستان لیسی» و « ‌ویل الیوت»  با رمان «سیرک خانواده‌ پیلو» از دیگر افرادی بودند که کاندیدای دریافت بهترین جایزه در بخش‌های « مجموعه داستان» و « رمان» این جشنواره بودند که در کسب تندیس برترین اثر ادبی ناکام ماندند.

علاوه برآثار ادبی مذکور، نشریه «زیرزمین» در بخش نشریات منتشر شده در ژانر وحشت توسط «بیل شفرد» و گزیده آثار ژانر وحشت  با نام « ارباب رازور» گرد‌آوری شده توسط « بیل شفرد» و «ویلیام شان» نیز از انتخاب‌های دیگر هیات داوران در بخش برترین آثار  بودند.
در این مراسم همچنین از سوی انجمن بین‌المللی نویسندگان ژانر وحشت، «رمزی کمپل» به‌عنوان یک اسطوره‌  زنده و ماندگار در ادبیات وحشت مورد تقدیر قرار گرفت. او این روزها یکی از فعال‌ترین و پرکارترین نویسندگان ژانر وحشت محسوب می‌شود. اولین مجموعه‌های داستان کوتاه کمپل در این ژانر «ساکنان دریاچه» و «اهریمن روشنایی» در سال‌های 1965و 1973 و اولین رمان وی« عروسکی که مادرش را بلعید»  در سال 1976منتشر شده است.

رمزی کمپل تا به امروز تعداد زیادی رمان و بالغ بر 100 داستان کوتاه در ژانر وحشت به علاقه‌مندان این حوزه ارائه کرده است. یکی از ویژگی‌های آثار او این است که خواننده از لحاظ طرح، شخصیت‌ها، زمان و مکان و نوع تهدیدهای داستانی در هر داستان با سوژ‌ه‌های  متنوع و فضاهای  بسیار جذاب روبه رو است.سیزدهمین دوره از این جشنواره در بخش‌های داستان (کوتاه، بلند و نیمه‌بلند)، رمان، مجموعه‌داستان، نشریات، گزیده‌آثار ، آثار غیرادبی، داستان‌های مصور‌و ...  در  نوامبر   2008 در نیویورک برگزار می‌شود.

کد خبر 36023

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز