شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پهپاد‌های آینده شاید دیگر به حشرات شباهتی نداشته باشند، بلکه خود حشره باشند، یا ترکیبی از حشره و پهپاد که بتوان آنها را کنترل و هدایت کرد.

روبات

براساس گزارش ديسكاوري، پروژه ايجاد هيبريد حشره-پهپاد طرحي مشاركتي است كه توسط شركت تحقيقاتي دراپر و لابراتوار ژنيلا در موسسه پزشكي هاوارد هاگز ارائه شده‌است، شامل استفاده از يك كوله‌پشتي كوچك الكترونيك براي هدايت حشراتي مانند سنجاقك با استفاده از سيگنال‌هاي دوربرد است.

روبات

هدف از اجراي اين پروژه استفاده از سنجاقك‌ها براي انجام عمليات تجسسي يا عملياتي مفيد‌تر، مانند گره‌افشاني هدايت شده توسط گروهي از سنجاقك‌ها يا زنبورهاي هيبريدي خواهد بود.

اگرچه هنوز اين حشرات هيبريدي به پرواز درنيامده‌اند،‌ اما چيزي تا برقراري ارتباط ميان قطعات الكترونيكي و سلول‌هاي مغز حشرات باقي نمانده‌است تا به اين شكل كنترل حركان اين موجودات به دست دانشمندان بيافتد.

اين اولين‌باري نيست كه از سنجاقك‌ها به عنوان مدلي براي پرواز استفاده مي‌كنند. پيش از اين نيز با الهام از اين حشرات روباتي ساخته شده‌است. ديگر گروه‌ها نيز به واسطه تزريق ژن به درون سلول‌هاي مغز حشرات و استفاده از پالس‌هاي نوري توانسته‌بودند رفتار حشرات را كنترل كنند.

دليل استفاده از سنجاقك‌ها در اين پروژه مشخص بودن الگوي پرواز اين حشره و داشتن نورون‌هاي بزرگتر نسبت به ديگر حشرات است. محققان اميدوارند تا سال آينده بتوانند اتصال ميان تراشه‌هاي الكترونيكي و سلول‌هاي مغز اين حشره را برقرار سازند. 

کد خبر 360153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha