چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

با گردهمایی حدود ۶۰۰ نفر از کسبه ساختمان پلاسکو و مصوبه شش‌بندی دولت، شمارش معکوس برای استقرار موقت واحدهای صنفی و رفع مشکلات خسارت‌دیدگان پلاسکو آغاز شد.

پلاسکو

وقوع حادثه ساختمان پلاسكو علاوه بر خسارات جاني جبران‌ناپذير، سرنوشت كسبه مستقر در حدود 600پلاك تجاري در اين مركز تجاري و كارگران را به دغدغه‌ اصلي آنها در بازار شب عيد امسال تبديل كرده است؛ كسبه‌اي كه همه كالاها، ماشين‌آلات، سرمايه و مغازه‌هاي خود را از دست داده‌اند؛

كسبه‌اي كه علاوه بر برخي اخبار منتشر شده مبني بر آمادگي برخي افراد خير و دستگاه‌ها، براي اسكان موقت و رايگان و تداوم كسب و كار خود در بازار شب عيد، قبلا حتي گزينه ادامه فعاليت شب عيد خود در همان 4طبقه باقيمانده ساختمان پلاسكو به شكلي موقت را هم مطرح كرده بودند. در نهايت اين كسبه در گردهمايي 600نفره خود به بررسي روند پيگيري مشكلات خود پرداختند. از سوي ديگر هيأت دولت در نشست ديروز خود 6تصميم براي جبران خسارت و حمايت از اصناف و كارگران واحدهاي خسارت‌ديده از آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو اتخاذ كرد.

چهارشنبه‌شب هفته جاري، صاحبان سرقفلي و مستأجران مجموعه پلاسكو كه حدود ۶۰۰ نفر بودند، در مسجد هدايت گرد هم آمدند تا با طرح 3موضوع اصلي از آخرين وضعيت واحدهايشان مطلع شده، ديدگاه‌هاي خود را در ارتباط با مسائل مختلف بيان كنند و از پيگيري افرادي كه به‌عنوان نماينده كسبه انتخاب شده بودند، مطلع شوند.

  • استقرار واحدهاي موقت فروش تا چند روز آينده

در جلسه‌ روز گذشته كسبه ساختمان پلاسكو، صاحبان ۵۷۰ پلاك كه حدود ۶۰۰ نفر بودند، دور هم جمع شدند. در اين نشست گروه نه‌نفره‌اي كه پيش از اين به‌عنوان نمايندگان كسبه انتخاب شده بودند، از اختصاص يافتن مكاني طي چند روز آينده براي استقرار واحدهاي فروش خبر دادند.

تأكيد بر از بين نرفتن سرقفلي پلاسكو مسئله ديگري بود كه در جلسه مذكور به آن اشاره و تأكيد شد كه اين مجموعه به‌عنوان يكي از شناخته‌شده‌‌ترين اماكن خريد و فروش پوشاك مردانه در ايران مطرح است و به‌طور حتم از بين رفتن برند آن تبعات زيادي براي صاحبان سرقفلي و نيز مستأجران آن خواهد داشت. در اين نشست دغدغه‌ها و مشكلات پيش آمده براي مستأجران اين مجموعه كه واحدهاي خود را از صاحبان سرقفلي اجاره كرده بودند نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در نهايت يك نفر به‌عنوان نماينده مستأجران به گروه نه نفره نمايندگان كسبه پلاسكو اضافه شد تا مطالبات آنها را پيگيري كند.

  • مصوبه شش‌بندي هيأت دولت

هيأت وزيران تصميماتي براي جبران خسارت و حمايت از اصناف و كارگران خسارت‌ديده گرفت.
1- مطالبات بانك‌ها از واحدهاي ساختمان پلاسكو به‌مدت 2سال استمهال و علاوه بر بخشش كليه جرايم و هزينه ديركرد 50درصد سود تسهيلات مذكور توسط بانك‌ها و 50درصد باقيمانده نيز توسط دولت تأمين و پرداخت شود.

2- وزارت كار همه افراد بيكار بيمه‌شده را كه قبلاً در ساختمان پلاسكو اشتغال به‌كار داشته‌اند را به‌مدت 4‌ماه تحت پوشش بيمه بيكاري قرار دهد و حقوق دي‌ماه آنان را پرداخت كند.

3- كليه شاغلاني كه داراي بيمه نيستند با شناسايي از طريق اتاق اصناف، توسط وزارت كار مثل بيمه‌شده‌ها به‌مدت 4‌ماه از دي تا فروردين از حداقل دستمزد و ساير مزايا برخوردار شوند.

4- بدهي بيمه كارفرمايان پس از بخشيدن جرايم تأمين اجتماعي به‌مدت 5سال تقسيط شود.

5- به كارفرمايان آسيب‌ديده پلاسكو تا مبلغ 300ميليون تومان تسهيلات بانكي با سود حداكثر 18درصد پرداخت و پس از يك سال تنفس در 36‌ماه بازپرداخت شود.

6- بدهي‌هاي مالياتي واحدهايي كه براثر آتش‌سوزي، بيش از 50درصد اموال آنها از بين رفته است، با معرفي اتاق اصناف، تا پايان عملكرد سال 1394بخشوده شود. شركت‌هاي بيمه تا پايان بهمن‌ نسبت به بررسي خسارت بيمه‌شدگان اقدام و كل خسارت‌هاي تعهد شده را پرداخت كنند.

کد خبر 359981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha