دامپزشک سایت نگهداری کوشکی و دلبر در پردیسان (۲ یوزپلنگ در اسارت) گفت: امید به بارداری طبیعی دلبر هنوز وجود دارد اما در صورت محقق نشدن مجبور هستیم به لقاح مصنوعی روی آوریم.

یوزپلنگ

ايمان معماريان در گفت‌وگو با ايرنا افزود: زمان جفت‌گيري يوزپلنگ‌ها برخلاف ديگر گربه‌سانان مشخص و كاملا فصلي نيست و ممكن است يوز ماده در هر فصلي آمادگي جفت‌گيري پيدا كند؛ از اين‌رو تمام رفتارهاي اين دو يوز در تمام ساعات روز كنترل و ثبت مي‌شود تا متوجه زمان آمادگي آنها براي جفت‌گيري شويم.

وي با اشاره به اينكه يك‌بار دلبر به‌طور طبيعي باردار شده است، گفت: دلبر نتوانست جنين را نگه دارد، از اين‌رو حالا با همكاري مؤسسات معتبر اروپايي از كشورهاي فرانسه و آلمان، دنبال لقاح مصنوعي هستيم اما هنوز وارد فاز عملياتي نشده‌ايم.

اين دامپزشك حيات‌وحش تأكيد كرد: زماني از روش‌هاي مصنوعي استفاده مي‌كنيم كه ديگر شانس روش طبيعي از دست رفته باشد؛ البته بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه در صورت لقاح مصنوعي شانس بارداري طبيعي كم و كمتر مي‌شود. وي با اشاره به وضعيت كنوني يوزپلنگ‌ها در طبيعت گفت: حتي اگر دلبر با لقاح مصنوعي هم باردار شود اين اتفاق كمك بزرگي به جلوگيري از انقراض نسل اين گربه‌سان نخواهد كرد. درعين حال باتوجه به شرايط كنوني يوزپلنگ‌ها اين روند اهميت پيدا كرده است. وي تأكيد كرد: براي اينكه نسل يوزپلنگ حفظ شود بايد در طبيعت اين كار انجام شود و هنوز اين شانس كه يوزها را در طبيعت حفظ كنيم، وجود دارد.

معماريان با بيان اينكه با توجه به شرايط كوشكي و دلبر، هنوز اميد بارداري طبيعي دلبر وجود دارد، گفت: در حال انجام يكسري كنترل‌هاي رفتاري روي اين دو گربه‌سان هستيم، آنها را از هم جدا نگه مي‌داريم تا نحوه بو‌گيري و برقراري ارتباط آنها را كنترل كنيم و در تلاشيم با دريافت علائم رفتاري آنها، در فرصت مناسب دوباره آنها را به هم معرفي كنيم تا شانس جفت‌گيري طبيعي را از دست ندهيم.

وي با اشاره به اهميت حفظ نسل يوزپلنگ‌ها اظهار كرد: روش‌هاي مصنوعي مانند تلقيح مصنوعي، رشد جنين در خارج از رحم و يا حتي رحم اجاره‌اي در يك يوز يا گربه‌سان ديگر هم وجود دارد كه تمام اينها با كارشناسان بين‌المللي در حال بررسي است.

كوشكي و دلبر 2 يوزپلنگ نر و ماده‌اي هستند كه به‌ترتيب 10آذر 93از پناهگاه حيات وحش مياندشت و 11آذر 93از ذخيره‌گاه زيست‌كره توران با هدف تكثير در اسارت و انجام تحقيقات روي رفتار گربه‌سانان به پارك پرديسان منتقل شدند.

كوشكي، يوزپلنگ نر، بهمن‌ماه 1386در 4ماهگي و دلبر يوزپلنگ ماده، فروردين 1390 در 3ماهگي به اسارت درآمدند كه بعد از اين و با توجه به اهميت حفاظت از اين‌گونه‌هاي ارزشمند و در خطر انقراض‌بودن آنها، معاونت محيط‌زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست با همكاري اداره كل استان سمنان اقدام به ايجاد مركز تكثير يوزپلنگ كرد.

بر اين اساس در خرداد 1390نخستين طرح ايجاد مركز تكثير ارائه و در شهريور 1391اين طرح براي «‌شان مك كويين» كارشناس ايرلندي گربه‌سانان ارسال شد و وي نظر نهايي خود را روي اين طرح ارائه داد كه از تيرماه همان سال كار ساخت اين مركز تحقيقاتي در پارك پرديسان آغاز شد.

کد خبر 359742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha