یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

نجمه محمدخانی: روزنامه الاتحاد روزنامه‌ای عربی زبان و چاپ امارات متحده عربی است که توسط شرکت رسانه‌ای ابوظبی و در شهر ابوظبی منتشر می‌شود.

الاتحاد

این روزنامه جزو اولین روزنامه‌های این کشور است و از قدیمی‌ترین آنها محسوب می‌شود. اولین شماره آن در تاریخ 20 اکتبر 1969 به چاپ رسید درست همزمان با دورانی که شیخ زاید بن سلطان آل نهیان و دیگر برادرانش در تلاش بودند تا بتوانند اتحاد امارات را تشکیل دهند. نامگذاری این روزنامه با این عنوان بر اتحاد هفت امیرنشین این کشور دلالت دارد.

الاتحاد ابتدا با 9 صفحه و تیمی 15 نفره کار خود را به صورت هفتگی آغاز کرد و حجم توزیع آن 5500 نسخه بود و به صورت رقابتی در کشورهای مختلف عربی به صورت رایگان توزیع می‌شد. بعد از اعلام اتحاد امارات متحده عربی در سال 1971 این نشریه به صورت متوالی در چند روز پیاپی به چاپ رسید. در پنجمین سال به قدرت رسیدن شیخ سلطان آل نهیان نیز در تاریخ ششم آگوست 1971 هم به صورت متوالی و طی دو هفته این روزنامه منتشر می‌شد. در تاریخ 22 اپریل 1972 این روزنامه به صورت روزانه چاپ خود را آغاز کرد و بعدها بخش الاتحاد ورزشی در 16 صفحه و جهان الاتحاد به عنوان بخش فرهنگی و هنری مشتمل بر 26 صفحه به این روزنامه ضمیمه شدند.

تیم نویسندگان این روزنامه در حال حاضر به صدها نفر می‌رسد که در دفاتر ابوظبی، دبی، راس الخیمه و فجیره و سایر امیرنشینان مشغول به کار هستند. در کنار دفاتر داخلی، این روزنامه دفاتر دیگری در بیروت و قاهره دارد و خبرنگاران و روزنامه نگاران متعددی در دیگر نقاط دنیا با آنها همکاری دارند.

نسخه آنلاین الاتحاد نیز در تاریخ 15 مارس 1996 در وب سایت آن بارگذاری شد و در آن تاریخ الاتحاد اولین روزنامه اماراتی بود که نسخه آنلاین داشت. در میان سایر نشریات کشورهای عربی، روزنامه الاتحاد اولین روزنامه‌ای بود که برای جلوگیری از تاخیر در توزیع، چاپ همزمان آن در دبی هم صورت گرفت. این رکورد در سال 1981 در میان کشورهای عربی بی‌سابقه بود. روزنامه الاتحاد در سال 2003، 58000 نسخه از آن توزیع می‌شد که در امارات متحده عربی بعد از روزنامه انگلیسی زبان الخلیج، دومین روزنامه به لحاظ میزان توزیع در کل کشور بود. در سال 2006 هم توزیع آن به 94275 نسخه و در سال 2013، به 109640 نسخه افزایش یافته است. طبق آمار گزارش‌های تحقیقات بازار، در سال 2009، این روزنامه خوانش 59.3 درصدی داشته است و نسخه آنلاین آن رتبه 24 را در سال 2010، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کسب کرده است.

روزنامه الاتحاد بخش‌های مختلفی مانند اخبار داخلی، ورزشی، اقتصادی، تحقیقاتی، اخبار دنیای عرب و جهان، دیدگاه‌ها، جهان، فرهنگ و بخش متفرقه را داراست. در حال حاضر محمد الحمادی نیز سردبیر این روزنامه است که از سال 1994 با سردبیری بخش‌های اخبار داخلی و اقتصادی فعالیتش را دراین روزنامه آغاز کرده است. قيمت اين روزنامه در امارات متحده عربی دو درهم است و درکشورهای عربستان سعودی، عمان، کویت، قطر، بحرین، اردن، عراق، یمن، مراکش، لبنان، سوریه، پاکستان، آمریکا و تایلند نیز توزیع می‌شود.

کد خبر 359302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha