چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

محمد کرباسی: «دوستان نمی‌گذارند دوستشان در مستی رانندگی کند. اوباما و کری اعتقاد داشتند که اسرائیل مست پشت فرمان نشسته است»؛ شاید مفهوم این جمله توماس فریدمن، ستون نویس نیویورک‌تایمز چند روز قبل از مراسم تحلیف دونالد ترامپ را حالا که کمتر از یک هفته از ورود او به کاخ سفید گذشته بتوان به خوبی درک کرد.

با آغاز رياست‌جمهوري ترامپ مقام‌هاي رژيم صهيونيستي احساس مي‌كنند بال و پر گرفته‌اند و مجموعه‌اي از اقداماتي را عليه فلسطيني‌ها شروع كرده‌اند كه بسياري از آنها هيچ وقت قابل برگشت نخواهند بود. درحالي‌كه در‌ماه پاياني رياست‌جمهوري باراك اوباما با صرف‌نظر كردن آمريكا از حق وتو قطعنامه‌اي تاريخي عليه شهرك‌سازي‌ها و اشغالگري اين رژيم در شوراي امنيت تصويب شد اما حالا اسرائيلي‌ها طوفاني از اقدامات عليه فلسطيني‌ها را آغاز كرده‌اند.

درحالي‌كه ترامپ از انتقال سفارت آمريكا به بيت‌المقدس حرف زده، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي 3روز پس از شروع رياست‌جمهوري ترامپ اعلام كرد كه اين رژيم 2هزار و 500خانه جديد را در موج جديدي از شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني مي‌سازد. روز گذشته هم دادگاه عالي اسرائيل حكم داد كه اين رژيم مي‌تواند خانه‌هاي فلسطيني‌ها را در مسير ساخت و سازهاي خود در كرانه‌باختري با خاك يكسان كند. مدت‌هاست كه رژيم صهيونيستي در تلاش است با خراب كردن خانه‌هاي فلسطيني‌ها و شهرك‌سازي‌هاي جديد اشغالگري خود را همچنان ادامه دهد. حالا مقام‌هاي رژيم صهيونيستي علاوه بر اين اقدامات از امكان ضميمه كردن مناطق بيشتري از كرانه‌باختري حرف مي‌زنند و به سمت اشغال كامل بيت‌المقدس و حتي نوار غزه مي‌روند.

آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي حرف از حمله جديد به نوار غزه زده و احتمال اشغال اين منطقه را رد نكرده است. او در يك كنفرانس به جامعه جهاني و ابرقدرت‌هاي جهان توصيه كرده كه مسئله نزاع اسرائيل- فلسطين را فراموش كنند و در اين رابطه مداخله‌اي نداشته باشند. ليبرمن در سخنان خود با اعلام اينكه در نبرد بعدي با فلسطيني‌ها حملات اسرائيل آنقدر ادامه پيدا خواهد كرد تا طرف مقابل پرچم تسليم را بلند كند، گفت: اگر يك چهارم نوار غزه مورد نياز باشد اين يك چهارم را اشغال مي‌كنيم؛ اگر بيشتر لازم بود، بيشتر.

در اين شرايط كه دولت قبلي آمريكا حداقل به زبان، اقدامات غيرقانوني اين رژيم را محكوم مي‌كرد‌ شان اسپايسر، سخنگوي جديد كاخ سفيد در نشست خبري خود در مقابل سؤال‌خبرنگاران در اين‌باره سكوت كرد و تنها گفت: اسرائيل همچنان هم‌پيمان بسيار مهمي براي آمريكاست. ترامپ مي‌خواهد به اسرائيل نزديك‌تر شود تا دستيابي اسرائيل به احترام تمام و كمال در خاورميانه تضمين شود. ما با نخست‌وزير صحبت خواهيم كرد.

سازمان ملل و اتحاديه اروپا اقدام‌هاي اخير رژيم صهيونيستي را محكوم كرده‌اند اما در عمل كسي نتوانسته جلوي دهن‌كجي‌هاي اسرائيل را بگيرد. منابع نزديك به دولت آمريكا مي‌گويند راننده مستي كه فريدمن از آن گفته بود اين روزها مركب تندرويي هم پيدا كرده كه بدون ديدن سدي افسارگسيخته با آن مي‌تازد.

کد خبر 359990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha