شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: برای شروع نکردن کار بهانه زیاد است؛ سخت یا وقت‌گیر بودن کار، نداشتن کارگاه و نبود محلی برای عرضه‌ محصولات تولید شده همگی از این دست بهانه‌هاست.

من  به پارچه‌ها جان می‌دهم

مرضيه سادات مرعشي اما توانسته با پشتكار همه اين بهانه‌ها را كنار بزند و كسب و كار مخصوص خودش را آغاز كند. خانم مرعشي متولد آبان65 است. خيلي وقت نيست كه كارش را شروع كرده، اما 2سالي است كه كارهايش حسابي سر زبان‌ها افتاده و طرفداران بسياري پيدا كرده است. اگر كارهايش را ببينيد و بعد متوجه شويد اينها همه كار دست كسي است كه از خياطي متنفر بوده حيرت‌زده خواهيد شد. داستان ورود اين هنرمند به دنياي نخ و سوزن و پارچه را از زبان خودش بخوانيد.

  • جهيزيه‌ام چرخ خياطي نداشت

مادرم يك خياط حرفه‌اي‌ است. به همين‌خاطر ما با نخ و سوزن و پارچه بيگانه نبوديم و اينها عضوي از خانواده ما بودند. از بچگي شاهد زحمت‌‌هايي كه مادرم براي دوخت و دوز لباس مي‌كشيد بودم و وقتي بزرگ‌تر شدم خوب درك كردم كه خياطي كار بسيار پرزحمت و البته وقت‌گيري است. مادرم خيلي اصرار داشت كه به من هنر خياطي را آموزش بدهد اما من علاقه‌اي به يادگرفتن نداشتم، شايد برايتان جالب باشد وقتي ازدواج كردم از او خواهش كردم براي جهيزيه‌ام چرخ خياطي نخرد.

  • از روي دست مادرم دوختم

با ديدن فروش خوب محصولات پارچه‌اي در يكي از سايت‌ها به اين كار علاقه‌مند شدم. ديدم خانم‌هاي سايت با دوخت محصولاتي كه خيلي آسان در بازار پيدا مي‌شود توانسته‌اند كسب و كار خوبي براي خود راه‌اندازي كنند. طبيعتا براي من كه ناآشنا با اين هنر نبودم اين كار خيلي جالب به‌نظر رسيد. تكه‌پارچه‌اي خريدم و بدون هيچ آموزشي، با توجه به همه آن چيزهايي كه پاي چرخ مادرم با نگاه كردن ياد گرفته بودم، براي اتاق دخترم يك عروسك دوختم. بعد از آن روز، هر كسي به خانه ما آمد آدرس جايي كه عروسك را از آنجا خريده بودم، از من مي‌پرسيد. همين مسئله باعث شد متوجه بازار خوب محصولات پارچه‌اي شوم. بدون سرمايه اوليه شروع به‌كار كردم. نخستين كارهايي كه دوختم و براي فروش گذاشتم نمدي بودند و مقدار نمدي كه بار اول خريداري كردم حدود 20هزار تومان بود. كم‌كم شروع به فروش كردم و سفارش‌ها هم طبيعتا زياد شد. حالا هم حدود يك سال است كه تمامي هزينه‌ها را خودم پرداخت مي‌كنم. تا قبل از آن حتي هزينه ارسال محصولات را همسرم پرداخت مي‌كرد.

  • با رقبايم وارد مذاكره شدم

ايده آستينك‌هايي كه مي‌دوزم را از روي همين آستين‌هاي معمولي كه خيلي‌هامان استفاده مي‌كنيم گرفته‌ام، با اين تفاوت كه آستينك‌هايي كه مي‌دوزم خيلي راحت بالا مي‌روند و تفاوت مهم ديگر اينكه سعي كرده‌ام از پارچه‌هاي رنگي استفاده كنم. براي خريد پارچه خيلي وسواس به خرج مي‌دهم چون واقعا رضايت مشتري‌ها برايم مهم است. گاهي شده براي خريد يك پارچه روزها بازار را گشته‌ام تا پارچه خاص و دلخواهم را پيدا كنم. اما متأسفانه كاري كه خيلي از رقيبان من انجام مي‌دهند اين است كه طرح‌هاي من را مو به مو ولي با پارچه‌هاي بدون كيفيت اجرا مي‌كنند كه اين اتفاق هم براي توليد‌كننده و هم براي مشتري‌هايي كه به ما اعتماد مي‌كنند، اتفاق خوبي نيست. حتي چند باري، خودم به اين رقيبان پيشنهاد دادم كه محصولاتم را با قيمتي پايين‌تر در اختيارشان قرار دهم اما متأسفانه قبول نكردند.

  • دخل و خرج

براي اين كارها از پارچه‌هاي خاص و رنگي استفاده مي‌كنم. چون اين پارچه‌ها، پارچه‌هايي نيستند كه شما بتوانيد در دكان هر بزازي پيدايش كنيد، پارچه‌هاي گرانقيمتي هستند و معمولا عرض پاييني دارند. دوخت‌شان هم دقت و زحمت فراواني مي‌طلبد تا كاري كه به‌دست مشتري مي‌رسد دقيقا هماني باشد كه سفارش داده است. قيمت محصولات از 17هزار تومان تا 80هزار تومان است. ماه‌هايي كه مشتري زياد باشد درآمدي بين يك ميليون تا يك ميليون و 500هزار تومان دارم اما مواقعي هم پيش آمده به‌دليل خستگي زياد يك‌ماه سفارش قبول نكرده‌ام. نخستين كاري كه فروختم يك حلقه نمدي براي يكي از دوستانم بود، اين حلقه‌ نمدي را 25هزار تومان فروختم.

  • توصيه‌هاي من

نياز بازار را خوب بشناسيد
براي هر كسب و كاري بايد نياز بازار شناخته شود. اينكه مردم بيشتر تمايل به خريد چه جنسي دارند يا اينكه چه رنگ‌هايي بيشتر با هر خانه‌اي هماهنگ مي‌شود؟ سعي كنيد اگر قرار است محصولات پارچه‌اي درست كنيد حتما از پارچه‌هاي خاص استفاده كنيد؛ پارچه‌اي كه طرح و نقشش و حتي رنگش براي مشتري‌ها جالب باشد.

تبليغات را جدي بگيريد
تبليغات يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه شما مي‌توانيد براي فروش كارتان بكنيد. البته من چون با تعداد بالاي سفارش‌ها مشكل دارم و بيشتر وقتم را در خانه با فرزندم مي‌گذرانم تبليغات زيادي براي كارم انجام ندادم. اما اگر شما قرار است وقت زيادي را پاي كارتان بگذاريد، تبليغات را فراموش نكنيد. حتي اگر شده براي اين تبليغات هزينه كنيد چرا كه اين هزينه، بعدتر چند برابر به‌صورت سود به‌خودتان برمي‌گردد. نكته بعدي اينكه نام خوبي براي كارتان انتخاب كنيد. اسمي خاصي را انتخاب كنيد كه در ذهن‌ها باقي بماند.

برچسب‌ها خيلي مهم‌اند
اگر مي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد؛ سعي كنيد براي كسب و كارتان برچسب‌هايي را هم طراحي كنيد. اين برچسب‌ها را يا به دست‌سازهايتان بدوزيد يا آويزان كنيد. اين هم از آن موردهايي است كه نمي‌شود اسمش را هزينه گذاشت چرا كه، هم در فروش محصولات، هم در جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي تأثير بسزايي دارد.

کد خبر 359357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha