دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سعودی ها از طریق صحنه‌آرایی جدید تلاش می‌کنند زمین بازی موردنظر خود را برای ایالات متحده تحت رهبری ترامپ تعریف کنند

عربستان

در ارتباط با محکومیت 30نفر از شهروندان شیعه‌ي عربستان و پیوند دادن آن با اتهام تکراری جاسوسی برای ایران، چند نکته مطرح است:
1-همزمانی اعلام حکم متهمان با دیدار نخست‌وزیر انگلیس از کشورهای عربی؛ اعلام حکم اعدام 15نفر از معترضان شیعه‌ي عربستان توسط رژیم سعودی که سیاسی بودن اتهامات آن‌ها کاملا محرز است با دیدار دو روزه‌ي «ترزا می» از کشورهای حوزه‌ي خلیج‌فارس و دیدارش با پادشاه سعودی همزمان شد.

این همزمانی برای نخست‌وزیر بریتانیا و کشورش که بلندگوهای حقوق بشری آن‌ها دائما علیه ایران روشن است به اعتقاد ناظران واقعا شرم‌آور بود؛ ترزا می‌ که با نادیده گرفتن نقض گسترده‌ي حقوق‌بشر در عربستان برای فراهم کردن زمینه‌ي فروش تسلیحات به این کشورها آمده بود، هیچ‌گونه اشاره‌ای به اعدامیانی که عربستان به‌مناسبت حضور وی در منطقه پیشکش کرده بود، نکرد.

شدت وقاحت رفتار نخست‌وزیر انگلیس به‌گونه‌ای بود که در واكنش به اظهارات جانسون وزیرخارجه‌ي انگلستان که جملاتی علیه عربستان گفته بود، سخنان وزیرخارجه‌اش را نظر شخصی وی توصیف کرد.

سعودی‌ها هم با آگاهی از میزان رغبت انگلیسی‌ها به تعامل با آن‌ها در دوره‌ي پس از خروج بریتانیا از اتحادیه‌ي اروپا، تلاش کردند تا شرایط تحکیم روابط با این کشورها را از نزدیک و به‌طور عینی برای نخست‌وزیر ترزا می ‌ترسیم کنند

شرایطی که کشورهای عربی در قالب آن می‌توانند حقوق بشر را آشکارا نقض کنند و مدعیان حقوق بشر همچون انگلیس هم حق‌السکوت خود را از كنار تجارت اسلحه دریافت خواهند کرد.

2-سکوت محافل حقوق بشری غرب و رفتار دوگانه؛ اعلام حکم اعدام شهروندان عربستانی به اتهامات سیاسی، بار دیگر رفتار دوگانه‌ي نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و غربی در مقابل ایران و رژیم‌های عربی را به نمایش گذاشت.

صراحت این رفتار دوگانه به‌گونه‌ای بود که شبکه‌ي بی‌بی‌سی هم به این موضوع پرداخته و گزارشی را به این موضوع اختصاص داد و نوشت «چطور این تعداد از افراد به یکباره و با یک اتهام واهی که جاسوسی برای ایران بیان شده، توسط حکومت وهابی آل‌سعود به اعدام محکوم شده‌اند و جانشان در خطر است

اما هیچ‌کدام از کشورهای غربی، به‌ویژه کشورهای همیشه مدعی حقوق‌بشر مانند آمریکا و انگلیس و همچنین هیچ‌کدام از نهادهای حقوق‌بشری بین‌المللی، تاکنون حتی یکبار در حد گفتار هم این رفتار عربستان سعودی را محکوم نکرده‌اند اما اگر پای جمهوری اسلامی ایران در میان باشد، همه‌ي این‌ها در کمترین زمان ممکن بسیج می‌شوند»

این گزارش در ادامه به تعدادی از جاسوسان آمریکایی و اسرائیلی که در ایران بازداشت شده و سپس آزاد شده‌اند اشاره کرده و می‌نویسد: «چطور این افراد همچنان به‌عنوان نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ایران مثال زده می‌شود، اما صدور حکم اعدام برای این تعداد قابل‌توجه از شیعیان در عربستان، بدون کمترین واکنشی صورت می‌گیرد؟!»

3-سعودی ها از طریق صحنه‌آرایی جدید تلاش می‌کنند زمین بازی موردنظر خود را برای ایالات متحده تحت رهبری ترامپ تعریف کنند.

گزارش دیوید ایگناتیوس نویسنده‌ي روزنامه‌ي واشنگتن‌پست از مواضع مقامات کشورهای عربی در یک نشست غیرعلنی که در جزیره‌ي «صیر بنی‌یاس» برگزار شده بود، درباره‌ي انتظارات خود از ترامپ و رویکردهای احتمالی‌اش در مقابل ایران و توافق هسته‌ای جالب توجه است.

به نوشته‌ي ایگناتیوس، مقامات عربی حتی سرسخت‌ترین منتقدان برجام، تمایلی به پاره‌کردن برجام توسط ترامپ نداشتند و درمقابل بر ضرورت مقابله با رفتار تهاجمی ایران اجماع نظر داشتند.

نشست اخیر سران شورای همکاری خلیج‌فارس و بیانیه‌ي پایانی آن‌که ادعاهای اعضا درباره‌ي جزایر سه‌گانه را تکرار می‌کند و همچنین سفر منطقه‌ای پادشاه عربستان به امارات، کویت و قطر و بحرین نیز گویای تلاش کشورهای حوزه‌ي خلیج‌فارس برای یکپارچه کردن سیاست‌های خود علیه ایران و آغاز دور تازه‌ای از تنش‌ها با ایران است.

این درحالی است که امیر کویت اخیرا در اظهاراتی از امکان گفت‌وگو میان ایران و دولت‌های حاشیه‌ي خلیج‌فارس سخن گفته و دولت ایران هم نظر موافق خود در این زمینه را اعلام کرده بود.

اما آنچه از رفتار متناقض و خصمانه‌ي همسایگان جنوبی ایران برمی‌آید آن‌ها در مسیر دیگری به جز گفت‌وگو و مذاکره حرکت می‌کنند

منبع:همشهري ديپلماتيك

کد خبر 359639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha