شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید درباره امکان تاخیر انداختن در مرگ، نشان می‌دهد بدن پس از مرگ به فعالیت‌های ترمیمی خود ادامه می‌دهد.

مرگ

براساس گزارش ديسكاوري، اين مطالعه شگفت‌انگيز كه حقايق قابل توجهي را آشكار ساخته‌است مي‌گويد حتي پس از آنكه مرگ فردي رسما اعلام مي‌شود، حيات در بدن او ادامه دارد.

براساس اين تحقيق كه فعاليت‌هاي پس از مرگ را در بدن انسان دنبال كرده‌است، بروز ژن، زماني كه اطلاعات ذخيره شده در DNA به ساختارهايي براي ايجاد پروتئين يا ديگر مولكول‌ها تبديل مي‌شوند، در برخي موارد پس از مرگ افزايش پيدا مي‌كند.

به گفته محققان دانشگاه آلاباما،‌زماني كه ارگانيزمي مي‌ميرد،‌تمامي سلول‌هاي آن نمي‌ميرند، سلول‌هاي مختلف طول‌عمر، حد فاصل بين دو نسل و سطح مقاومت متفاوتي در برابر استرس شديد دارند. در واقع، برخي از سلول‌ها پس از مرگ ارگانيزم،‌براي زنده ماندن مبارزه مي‌كنند. به بياني ديگر،‌برخي از سلول‌ها از جمله سلول‌هاي بنيادين پس از مرگ ارگانيزم تلاش مي‌كنند خسارت وارد شده را ترميم كرده و دوباره به حيات بازگردند.

دانشمندان با مطالعه روي زبرافيش‌ها و موش‌ها به اين نتيجه رسيدند كه اين پديده، گرگ و ميش مرگ، در تمامي جانداران،‌از جمله انسان رخ مي‌دهد. رونوشت ژنتيكي، اولين قدم از فرايند بروز ژن كه در آن بخش‌هايي از DNA در RNA كپي مي‌شود،‌ فرايندي كه با استرس، مقاومت، التهاب، سرطان و ديگر عوامل در ارتباط است،‌در بدن افزايش پيدا مي‌كند، و اين رويداد ممكن است چند ساعت يا چند روز پس از مرگ ادامه داشته باشد.

جالب‌تر اينكه رونوشت ژنتيكي مرتبط با رشد جنيني نيز در اين دوره افزايش پيدا مي‌كند،‌درست مانند اينكه بخش‌هايي از بدن در زمان رو به عقب حركت كنند و ويژگي‌هاي سلولي از خود نشان دهند كه به دوران اوليه رشد انسان تعلق دارد.

از سويي ديگر، محققان براي سال‌ها متوجه اين موضوع شده‌بودند كه گيرنده‌هاي اندام‌هاي پيوندي، از جمله گيرندگان كبد، در معرض ابتلا به سرطان قرار مي‌گيرند، و اكنون محققان در اين پژوهش جديد به اين احتمال را مي‌دهند كه ميان پديده گرگ و ميش مرگ و رونوشت ژنتيكي و افزايش ابتلا به سرطان در ميان بيماران پيوندي ارتباطي وجود دارد. از اين رو نتايج اين مطالعه را در پيشگري از ابتلا به سرطان در اين بيماران كارامد مي‌دانند،‌اگرچه بايد مطالعات بيشتري درباره آن صورت گيرد.

کد خبر 359926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha