همشهری آنلاین: دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی با بیان این که تا سال ۱۴۰۴ باید ۱.۸ درصد از میزان کل انرژی‌های کشور از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود، گفت: بر این اساس ۱۰ هزار مگاوات انرژی مورد نیازاز طریق سوخت‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

برنامه کشور برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر تا ۱۴۰۴

به گزارش ایسنا، سیروس وطنخواه در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان این که کشور ما طبق آمارهای جهانی، غنی از منابع فسیلی و نیز منابع تجدیدپذیر است، افزود: چالش جدی کشور در بخش‌هایی چون مدیریت انرژی و استفاده حداکثری و به جا از انواع این انرژی‌ها است و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای نمایانگر حرکت دنیا به سمت همگرایی و تمرکز جهت رفع چالش‌های توسعه فناوری است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که برای توسعه فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز به همکاری متخصصان حوزه‌های مختلف چون برق، مکانیک، مدیریت، اقتصاد داریم، اظهار کرد: علاوه بر آن لازم است ضمن توجه به توسعه محیط زیست، به توسعه اقتصاد نیز توجه داشت تا کشور در مسیر توسعه پایدار با سرعت بیش‌تر حرکت کند.

وطنخواه با اشاره به فعالیت 100 شرکت دانش بنیان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی 2 سال پیش سند توسعه دانش بنیان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را تصویب کرد که به موجب آنها 1.8 درصد از میزان کل عرضه انرژی کشور در سال ۱۴۰۴ باید از منابع تجدیدپذیر تامین شود که در این میان در حدود 10 هزار مگاوات سهم برق تجدیدپذیر و 10 هزار مگاوات سهم سوخت تجدیدپذیر است.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی خاطرنشان کرد: قرار نیست این ستاد به تنهایی مجری اقدامات و راهبرد موجود در سند باشد؛ چرا که این مساله باید با مشارکت تمامی فعالان اصلی این حوزه انجام شود.

در این مراسم همچنین محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت نیز در این مراسم با بیان این که انرژی‌های تجدیدپذیر سال‌هاست در سطح بین‌المللی شروع به کار کرده و در بسیاری از کشورها نیز پیشرفت زیادی داشته است، گفت: یکی از دلایل عدم پیشرفت ما در ایران وجود منابع فسیلی بسیار ارزان قیمت است از این رو ضرورت استفاده از منابع تجدیدپذیر اثبات شده و لازم است کشور ما نیز به این سمت حرکت کند.

برخورداری با بیان این که برای رواج این امر در کشور از چند وجه لازم است به موضوع توجه کنیم، یادآور شد: سیاستگذاری جدی به عهده مسئولین دولتی است و دانشگاه وظیفه فراهم‌سازی بسترهای دانشی لازم، ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه فناوری و تلاش‌های فرهنگی و اجتماعی برای فرهنگسازی را به عهده دارد. دانشگاه سهم خود را به خوبی انجام می‌دهد و لازم است سازمان‌های مرتبط نیز تلاش خود را بیش‌تر کنند.

وی از آمادگی این دانشگاه در جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: امکاناتی در اطراف تهران از طرف دانشگاه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت تا مزارع خورشیدی و سایر حوزه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر احداث شود.

کد خبر 359881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha