سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

مهدی واعظی: همین چندوقت پیش بود که در شبکه‌های اجتماعی، تصویری از نقشه ترافیکی پایتخت منتشر شد با این عنوان که «تهران قفل شد».

تـرافیک را بپیچانید

 راهبندان‌هاي تهران و خيلي از شهرهاي بزرگ كشور اتفاق تازه‌اي نيست. سال‌هاست كه ساكنان اين ابرشهرها دارند با اين مشكل شهري دست و پنجه نرم مي‌كنند. روزهاي پاياني سال هم اين مشكل چندبرابر مي‌شود. مسابقه ساخت بزرگراه و تونل و پل و معابر جديد هم يك بازنده بيشتر ندارد، هميشه اين تعداد خودروها هستند كه باز جلو مي‌افتند و در اين مسابقه برنده مي‌شوند. خب، حالا چاره چيست؟ چطور وقت گرانبها را در اين ترافيك گره خورده تلف نكنيم؟ «مديريت تردد»؛ تا به حال چنين واژه‌اي را شنيده‌ايد؟ اين همان راهكار فرار از راهبندان‌هاي شهري است. ما تهراني‌ها براي اينكه خود را از طناب گره خورده ترافيك نجات دهيم، مي‌توانيم با مديريت تردد، به‌خود و همشهري‌‌هايمان خدمت كرده و از بار ترافيك معابر بكاهيم. اگر مي‌خواهيد بدانيد چطور مي‌توانيد از محصور شدن در زنجيره آهني به نام ترافيك رهايي يابيد ما را در اين گزارش همراهي كنيد.

  • راهكار اول

نقشه‌هاي آنلاين را دريابيد
حالا كمتر كسي را مي‌توان پيدا كرد كه دسترسي به اينترنت و موبايل‌هاي هوشمند يا حداقل يك رايانه نداشته باشد. اينها چه ربطي به ترافيك دارد؟ اينها ابزاري هستند كه شما مي‌توانيد با آنها ترافيك لحظه‌اي تهران و چند شهر بزرگ ديگر را رصد و مسير خلوت‌تر را انتخاب كنيد. حتي امكان پيدا كردن مسير با كمترين ترافيك هم وجود دارد. كافي است عبارت «نقشه آنلاين ترافيك تهران» را در موتورهاي جست‌وجو سرچ كنيد، آن وقت به سامانه اطلاع‌رساني وضعيت ترافيك شهر دسترسي پيدا خواهيد كرد. مي‌توانيد از اپليكيشن‌هاي مخصوص موبايل هم كه براي اين موضوع طراحي شده استفاده كنيد. بهترين و جامع‌ترين اين اپليكيشن‌ها، «نقشه رسمي ترافيك تهران» است كه نقشه لحظه‌اي ترافيك تهران را تنها با دانلود 3كيلوبايت در اختيار شما قرار مي‌دهد. اين اپليكيشن بخش آفلاين هم دارد كه فقط نقشه پايتخت را در اختيار شما قرار مي‌دهد. به هر حال استفاده از اين نقشه‌هاي اينترنتي براي مديريت تردد را جدي بگيريد.

  • راهكار دوم

وقتي شما در خيابان هستيد
حتما دوربين‌هاي نظارت تصويري را كه در خيابان‌ها و معابر مختلف نصب شده‌اند، ديده‌ايد. خب، اين دوربين‌ها قرار است وضعيت ترافيكي معابر مهم شهر را رصد كنند و در اختيار مديران شهري قرار دهند؛ يعني مثلا اگر يك نقطه از شهر دچار ترافيك سنگيني شده، بلافاصله اين نقطه توسط مركز كنترل ترافيك تهران شناسايي و اقدامات لازم براي باز كردن اين گره ترافيكي انجام شود. اما اين دوربين‌ها مي‌توانند به‌كار شما هم بيايند، چطوري؟ اطلاعات ترافيكي دريافتي از اين دوربين‌ها بلافاصله در اختيار شبكه‌ راديويي تهران قرار مي‌گيرد و مجريان اين شبكه هر 30دقيقه يك‌بار وضعيت راهبندان‌هاي شهر را اعلام مي‌كنند. اگر اهل گوش دادن به راديو در خودرو باشيد مي‌توانيد ترددتان در شهر را مديريت كرده و وارد گره‌هاي ترافيكي نشويد. درضمن حين تردد هم تابلوهاي ديجيتال در نقاط مختلف شهر مي‌توانند به شما كمك كنند كه بدانيد در طول مسير، ترافيك در چه قسمت‌هايي از معبر مشاهده مي‌شود تا با تصميم‌گيري بموقع، مسير بهتري را جايگزين كنيد.

  • راهكار سوم

حواستان به زمان سفر باشد
خيلي از ما هر روز از يك مسير در شهر رفت‌وآمد مي‌كنيم و مثلا به محل كار مي‌رويم و دوباره به منزل برمي‌گرديم. حتما در اين ترددها شاهد اين بوده‌ايد كه برخي از روزها مسيرتان روان و بدون ترافيك و در بعضي از روزها، همراه با راهبندان‌هاي سنگين است. اين موضوع دقيقا به زمانبندي سفر شهري شما بستگي دارد. همه ما ساعت‌هاي شلوغي معابر يا به‌اصطلاح «پيك ترافيك روزانه» را مي‌شناسيم. گرچه بارش نزولات آسماني كمي بر اين ساعات مي‌افزايد، اما به هر حال حدودش مشخص است. مي‌توانيد با تجربه‌اي كه در رفت‌وآمدهاي‌تان به‌دست آورده‌ايد ساعت پيك‌ترافيك مسير مورد نظرتان را در روزهاي مختلف هفته يادداشت كنيد. بعد هم به جدولي خواهيد رسيد كه با تنظيم زمان حضور در معابر، خود را از زنداني شدن در اين حصار ترافيكي نجات مي‌دهيد. گاهي حتي نيم ساعت ديرتر يا زود‌تر حركت كردن مي‌تواند كمك بزرگي باشد. يادتان باشد كه شهرهاي بزرگ ساعت پيك‌ترافيك در كل شهر هم دارند كه در طول سال متغير است.

  • راهكار چهارم

حتما لازم نيست از خانه خارج شويد
چه‌كسي گفته كه براي هر كار كوچكي بايد خودتان را گرفتار ترافيك شهر كنيد، اگر تا به حال اهل استفاده از خدمات الكترونيك نبوده‌ايد، حتما از همين امروز سعي كنيد سراغ استفاده از اين خدمات برويد. اين روزها بسياري از خدمات را مي‌توان از طريق رايانه و سيستم‌هاي مرتبط دريافت كرد يا ارائه داد؛ از خدمات بانك‌ها و شهرداري‌ها بگيريد تا خريدهاي آنلاين. يكي، دو سايت هم نيست، در حال حاضر صدها سايت براي ارائه خدمات الكترونيك راه‌اندازي شده است؛ مثلا همين فروشگاه‌هاي شهروند كه از شير مرغ تا جان آدميزاد در آنها پيدا مي‌شود داراي امكان خريد اينترنتي هستند؛ يعني شما پشت كامپيوترتان مي‌نشينيد و محصول مورد نظر را سفارش مي‌دهيد و ساعتي بعد، كالا را در خانه تحويل مي‌گيريد. اگر كمي دقت كنيم متوجه مي‌شويم گاهي بسياري از رفت‌وآمدهاي ما در شهر كاذب است و لزومي ندارد. استفاده از اين خدمات، حتي اگر هزينه كمي بيشتر داشته باشند كه معمولا اينطور نيست، از هر جهت به نفع خودمان است.

  • راهكار پنجم

از روي زمين به زيرزمين برويد
اين روزها مترو مي‌تواند ناجي شما براي فرار از ترافيك تهران باشد. شايد در ساعت‌هاي پيك مسافر در مترو، كمي رنج ببريد، اما مسلما از رنج ترافيك و راهبندان‌هاي سنگين شهري در زيرزمين پايتخت خبري نخواهد بود و با حداقل زمان، مي‌توانيد از يك نقطه شهر به نقطه ديگر آن برويد. با همين ازدحام مسافران مترو در بعضي از ساعت‌ها هم مي‌توان با قطعيت گفت مترو از خودروي شخصي سريع‌تر شما را به مقصد مي‌رساند. البته ساعت‌هاي پيك ازدحام در مترو هم مشخص است كه مي‌توانيد با توجه به آنها سفر شهري خود را برنامه‌ريزي كنيد. درضمن با توجه به حركت منظم قطارها براساس يك زمانبندي مشخص، زمان سفرهاي شهري‌تان را هم مي‌توانيد مديريت كنيد كه اين خودش يك مزيت بسيار بزرگ است. به صرفه بودن اين نوع سفر را هم فراموش نكنيد؛ نه نگران مصرف بنزين خواهيد بود و نه نگران هزينه استهلاك اتومبيل‌تان كه ناگزيريد براي جابه‌جايي‌هاي سانتي‌متري در معابر شهر دائم كلاج و ترمز بگيريد و نه نگران تصادف و جاي پارك و ... .

  • راهكار ششم

خودتان را به عمومي‌ها برسانيد
حرفه‌اي‌ها يك راهكار جالب دارند كه حسابي كاربردي است و احتمالا شما هم مي‌توانيد آن را به‌كار بگيريد؛ آنها تا نزديك‌ترين ايستگاه مترو با اتومبيل‌شان مي‌روند و بعد ادامه مسير شهري را با مترو طي مي‌كنند. معمولا در اطراف ايستگاه‌هاي مترو هم پاركينگ عمومي يا جاي پارك حاشيه‌اي به‌راحتي پيدا مي‌شود. هنگام برگشت هم دوباره به اين ايستگاه برمي‌گردند و با اتومبيل، مسير كوتاهي را تا منزل طي مي‌كنند. شما هم مي‌توانيد از اين راهكار استفاده كنيد. درضمن استفاده از ناوگان اتوبوسراني را هم فراموش نكنيد. نمي‌خواهيم بگوييم استفاده از اتوبوس راحت‌تر از نشستن در خودروي شخصي است. اما يادتان باشد كه اتوبوس‌هاي تندروي تهران در خطوط ويژه و ايزوله‌شده‌اي حركت مي‌كنند كه هم ترافيك ندارد و هم مسيري ايمن براي تردد به‌حساب مي‌آيد. تعداد خطوط سامانه اتوبوس‌هاي تندرو هم بسيار زياد است و مي‌توان گفت در تمام نقاط پايتخت، با كمي پياده‌روي يا استفاده از تاكسي‌ها مي‌توان به آنها دسترسي پيدا كرد.

  • ترافيك‌ساز نباشيد

شايد هزاران بار شنيده‌ايد كه حركت بين خطوط باعث كاهش راهبندان‌هاي شهري مي‌شود، خب، از همين امروز از خودمان شروع كنيم.
براي سوار شدن در تاكسي‌ها، وسط خيابان نايستيم و يك مسير تردد خودروها را با اين كارمان اشغال نكنيم.
براي يك خريد كوچك از اين سر شهر به آن سر شهر نرويد كه مثلا از يك مركز خاص، خريدتان را انجام دهيد. باور كنيد تنوع اجناس داخل يك مركز خريد نزديك منزل يا محل كارتان آنقدر هست كه پاسخگوي سليقه شما باشد.
در معابر، مخصوصا خيابان‌هاي اصلي شهر، دوبله پارك نكردن، استفاده از لاين مخصوص براي استفاده از خروجي‌هاي بزرگراه‌ها و اشغال نكردن لاين‌هاي ديگر، رعايت مقررات ساده راهنمايي و رانندگي و... همگي مي‌توانند باعث شوند كه شما يك ترافيك‌ساز نباشيد.

کد خبر 359032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha